راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جمهوری

"روسیه نو"

دوران

خود مختاری را

پشت سر گذاشته!

ترجمه و تدوین. آزاده اسفندیاری

 

 

دولتی که در "کیف" پایتخت اوکرائین تحت حمایت مستقیم ناتو و اتحادیه اروپا حاکم شده، پس از جنگی خونین با مردم بخش شرقی اوکرائین که خواهان استقلال خود هستند، اکنون از طرح اختیارات محلی – تا حد خود گردانی- و به تائید رساندن آن در پارلمان اوکرائین سخن می گوید. دراین که دولت کیف حداقل به ظاهر و برای عبور از یک مرحله و رسیدن به مرحله ای دیگر تن به عقب نشینی داده شک نیست، اما باید دید این عقب نشینی تاکتیکی چگونه به آن تحمیل شد. واقعیت اینست که ارتش اوکرائین متحمل شکست های پیاپی در جنگ با مردم روس زبان شرق اوکرائین شد. مردمی که در واحدهای جنگ های نا منظم مسلح شدند و یا برای استقلال خود با ارتش منظم اوکرائین جنگیدند. مردمی که زیر وحشیانه ترین بمباران های هوائی و ویران شدن شهر و خانه و کاشانه شان نه تنها تسلیم نشدند، بلکه ارتش اوکرائین را به عقب نشینی مجبور ساخته و دولت کیف را زیر فشار تسلیم گذاشتند. آنها دولت "روسیه نو" را بنیانگذاری کرده اند و در اولین واکنش نسبت به پیشنهاد رئیس جمهور کیف و پارلمان کیف برای خودگردانی پاسخ منفی داده و اعلام داشتند کیف باید با دولت مستقل و مورد حمایت عمومی بخش شرقی این کشور، روسیه نو وارد مذاکره شود!

خبرگزاری"اینتر فاکس" در این زمینه گزارش داده است: مجلس اوکرائین فرمان رئیس جمهور مبنی بر دادن خود مختاری به مناطق دونتسک و لوهانسک را به مدت سه سال تصویب کرده است. زمان انتخابات پیش از موعد و دادن خود مختاری به این دو منطقه هفتم دسامبر تعیین شده است.

در ارتباط با فرمان رئیس جمهور اوکرائین جهت برگزاری انتخابات و دادن خود مختاری به بخش های جنوبی و جنوب شرقی این کشور، واکنش مقامات دولتی جمهوری "روسیه نو" (دونتسک و لوهانسک) منفی است. "الکساندر زاخرچنکو" نخست وزیر جمهوری روسیه نو درپاسخ به پرسش خبر گزاری" اینترفاکس"روسیه گفت:

"ما نهاد های دولتی و قانونی خود را داریم و هر تصمیمی در مورد آینده مردم ما باید از مجرای قانونی این جمهوری صورت بگیرد. هر گونه انتخاباتی که مورد نظر مقامات کیف باشد در این جا انجام نخواهد شد."

رئیس جمهور و پارلمان اوکرائین در حالی تن به عقب نشینی محدود و تاکتیکی برای رهائی ارتش اوکرائین از مرداب شرق این کشور داده اند که در نواحی غربی این کشور، همین ارتش به همراه ارتش ناتو سرگرم مانور نظامی است و این نکته ای نیست که از نگاه روسیه و مقامات جمهوری نو بنیاد "روسیه نو" پنهان مانده باشد. دولت کیف می خواهد برای خود زمان بخرد تا سپس بار دیگر و با بهره گیری از پراکنده شدن واحدهای نظامی مردمی شرق اوکرائین، به جمهوری نو بنیاد "روسیه نو" لشکر کشی کند. و البته این بار تحت حمایت ناتو!

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  473   27 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت