راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وداع با سلطنت

در انتخابات اسپانیا

اومانیته- ترجمه و تدوین آذرنگ

  

پس از انتخابات مجلس در اسپانیا و اعلام نتایج آن، بسیار مشکل است دولت کنونی این کشور بتواند با اکثریت شکننده ای که بدست آورده دولت آینده را تشکیل بدهد.

تائید پیروزی حزب چپگرای "پودموس" که مخالف سیاست های ریاضت اقتصادی دولت است و بحران سیاسی که گریبانگیر احزاب ائتلافی در قدرت است عمیق تر از آن بنظر می رسد که بتوان آینده ای با ثبات را برای نیروهای راستگرای این کشور در نظر گرفت. چپ نه تنها وزنه سنگینی برای تشکیل دولت آینده اسپانیا به حساب می آید بلکه به احتمال قوی حاضر به شرکت در یک ائتلاف با جناح راست نیست. اکنون پودموس با 69 کرسی در پارلمان  به سومین حزب در مجلس تبدیل شده است.

سئوال این است که بازنده انتخابات اخیر پارلمانی در اسپانیا کیست؟

به این سئوال تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور پاسخ خواهد داد.

دولت حاکم از خود بیکاری 20 در صدی را همراه با کاهش شدید خدمات عمومی به ارث گذاشته است. حرب "پ. پ" که یک حزب سوسیالیست است 63 کرسی پارلمانی را  نسبت به سال 2011 در انتخابات اخیر از دست داد. مردم اسپانیا اکنون تفاوتی بین این حزب با دیگر احزاب دست راستی مجری سیاست های ریاضت اقتصادی قائل نیستند. بویژه که این حزب را نیز در فسادهای دولتی شریک می دانند. حزب سوسیالست اسپانیا مرتکب همان اشتباهی شد که حزب سوسیالیست فرانسه شد و به اعتبار خود در میان مردم ضربه ای تاریخی وارد کرد. آنها مجری همان سیاست هائی شدند که احزاب دست راستی مجری آن بودند. در نتیجه چنین سیاستی اکنون حزب سوسیالیست اسپانیا با 90 کرسی در مجلس؛ یعنی با از دست دادن 22 در صد آراء خود در مجلس حضور دارد و زیر دست حزب دولتی و حاکم، در سکوی دوم ایستاده است.

"پودموس" حزب نوبنیاد اسپانیا به همراه متحدان خود 20.6 در صد آراء یعنی 69 کرسی را در پارلمان دارد و در مقام سوم قرار گرفته است.

این که چه دولتی، با چه ترکیبی و برای چه مدتی می تواند تشکیل شود و شانس خود را برای بقاء بیآزماید مربوط به آینده نزدیک است، اما نباید فراموش کرد که این انتخابات یک نتیجه تاریخی دیگری را نیز به همراه داشت و آن این که ترکیب کنونی آراء در پارلمان اسپانیا اجازه نمی دهد سیستم سلطنتی در این کشور باقی بماند. نکته ای که کمتر درباره آن سخن گفته می شود!

 

www.humanite.fr/elections-en-espagne-une-defaite-de-lausterite-593574

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  534  دهم دیماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت