راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

بولتن سازان
در ج. اسلامی
کدام نهادها هستند؟

 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در گفتگویی با روزنامه شرق به بولتن سازهایی اشاره کرد که از بودجه عمومی علیه دولت روحانی تبلیغ می کنند. به گفته وی "این اصل که بولتن‌سازی می‌کنند یک واقعیت است، متاسفانه به صورت بسیار گسترده هم صورت می‌گیرد و گاهی از سوی نهادهایی است که خیلی خودشان را ارزشی می‌دانند. نه‌ تنها در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلکه در مورد بسیاری از وزارتخانه‌ها این روند در جریان است. من گاهی بولتن‌هایی می‌بینم که در اختیار مقامات کشور قرار می‌گیرد. این بولتن‌ها از طرف برخی نهادهایی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، اما سر تا پایشان دروغ است. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم از ابتدا تا انتها جعل و تحریف است. گاهی اشاره شده که فلان وزیر در دولت، فلان مساله را عنوان کرده است. در حالی‌که ما دیده‌ایم که اصلا این اتفاق نیفتاده و کاملا دروغ است. در حوزه فرهنگ هم برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند، دست به تحریف، جعل یا برخورد گزینشی با خبرها می‌زنند. در این مصاحبه‌ها آن قسمتی را که مورد نظر هست، می‌نویسند و بقیه را بیان نمی‌کنند و همین موجب سوءتفاهم می‌شود. ما به خود این سایت‌ها و خبرگزاری‌ها تذکر دادیم و سعی کردیم این کار را اصلاح کنیم اما متاسفانه این واقعیت وجود دارد."

علی جنتی نام این خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و ارگان‌هایی که خود را "خیلی ارزشی" می دانند نمی برد ولی همه می دانند که اشاره او به انواع و اقسام نهادهایی از قماش ارگان‌های زیر نظر مصباح یزدی و سازمان تبلیغات اسلامی و خبرگزاری‌های وابسته به سپاه مانند فارس و تسنیم و سایت‌هایی نظیر مشرق و روزنامه هائی مانند کیهان و غیره است که بویژه در زمان احمدی نژاد با بودجه دولتی تغذیه و پروار شده اند و گاه از بودجه بیت رهبری استفاده می کنند.
یکی از نهادهای بولتن ساز، سازمان بسیج است. این سازمان در دوران احمدی نژاد سهم چشمگیری از بودجه را به خود اختصاص داد. بسیج که مانند سازمان جوانان حزب سپاه پاسداران در کشور عمل می کند، از طرق مختلف از دولت احمدی نژاد کمک و بودجه دریافت می کرد. چنانکه مثلا "بسیج دانش‌آموزی"، "بسیج اساتید" و "بسیج دانشجویی" در کنار ردیف جنگ نرم، "موسسه بصیرت" و "ستاد امر به معروف و نهی از منکر" از جمله نهادهایی بودند که در دوران احمدی نژاد تحت عنوان کمک‌ بگیران حقیقی و حقوقی از اعتبار و بودجه برخوردار شدند.
در همین دوران 5 میلیارد تومان تحت عنوان بودجه "جنگ نرم" تعیین شد و با همین پول‌ها بود که تظاهرات "ساندیسی" 9 دیماه 88 را ترتیب دادند و امروز تیراندازانی که به عکس‌های موسوی و کروبی و خاتمی شلیک می کنند تغذیه مالی می شوند. هفت میلیارد تومانی هم که به "ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر" اختصاص یافته، بخشی از بودجه ایست که از طریق آن انصار حزب الله برای حضور در خیابان پول می گیرند.
البته سازمان بسیج به رهبری سردار نقدی (دارای پرونده اخلاقی و مسئول شکنجه شهرداران تهران در زمان محمد خاتمی) از مازاد درآمدهای ارزی نیز سهم نیم ‌درصدی دارد.
موسسه آموزشی و پژوهشی که تحت مدیریت مصباح یزدی اداره می‌شود، یکی دیگر از بولتن سازان است که در آخرین سال دولت احمدی نژاد حدود بیست میلیارد تومان از بودجه کشور را دریافت کرد.
در عین حال در دولت احمدی نژاد به گزارش خبرآنلاین، نزدیک به ۱۵۷ موسسه، بنیاد و تشکیلات غیردولتی دارای بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی بودند.
بنوشته دویچه وله در سال ۱۳۸۸ پایگاه اینترنتی "14 معصوم"، که در انتخابات ریاست‌جمهوری از احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌‌کرد، ایجاد ۴۱ هزار نمازخانه در مدارس را از افتخارات رئیس‌جمهور شناخت و نوشت: "احمدی‌نژاد در دوران نخست ریاست‌جمهوری خود، ۲ هزار میلیارد تومان به سازماندهی گلزارهای شهدا اختصاص داد تا روحیه ایثار و شهادت‌ طلبی را توسعه دهد".
در این میان سهم "سازمان تبلیغات اسلامی" که مرکز اصلی بولتن سازان است، در دوران احمدی نژاد به سالانه ۱۴۷ میلیارد تومان رسید. "سازمان تبلیغات اسلامی" همان نهادی است که در روز ۲۶ خرداد ۸۸ نیروهای طرفدار احمدی‌نژاد را در میدان ولی‌عصر جمع کرد، تا مانع از برگزاری تظاهرات معترضان به تقلب‌ کودتائی انتخابات شوند.
اینها گوشه‌ای از منابع مالی است که بولتن سازان علیه دولت روحانی در اختیار دارند و در عین حال بخشی از انگیزه بولتن سازی را هم تشکیل می دهند. بسیاری از آنها می دانند که تخصیص اینگونه بودجه‌ها و منابع در دولت روحانی ادامه پیدا نخواهد کرد و آنها نه تنها بخشی از منابع فساد مالی خود را از دست می دهند، بلکه شمار بسیاری از نیروهایی که بخاطر پول و کسب درآمد در این موسسات کار می کنند نیز آنها را ترک خواهند گفت و به لحاظ سیاسی نیز دچار ضعف می شوند.
از کنار سخنان علی جنتی نباید به سادگی گذشت. در واقع او بنوعی تهدید به قطع بودجه نهادهایی می کند که به حساب درآمد عمومی علیه دولت تبلیغ می کنند.
بولتن سازها باید به مردم با نام و نشان معرفی شوند و بودجه آنها که فعالیتشان نیز در عمل جز لطمه به کشور و ایجاد تخاصم در داخل و برهم زدن انسجام ملی فایده‌ای دیگر ندارند قطع گردد. تنها از این طریق است که می توان بولتن سازها را سر جای خود نشاند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  467   16 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت