راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پزشکان کوبائی

امید جهانی برای

مبارزه با "ابولا"

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

 

بیماری ابولا در افریقای باختری همه گیر شده است. طبق ارقام رسمی تعداد قربانیان 2400 نفر است. کوبا  برای کمک 165 پزشک و پرستار به این منطقه خواهد فرستاد. رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO)   که یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است از همبستگی کوبا سپاسگزاری کرد.

 

کوبا برای کمک  به کشورهای  درگیر با این بیماری واگیر دار 165 پزشک و پرستار به آفریقا اعزام می کند. تاکنون کوبا تنها کشور جهان است که به تقاضای سازمان بهداشت برای کمک به مردم آفریقا به اینگونه پاسخ داده است.  تعداد پزشکان و کارشناسان خارجی که به کشورهای مورد هجوم بیماری رفته اند روی هم رفته فقط 170 نفر بوده است. طبق ارقام رسمی اعلام شده این بیماری مسری تا کنون بیش از 2400 قربانی گرفته است. در مجموع تا کنون 4784 مورد از مبتلایان به این بیماری شناسائی شده اند. شمار واقعی مبتلایان باحتمال زیاد بیش از این است. این ارقام را "ماگارت خان" مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در لندن اعلام کرد. او گفت: سرعت گسترش بیماری بسیار بیشتر از امکانات موجود برای مقابله با موارد تازه ابتلا به آن است. کشورهائی که بویژه مورد حمله ابولا هستند عبارتند از سیرالئون، لیبریا  و گینه ولی بیماری به نیجریه و سنگال نیز رسیده است. نخستین موارد ابتلا در ماه مارس شناخته شدند.

"ماگارت خان" گفت: "وقتی ما به جنگ ابولا می رویم برای آن که بتوانیم  با آن مبارزه کنیم نیاز به وسائل و امکانات داریم" او از تصمیم هاوانا ستایش کرد و گفت: "من از کمک سخاوتمندانه دولت کوبا و کارشناسان بهداشت، که آنها نیز سهمی شایسته در مبارزه با بزرگترین اپیدمی ابولا در تاریخ    دارند سپاسگزارم".

روز 28 آگوست سازمان جهانی بهداشت از جامعه جهانی تقاضای کمک کرد و کوبا  با واکنش  خود نشان داد که پاسخ به تقاضای بین المللی سازمان بهداشت جهانی چگونه باید باشد. خانم مارگارت همراه با روبرتو مورالس وزیر بهداشت کوبا در کنفرانس مطبوعاتی لندن گفت: "کوبا در عرصه آموزش پزشکان و پرستاران برجسته و آمادگی برای کمک به کشورهائی که در راه پیشرفت خود گام بر میدارند شهرت جهانی دارد".

کوبا کمک خود را برای سیرالئون متمرکز کرده است. به گفته مورالس "بریگاد کمک مرکب است از 62 پزشک و 103 پزشکیار و پرستار که همه آنها قبلا نیز هنگام  پیدایش بلایای طبیعی یا  بیماری های همه گیر در آفریقا بوده اند، از هر چهار نفر، یکنفر، چندین بار برای کمک در آفریقا بوده است". وزیر بهداشت کوبا  تاکید کرد که "شرکت در مبارزه با ابولا یک مورد استثنائی نیست، بلکه بخشی از همبستگی کوبا طی 55 سالی  است که از انقلاب کوبا می گذرد. در حال حاضر 65 هزار پزشک کوبائی در 91 کشور جهان مشغول کار هستند. بنا به تخمین پایگاه اینترنتی  Cubadebate  ، هم اکنون بیش از 20 درصد از  پزشکان زن و مرد کوبائی خارج از میهن خود در کار کمک  به همنوعان خود هستند. مورالس گفت از سال 1959 تا کنون نزدیک به 77هزار پزشک کوبائی فقط در 39 کشور افریقائی مشغول بکار بوده اند. وزیر بهداشت کوبا همکاران خود را در سراسر جهان فراخواند تا آنها نیز به مبارزه با این بیماری همه گیرکمک کنند. او گفت: "آفریقا نیاز فوری به همبستگی بین المللی دارد!".  

گرد مولر، وزیر توسعه آلمان قول اعزام پزشک به آفریقا نداد ولی اعلام کرد 10 میلیون یورو در اختیار  کشورهائی که مورد  حمله بیماری ابولا قرار گفته اند خواهد گذاشت. این مبلغ ده برابر بیشتر از مبلغی است  که تا کنون  قرار بود صورت گیرد. معهذا این کمک چندان سخاوتمندانه  نیست. طبق محاسبه روزنامه آلمانی "راینیشه پست"، آلمان از سال 2002 تا پایان سال گذشته حدود 11 میلیارد یورو هزینه جنگ افغانستان کرده است.  اما ویروس ابولا را با بمب، تانک و سرباز نمی توان از بین برد.

http://www.jungewelt.de/2014/09-13/063.php

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474   سوم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت