راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفت عراق و لیبی
در بازار سیاه
"خلیفه اسلامی"
صدای روسیه

تدوین و تنظیم آزاده اسفندیاری

 

دولت روسیه توسط نماینده دائم خود در سازمان ملل "ویتالی چورکین" پیش نویس قطعنامه ای را تسلیم این سازمان کرد که بموجب آن هرگونه خرید نفت در بازار سیاه ممنوع می شود. هدف از این پیش نویس جلوگیری از فروش نفت توسط گروه های تروریستی و سازمان های نظامی داعش در عراق و سوریه و گروه های مسلح در لیبی است که مناطق نفت خیز را تصرف کرده اند. این سازمان ها و گروه ها نفت را نه بصورت رسمی بلکه بصورت غیر رسمی و در بازار سیاه می فروشند و شرکت های بزرگ نفتی این نفت را از آنها می خرند و به کشورهای جهان صادر می کنند.
این پیش نویس پس از یکماه، سرانجام بصورت یک بیانیه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شد. بموجب این بیانیه فروش نفت و فرآورده های آن که توسط سازمان های تروریستی فعال در عراق و سوریه به فروش رسانده می شود غیر قانونی است و در تقابل با قرار داد های جهانی.
پس از ارائه بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه، نماینده روسیه در مصاحبه با خبرنگاران توضیح داد که متن اولیه پیش نویس بمراتب وسیع تر و لحن سخت گیرانه تری داشت، اما نماینده آمریکا سعی کرد بیانیه ای که منتشر می شود در حد تذکر خلاصه شود.
برای یافتن پاسخ این سئوال که چرا ایالات متحده آمریکا نگران از دست دان بازار سیاه نفت است ،آلکساندر ایوانف کار شناس روس و رئیس جنبش مقابله با سلطه گرایی بر جهان گفت:
"آمریکا و همدستان جهانی اش با سازمان های تروریستی و از آن جمله با شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام روابط ارگانیک دارند. منافع اقتصادی آمریکایی ها و تامین مالی شبه نظامیان تروریست از اهداف استراتژیک واشنگتن است.» عین همین برنامه ها پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی در لیبی به اجرا گذاشته شد. در این عرصه نه از فروشنده نامی در جایی ثبت است و نه از خریدار.
این یکی از روش های شناخته شده توسط شبه نظامیان دولت اسلامی شام و عراق در سوریه و عراق است که مواد نفتی را از این دو کشور به ترکیه و بعد از آن به کشورهای مورد نظر صادر می کنند. با اطمینان باید گفت پشت حمایت از این شبه نظامیان تروریست منافع امریکا خفته است.
ارتش سازمان یافته داعش (دولت شام و عراق)، نفت را بدون هیچ هزینه ای از چاه هایی که آماده بهره برداری اند استخراج می کنند و با چند برابر زیر قیمت جهانی در اختیار خریداران می گذارند. برای اموال دزدی هیچوقت نرخی نمی توان تعین کرد.
بنا بر گزارش مقامات عراقی داعش حدود دو میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد. آنها 700 میلیون دلار پول بانک های عراق را برداشته اند و بقیه مخارج خود را از طریق فروش نفت ارزان قیمت تامین می کنند.
ایالات متحده آمریکا در بازار سیاه نفت دو هدف را دنبال می کند.
ریاض الصیداوی مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی در این باره می گوید:
" گسترش بازار سیاه نفت در درجه نخست به سود شرکت های نفتی آمریکاست که سهم عمده ای از گردش مالی جهان را در این زمینه در اختیار دارند». از طرف دیگر گروه های افراطی و بر هم زننده نظم جهانی از فروش نفت و مشتقات آن از سود مالی قابل توجهی برخوردار می شوند که این هم در راستای استراتژی سیاست های ایالات متحده آمریکا در مورد "خاورمیانه بزرگ" است".
بنا بر مجموعه دلایل ذکر شده، کاخ سفید اجازه نداد تا در خصوص فروش نفت در بازار سیاه، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه سخت گیرانه تری را تصویب کند و عملا حمایت خود را از تروریست ها نشان داد.




 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  467   16 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت