راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خانه تکانی

در حزب

کارگرانگلستان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

حزب کارگر انگلستان آزمایشگاهی منحصر به فرد از گردش از گرایشات چپ سیاسی به  نئو لیبرالیسم است و رهبر آن "اد .میلیبارد" بعد از شکست فاجعه بار در انتخابات  مجلس انگلستان  در 7 ماه می مجبور به استعفای فوری شد. با این شکست پیش بینی شده که بدلیل ادامه سیاست های ریاضتی و غیره در هفته گذشته، رهبران این حزب تصمیم گرفتند انتخابات داخلی "حزب" را برای انتخاب دبیر کل جدید در تاریخ 12 سپتامبر برگزار کنند.

 این مسأله ممکن است یک جهت گیری و جهش مجدد سیاسی را در حزب کارگر در پی داشته باشد. مسأله غیر منتظره در حزب کارگر اینست که یکی از نامزدهای غیره منتظره "جرمی کوربین " موفق شد بنابر نظر سنجی ها با 43 در صد آرا در مقابل سه تن از رقبا که تنها 20 در صد آرا را  بدست آورده بودند در انتخابات رقابت کند.

چگونه فردی ناشناس موفق شد حمایت اکثریت شاخه های حزب و بزرگترین فدراسیون اتحادیه های کارگری با بیش از یک میلیون عضو را در مدت بسیار کوتاهی بدست آورد؟

جرمی کوربین مردی 66 ساله است که اخیرا مورد روایات تحقیر آمیز مطبوعات لندن قرار گرفته است. در حالی که وی گیاه خوار است و مشروب نمیخورد و حتی یک ماشین هم ندارد. وی بدنبال راه حلی برای تحولات نوین در جامعه است. جرمی کوربین نماینده حزب کارگر از حوزه اسلینگتون شمالی در حومه لندن است و از سال 1983 نماینده در مجلس عوام بوده است. وی همواره در کنار  چهره‌های جناح چپ حزب کارگر مانند تونی بن و کن لیو نیگستون برای تحولات اجتماعی مبارزه کرده و همچنین در مبارزات سازمان عفو بین‌المللی، در مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در  شیلی در دوره دیکتاتوری پینوشه و همچنین جنبش برای خلع سلاح هسته ای در جهان و محکومیت جنگ در عراق در سال 2003 پیشگام بود. مخالفت شدید وی در حزب کارگر علیه سیاست نئولیبرالیسم حاکم در حزب محبوبیت جرمی کوربین را بین کارگران و مزد بگیران بالا برده است. وی با سخنرانی‌های پر شور خود در میان مردم نه تنها شهروندان را از فجایع سیاست های ریاضت اقتصادی آگاه کرد، بلکه کارگران را برای مبارزه با این سیاست بسیج کرد. این در حالی است که محافظه کاران لندن به رهبری دیوید کامرون سیاست ریاضت اقتصادی دیکته شده ترویکا را در تمام بخش‌های جامعه به مردم تحمیل میکنند. مانور ها و حملات دولت علیه حقوق کارگران و اتحادیه های کارگران و بخش خدمات عمومی پایان ناپذیر است و تشدید می‌شود.

اکنون جرمی کوبین و دیگر همکاران چپ در حزب کارگر، در برابر این سیاست دولت مبارزه میکنند و آژیر خطر را در صفوف حزب و رهبران نئو لیبرالیسم آن به صدا در آورده‌اند. وی در آخرین سخنرانی خود، چند روز پیش گفت « من در یونان و اسپانیا بودم. این واقعاً جالب است که احزاب سوسیال دمکرات که برنامه ریاضت اقتصادی را پذیرفته‌اند و تصمیم به اجرای آن‌ها در کشورهای خود دارند بسیاری از اعضای خود را از دست داده اند. اغلب این احزاب هر گونه حمایت در میان شهروندان را از دست دادند.»

طبیعی است اگر جرمی کوربین موفق شد حمایت سندیکاهای انگلستان را با یک میلیون عضو در مدت بسیار کوتاهی بدست آورد  به این دلیل است که وی اعلام کرد برای درمان جامعه "مالیات بر در آمد سرمایه داران وثروتمندان  را افزایش دهید. مالکیت عمومی خطوط راه آهن، خدمات پستی و مخابرات و مقررات شدیدتر برای بازار مالی و همچنین پرداخت قانونی دستمزدها و افزایش دستمزدها و اشتغال در بخش عمومی و غیره مسائلی است که دولت باید در اولویت برنامه خود قرار دهد و نه ریاضت اقتصادی را تشدید کند."

 رقبای کوربین در انتخابات داخلی حزب کارگر با توجه به نظر سنجی ها  ناتوان می باشند. تونی بلر رهبر گذشته حزب کارگر و نخست وزیر اسبق با سخنرانی‌های چند میلیون دلاری خود تلاش میکند که از پیروزی جرمی کوربین جلوگیری کند. در یک نشست در چند روز اخیر تونی بلر آشکارا  گفت پیروزی با یک برنامه چپ در حزب کارگر غیر ممکن است. این درحالی است که جرمی کوربین و کارگران انگلستان از نتایج پیروزی کشورهای جنوب اروپا اسپانیا و یونان در برابر برنامه‌ های ریاضتی آگاه هستند.

 http://www.humanite.fr/jeremy-corbyn-seme-la-gauche-au-labour-580793

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  517   29 مرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت