راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوی اومانیته

با صلاح الدین دمیرتاش

صلح را باید

به دولت ترکیه

تحمیل کرد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

فرستاده ویژه روزنامه اومانیته به ترکیه، در ارتباط با حمله نظامی دولت این کشور به کردهای ترکیه و زمزمه هائی که در باره تجدید انتخابات پارلمانی و حذف احتمالی حزب دمکراتیک خلق ترکیه می شود با "صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب دمکرات خلق ترکیه مصاحبه کرده است. این حزب در انتخابات اخیر پارلمانی موفق به کسب آرائی در حد حضور در پارلمان ترکیه با 81 کرسی شده است.

وی در همین سال  نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌شود، سومین جایگاه را در انتخابات با 9.77 در صد آرا بدست میاورد وی اکنون نماینده مردم استانبول در پارلمان ترکیه است .

 

اومانیته: پس از انتخابات پارلمانی چرا یکباره مسیر رویدادهای ترکیه به اینجا کشید؟

 

دمیرتاش- در  واقع خشونت در جریان مبارزات انتخاباتی آغاز شده بود. حزب ما قربانی 170 حملات متعدد پلیس امنیتی و همچنین بمب گذاری در گردهمائی انتخاباتی در دیار بکر در 5 ژوئن بود. حزب ما همچنین هدف حملات در مناطق مرسین و دغوبا یزید قرارگرفت. توسل به خشونت از سوی حزب عدالت و توسعه اردوغان مسأله تازه ای نیست، اما این خشونت ها کارائی ندارد و بی ثمر است. همانطور که میدانید، در انتخابات اخیر حزب ما 13 در صد رای آورد و این پیروزی باعث تضعیف حزب عدالت و توسعه شد. حوادثی که در حال وقوع است گواه است که حزب عدالت و توسعه نتایج انتخابات را نمی خواهد بپذیرد و به انتخاب رأی دهندگان ترکیه احترام بگذارد. اردوغان هنوز فکر می کند می تواند با تشدید جنگ و خشونت آرای از دست داده را دوباره بدست بیآورد. اکنون هیچ نیروی سیاسی اکثریت مطلق را در پارلمان در اختیار ندارد و هنوز هیچ ائتلافی برای تشکیل دولت آینده تشکیل نشده است. دولت کنونی هم یک دولت موقت است. با وجود براین اردوغان و حزب وی با قلدری مدعی هستند که به تنهائی قادرند کشور را اداره کنند. آن‌ها سعی میکنند این پیام را در جامعه ترکیه تبلیغ کنند که «ما به تنهائی قادر به مدیریت کشور هستیم و امنیت ترکیه را تضمین کنیم . در غیر این صورت تضمینی برای امنیت کشور نیست». آن‌ها تصمیم دارند در این فضای سیاسی انتخابات زود هنگام  برگزار کنند.

 

اومانیته: حزب شما چه پاسخی برای این استراتژی اردوغان دارد؟

 

دمیرتاش - در واقع اردوغان و حزب وی برای ما دام بزرگی گسترده اند. با وجود بر این ما تمام تلاش خود را برای صلح می کنیم. ما آشکارا اعلام کردیم و می کنیم همیشه به دنبال صلح بودیم و هستیم و در این مسیر تلاش می کنیم. ما بطور مستقیم انگیزه‌های دولت اردوغان از خشونت و جنگ را با مردم درمیان میگذاریم و توضیح میدهیم. اکثریت بزرگی از جامعه از این جریان آگاه است که این جنگ به رهبری اردوغان و تمایل وی با انگیزه بدست آوردن قدرت مطلق است. تنها راه حل برای جلو گیری از جنگ افشای اهداف و انگیزه واقعی اردوغان است. به همین دلیل ما تظاهرات گسترده مردم را برای صلح سازماندهی می کنیم و امیدواریم مادرانی که در این درگیری ها  فرزندان خود را از دست دادند وهمچنین  نیروهای پلیس و ارتش برای صلح  در این مسیر از ما حمایت کنند. ما از همه سازمان های غیر دولتی، روشنفکران و غیره ... و همه رسانه های ملی و بین‌المللی در خواست می کنیم برای گفتن نه به جنگ از ما پشتیبانی کنند.  در همین راستا از هم‌ اکنون ما  جلساتی را  برای افشای انگیزه‌ها و اهداف اردوغان در بخش های مختلف جامعه ــ انجمن های کارگران و زنان و کارفریان و روشنفکران و غیره ــ برگزار خواهیم کرد. هدف ما نشان دادن این واقعیت به جامعه است که راه حلی صلح آمیز برای پایان جنگ وجود دارد و البته از پ. ک. ک. هم در خواست میکنیم انگشت حود را از ماشه اسلحه بر دارد. در این مورد تجدید نظرکند و همچنان در مسیر صلح گام بردارد.

 اومانیته: قدرت در ترکیه مدعی است و این را در جامعه تبلیغ میکند که حزب شما شاخه سیاسی پ.ک. ک. است و از آن حزب دستور می گیرد. آیا رابطه‌ای بین حزب شما و پ. ک. ک وجود دارد؟

 

دمیرتاش- قدرت ــ حکومت و یا هر آنچه که شما نامش را بگذارید این مسئله را تبلیغ میکند که حزب ما یک شاخه سیاسی از پ. ک. ک است اما این دروغی بیش نیست. حزب ما از ادغام بیش از بیست سازمان و گروه تشکیل شده است. بعنوان مثال، در میان بنیانگذاران حزب ما اعضای حزب سوسیالیست ترکیه، جنبش اسلامگرایان معتدل، جنبش زنان و هواداران محیط زیست و بنیانگذاران حزب کرد "د . ب . پ" حضور دارند. این به این دلیل نیست که ما شاخه سیاسی پ. ک. ک هستیم در حالی که رهبر آن اوجالان  در زندان است. اردوغان مدعی است که حزب ما شاخه سیاسی پ. ک. ک است  تا انگیزه و اهداف خود را پیش ببرد.

 

اومانیته: در آینده حزب شما چه مسیری را دنبال خواهد کرد  ؟

 

دمیرتاش - از لحاظ تاریخی پروسه صلح در جهان با فراز و فرودهائی روبروست. چنین پروسه هائی  در مقاطع مختلف در جهان تجربه  شده است. در ترکیه نیز ما انتطار همین مسیر را داریم. باید در یک سطحی نوین و با قاطعیت از یک سو صلح در میان مردم تبلیغ شود و از سوی دیگر دولت زیر فشار برای پذیرش آن قرار بگیرد. ضروری است که شرایط  زندان برای عبدالله اوجالان  رهبر پ . ک. ک که از ماه فوریه سال 1999 محکوم به  مرگ بود و در سال 2002 محکوم به حبس ابد شد روشن شود و بطور کلی تغییرکند. یعنی ابتدا ملاقات با وی آزاد شود و سپس خود وی آزاد شود. از نظر ما پذیرش این خواست از طرف دولت امر دشواری نیست. اعلام آتش و مذاکرات میان پ. ک. ک و دولت ضروری است. بدون این تعهد و بدون قبول سیاست مذاکره نمی توان انتظار داشت پ.ک.ک سلاح خود را زمین بگذارد. این یعنی تسلیم و آنها چنین نمی کنند. باید میان آنها قانون حاکم شود.

 

اومانیته: واکنش دولت ترکیه در قبال "دولت اسلامی" (داعش) و مناسبات آنها را چگونه می بینید؟

 

دمیر تاش - باید فشارهای بین المللی به دولت ترکیه برای تغییر سیاستش در برابر داعش افزایش یابد. هم اکنون هم پس از فشار های بین‌المللی است که دولت ترکیه مقابله با داعش را پذیرفته است. البته من اعتقاد ندارم که تغییر سیاست اخیر دولت در برابر داعش یک سیاست مستقل از جانب دولت بوده، بلکه این یک فشار بین المللی و همچنین فشار احزاب در داخل ترکیه بود. حمایت از داعش سیاست غلط دولت حاکم بود که از ابتدا از جانب محافل بین المللی بعنوان یک اشتباه تشخیص داده نشد. البته ما میدانیم که دولت زیر پوشش مقابله با داعش، حملات اصلی را متوجه کردهای ترکیه کرده است. ما بمباران پ.ک.ک را اکسیژن برای داعش میدانیم. همچنان که بمباران کردهای سوریه را کمک به داعش میدانیم.

 

اومانیته: ناتو در این عملیات به اردوغان یک چک سفید نداد؟

 

دمیر تاش - از نظر ما حمایت غرب از ترکیه پشتیبانی طبیعی ناتو از یک عضو خود بود. ما معتقدیم غرب مایل نیست ترکیه را بعنوان یکی از متحدان ناتو از دست بدهد و به همین دلیل از بمباران کردهای ترکیه و سوریه حمایت می کند. ما گرفتار این خوش خیالی نیستیم که ناتو از صلح و حقوق بشر دفاع می کند. ناتو یک نیروی حافظ سرمایه داری و نیروهای امپریالیستی است.

 

http://www.humanite.fr/selahattin-demirtas-nous-ne-renoncerons-jamais-parler-de-paix-580826

 

Selahattin Demirtas : « Nous ne renoncer

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  516   22 مرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت