راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرپیچی از

ولایت "داعش"

یعنی استقبال

از مرگ

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 

 

مصاحبه " میریام بن راد" متخصص علوم سیاسی و رئیس برنامه خاورمیانه و شمال افریقا در بخش روابط خارجی شورای اروپا با اومانیته روزنامه ناشر اندیشه های حزب کمونیست فرانسه.

 

س: از زمانی که "داعش" موصل را تصرف کرده وضعیت در این منطقه چگونه است ؟

میریام بن راد: در شب 10 ژوئن شهر موصل در مرکز استان نینوا به تصرف "داعش" در آمد. از مسجد بزرگ شهر موصل در روز 29 ژوئن دولت اسلامی عراق تحت کنترل خلیفه ابوبکر البغدادی اعلام شد. فرماندار استان در زمان هجوم داعش به منطقه از مردم تقاضای مقاومت کرد اما این تلاشی بود بیهوده چرا که خود وی نیز از موصل گریخت و همچنین ارتش عراق هم قبل از حمله داعش منطقه را ترک کرد. از این زمان موصل دچار وضعیت انسانی فاجعه باری شده است و مردم غیر سنی توسط جهادگرایان مورد آزار و اذیت می باشند. جهادگرایان قصد دارند تمام جمعیت غیر سنی را از بین ببرند. در یک شهری که مذاهب متعدد و اقوام متفاوت متشکل از عرب، کرد و سنی و شیعه و مسیحی در طول تاریخ در دشت های استان نینوا در کنار هم همزیستی داشتند حالا با چنین نا امنیتی و وحشتی نمی توانند زندگی کنند و تعداد کثیری از ساکنین منطقه فرار کرده اند.

س:مردم منطقه به چه دلیل فرار میکنند؟

ج: در گذشته مسیحیان عراق هنور میتوانستند به کشورهای همسایه از جمله اردن و سوریه مهاجرت و یا فرار کنند. اما اکنون مقامات "امان" پایتخت اردن مرزهای خود را از ترس داعش و پناهجویان بسته است. سوریه هم پناهگاه امنی نیست. تنها راه، فرار به اروپا و امریکا و یا کردستان عراق است که البته کردستان هم وضعیت بسیار دشوار دارد. بدلیل شمار زیاد پناهندگان و آوارگان در آنجا هم زندگی بسیار دشوار است و در نهایت مشکلات انسانی و امنیتی گسترده ای بوجود آمده است.

س: برنامه اقتصادی جهادگران بر چه پایه ای است؟

ج: دو لت اسلامی عراق مردم غیر سنی را به پرداخت مالیات تحمیلی "جزئیه "مجبور میکند. از لحاظ تاریخی این مالیات مربوط به یک آیه قرآن است که غیر مسلمانان که در سر زمینهای فتح شده توسط ارتش مسلمانها زندگی میکنند موظف به پرداخت این مالیات به حاکم مسلمانان "خلیفه" وقت می باشند. اما اکنون به وضوح می بینیم که با وجود اینکه غیر مسلمانان مالیات خود را پرداخت میکنند " داعش" برای ترور و اعدام های جمعی و نقض همه قوانین حقوق بشر ادامه میدهد.

س: برخی رسانه ها در مورد قتل و دیگران در مورد "نسل کشی" مسیحیان میگویند. دقیقا سرنوشت مسیحیان و مردم که از کشتار جهادگران در امان نیستند به نظر شما چیست؟

ج: در واقع از آغاز اشغال عراق توسط امریکا مسیحیان در معرض خطر بوده اند، زیرا درعراق دولتی قانونی وجود نداشته است اما با تصرف موصل در ماه ژوئن توسط داعش تحقیر مسیحیان و خشونت علیه آنها تشدید شده است. این ظلم بزرگی است. البته نسل کشی مسیحیان کمی اغراق است. در منطقه در گیری بشدت ادامه دارد. شبه نظامیان نه تنها مسیحیان را تهدید به مرگ می کنند، بلکه همه مردم در خطر مرگ می باشند. جهادگران می خواهند تمام جمعیت غیر اهل سنت، از جمله شیعیان عراق در شرق میانه را نابود کنند. آنها معتقدند که مذهب سنی مردم را به راه درست هدایت میکند. سلفی ها معتقدند اگر فردی از خلیفه اطاعت نکند مجرم است و باید وی را مجازات کرد. بنابراین میتوان آنها را به قتل رساند.

این عمل" تکفیر" است و تکفیر در اسلام در درون جنبشهای جهادی گسترده است. شبه نظامیان به همه مردم غیر مسلمان حمله می کنند و کلیساها را ویران می کنند و به آتش می کشند. در برخی از روستاها دختران جوان مسیحی را مجبور به ازدواج با جهادگران سنی می کنند. هیچ قدرت سیاسی مشروعی در منطقه وجود ندارد و مردم باید از قوانین داعش اطاعت کنند. چاره ای برای مردم نمانده است. یا باید فرار کنند و یا تسلیم مذهب سنی شوند.

س: درچنین شرایطی یک جنبش مقاومت میتواند ظهور کند؟

ج: بله، اما مردم هیچ سلاحی برای مقاومت در برابر داعش ندارند. ترس عمومی در موصل حاکم است و جهادگران هر فردی را که مخالف برنامه های سیاسی آنها باشد می کشند. ما در یک شرایط جنگی و رویا روئی روزانه قرار داریم ومردم درمواجهه با تروریسم به سادگی در مانده اند.

هر دولتی که در بغداد بر سر کار بیآید نمی تواند به آسانی شورشیان سنی را به سر میز مذاکره بیآورد. "داعش" هر دولتی را که در بغداد بر سر کار بیاید نوکر امریکا می داند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  470   6 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت