راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

چین و روسیه

دو متحد

دولت جدید مصر

تهیه و تدوین ، آزاده اسفندیاری

 

با بر کناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر توسط نظامیان ارتش این کشور، محافل سیاسی با نگرانی سمتگیری دولت جدید را زیر ذره بین قرار داده بودند.

واکنش آمریکا به ژنرال های ارتش مصر، در اولین قدم راکد نگهداشتن کمک های مالی و تسلیحاتی به دولت و ارتش این کشور بود.

دولت ترکیه از خلع محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر بشدت ابراز نگرانی کرد و نظامیان آن کشور را "کودتاچیان غاصب رای مردم" خواند.

با تثبیت حکومت نظامیان، دولت مردان جدید با "اخوان المسلمین" این کشور که علیه مردم و دولت فعالیت می کردند بشدت مقابله کرد. آن ها  دست به عملیات ترور و تخریب اماکن مختلف زدند، اما مردم این کشور به حمایت از آشوبگران "اخوان" برنخاستند. حاکمیت جدید سعی فراوان به کار برد تا با توجه به خواست ملی، یعنی آرامش جامعه و سر و سامان دادن به معضلات سیاسی- اقتصادی ثبات نسبی را به کشور باز گرداند. دولت ضمن دست و پنجه نرم کردن با عوامل "اخوان المسلمین" در داخل، توانست راه های گفت و گو و دیپلماسی را با کشورهای منطقه و خارج از منطقه باز کند.

با روی گردانی آمریکا از کمک های تسلیحاتی به مصر، دولت این کشور موفق شد در سفرهای مختلف، نظر روسیه جهت تجدید قرار دادهای مختلف زمان اتحاد شوروی از جمله قرار دادهای نظامی را احیاء کند.

در اقدامی دیگر ارتش مصر افرادی را که دولت محمد مرسی به جبهه های جنگ بر علیه دولت سوریه فرستاده بود به کشور فرا خواند. (در این وضعیت بود که  "اردوغان" بشدت ازحکومت مصر انتقاد کرد و تصیم به قطع دادن روادید با مصر کرد).

با فعال شدن دیپلماسی دولت مصر در جهت منافع ملی این کشور، چند روز پیش رئیس جمهور"عبدالفتاح السیسی" در راس هیاتی بلند پایه وارد پکن پایتخت جمهوری خلق چین شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری شن هوا در چین، هیات مصری با مقامات مختلف این کشور به مدت چهار روز در موارد مختلف مذاکره کرد. در دیدار روسای جمهور مصر"السیسی" و رئیس جمهور چین "شی جینگ پینگ" رئیس جمهور چین گفت: "ما از آن چه در کشور با اهمیت شما می گذرد آگاه هستیم و مطمئن هستیم که اقدامات شما متناسب با منافع ملی کشور خود و مردم  مصر است . ما اعتقاد داریم که دولت و مردم مصر از آگاهی و درایت لازم برای حل همه مشکلات بر اساس ثبات کشور ومنافع ملی برخوردارهستند. "شی جینگ" توجه داد که چین آماده است در بخش زیرساخت، انرژی هسته ای، انرژی نو، هوانوردی، مالی و دیگر بخش ها به پیشرفت مصر کمک کند".

"عبدالفتاح السیسی"با تاکید بر رابطه دوستی بین چین و مصر، از همراهی دولت و مردم چین جهت تغییر در سال های اخیر مصر سپاسگزاری کرد. در بیانیه مشترکی که توسط روسای جمهور چین و مصر ارائه شده است آمده:

"دو کشور مصر و چین متعهد شده اند در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و تکنولوژیکی در وسیع ترین شکل ممکن همکاری کنند. هر دو کشور در مورد رویدادهای منطقه ای و جهانی نظرات مشابه دارند. در این بیانیه تاکید شده است که جمهوری خلق چین بر نگرانی مصر جهت نا امن بودن مرزهای دریایی این کشور واقف می باشد و در دادن هر گونه کمک لازمه جهت امنیت مرزهای دریایی مصر کوتاهی نخواهد کرد. ما با هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورها مخالف هستیم و معتقدیم مشکلات بین المللی را باید از طریق مذاکره و نهاد سازمان ملل متحد حل و فصل کرد.

 

                                  

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  485   207 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت