راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور اقتصادی

چین در جمهوریهای

سابق اتحاد شوروی

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

در سال 2013 داد و ستد تجاری بین جمهوری خلق چین و ازبکستان در مقایسه با سال 2012  رکورد بالاتری داشت و با رشد 58 در صد به چهار میلیارد دلار رسید. دو کشور دیگر آسیای میانه، یعنی قزاقستان با 23 میلیارد، ترکمنستان با 10 میلیارد دلار در مقام اول و دوم قرار گرفتند. مقامات دولتی ازبکستان در نظر دارند با گسترش ارتباط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود با کشور چین، تکنولوژی صنعتی و کشاورزی خود را تکامل داده و به  روز کنند.

یکی از مهم ترین مسائل حیاتی برای کشور ازبکستان انرژی است. چین با امکانات تکنولوژی خود می تواند عملیات کشف و توسعه صنایع گاز طبیعی این کشور را در سال های آتی برای صادرات بیشتر آماده کند. چین از پایان سال 2009 با قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان طبق قرار داد فی مابین اقدام  به کشیدن خط لوله گاز برای صادرات  کرد. در حال حاضر ترکمنستان بین این سه کشور در صادرات گاز به چین مقام اول را دارد.

سال 2013 طبق قراردادی که بین جمهوری خلق چین و ازبکستان بسته شد، این کشور قرار بود سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کند اما به علت کهنه بودن و نداشتن کارآیی لازم تکنیکی میزان صادرات  6 میلیارد متر مکعب بوده است.

برای حل مشکل تکنیکی تاسیسات و عدم اجرای کامل قرارداد متقابل، طرح گاز ازبکستان، جمهوری خلق چین توسط بانک دولتی کشور خود اعتباری را برای ساخت تاسیسات بزرگ و جدید در منطقه "کاشکا" در ازبکستان تصویب کرد. همکاری شرکت نفت و گاز چین و کمپانی گاز ازبکستان با دستیابی به امکانات مالی و تکنولوژی پیشرفته خواهند توانست تولید و صادرات گاز طبیعی را به چندین برابر امروزی آن برسانند.

لازم به یاد آوری است که  این نوع همکاری های دو جانبه بین دو کشور تازگی ندارد و به سال 2006 میلادی در مناطق مختلف ازبکستان برمی گردد.

یکی دیگر از پروژه های مهم و استراتژیک ازبکستان صادرات مواد خام اورانیوم به جمهوری خلق چین است. در حال حاضر ازبکستان کوشش می کند مقدار صادرات 887 تنی اورانیوم  خود در سال را به 1663 تن برساند. (در منطقه آسیای میانه قزاقستان در مقام اول صادرات اورانیوم و ازبکستان در جای دوم قرار دارد.)

ارتباط اقتصادی ازبکستان و جمهوری خلق چین در سال های اخیر، صرفا محدود به صادرات مواد خام نبوده است. سال گذشته ساخت مجتمع بزرگ صنعتی چین- ازبکستان برای تولید موبایل و تلفن و دیگر رشته های تولیدی مشابه در منطقه "جیزک" ازبکستان شروع شد. با سفر رئیس جمهور چین در سال 2013 به ازبکستان، بیش از 30 قرار داد در زمینه های مختلف اقتصادی، به مبلغ 15 میلیارد دلار بین دو کشور به امضاء رسید. یکی از قرار داد های مورد نظر  مربوط به نو سازی و تکمیل خطوط راه آهن ازبکستان به مبلغ 455  میلیون دلار بود.

علاوه بر همکاری های ذکر شده بالا، جمهوری خلق چین در جمهوری ازبکستان دست اندر کار ساختن کارخانه بزرگ تصفیه پنبه و رشته ها و متعلقات مختلف آن، به مبلغ 470  میلیارد دلار است. توسعه همکاری های صنعتی و اقتصادی دو کشور ازبکستان و جمهوری خلق چین، لاجرم به استحکام روابط دوستی و ثبات سیاسی هر دو کشور خواهد انجامید و خلق های دو کشور با تکیه بر همکاری های متقابل از سطح زندگی بالا تری برخوردار خواهند شد.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  466   9 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت