راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به توان

فضائی چین

سرنوشت زمین

در آسمان

رقم خواهد خورد!

تهیه و تنظیم از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

 

با پیروزی انقلاب چین در سال 1949، اتحاد شوروی با ارسال کارشناسان و برپائی تکنولوژی پیشرفته خود در این کشور و یاری رساندن به  دولت جوان، زمینه صنعت و کشاورزی مدرن را در چین پایه گذاری کرد.

سالانه هزاران دانش آموز و دانشجو برای فراگیری رشته های مختلف به کشور شوراها اعزام می شدند تا اندوخته های تجربی و علمی نخستین کشور سوسیالیستی جهان را یاد گرفته و جهت ساختن زندگی نو به جمهوری خلق چین منتقل کنند.

روابط دوستی و برادرانه دو کشور بزرگ جهان تا بر رسیدن "نیکیتا خروشچف" به رهبری حزب کمونیست اتحاد شوروی بسیار صمیمانه بود. با تغییرات در رهبری حزب کمونیست و دولت اتحاد شوروی، روابط دو کشور به سردی گرائید تا جائی که در سال 1969 منجر به برخورد نظامی و کوتاه مدت در نوار مرزی میان دو کشور انجامید.

یکی از تبعات تجدید نظر طلبی دولتمردان اتحاد شوروی، در سیاست خارجی، به خود متکی شدن بیش از اندازه چینی ها بود که پی آمد های چپ روانه را نیز در بر داشت .

پس از در گذشت "مائو" رهبر انقلاب چین، قدرت حزبی و دولتی به "تنگ شیائو پینگ "، سیاستمدار تیز بین و عضو رهبری حزب کمونیست این کشور رسید که توانسته بود خود را در موج مخرب انقلاب فرهنگی مصون نگهدارد. او سیاستی نو در پیش گرفت تا چین بتواند راه و روش دیگری برای غلبه برعقب ماندگی از آهنگ زمان را اتخاذ کند.

 

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بخش عمده متخصصان و دانشمندان پرورش یافته آکادمی های علوم کشور شوراها، راه دیگر کشورها را در پیش گرفتند. برخی از آنان که به اعتقادات سوسیالیستی  پایبند بودند به جمهوری خلق چین رفتند تا تجارب و علم خود را در اختیار این کشور بگذارند.

اگر چه نابودی کشور شوراها فاجعه ای بزرگ برای بشریت بود اما در این زمینه بخت با چینی ها یار گشت. حضور دانشمندان فضائی اتحاد شوروی توانائی چینی ها را برای دست یابی به فضا باز و باز تر کرد.

در سال های اخیر، رشد تکنولوژیکی و اقتصادی همه جانبه در چین، از جمله در زمینه های دفاعی خود را نشان می دهند تا جائی که در فن آوری نظامی در فضا این کشور تبدیل به رقیبی جدی برای ایالات متحده آمریکا شده است.

ماه اوت سال گذشته، نیروی هوائی ارتش چین موشک هائی را در فضا آزمایش کرد که می توانند ماهواره های نظامی را که در فضای نزدیک به زمین در حال فعالیت هستند نابود کنند. سال های قبل حد اقل دو بار این موشک ها به فضا فرستاده شدند اما عمل آن ها با موفقیت همراه نبود.

این اولین موفقیت فضائی پس از دستور رئیس جمهور خلق چین برای پی گیری و به سامان رساندن پروژه های موشکی - فضائی بود.

کارشناسان نظامی- فضائی روسیه، بر این عقیده هستند که از بین بردن ماهواره های  دشمن، بوسیله موشک در فضا، تنها راه حل نیست بلکه حمله لیزری و یا رادیو الکترونیکی می تواند کار آمد تر باشد.

"ولادمیر یوسیف" رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی- سیاسی بر این نظر است که چینی ها به فن آوری مورد نظر خود یعنی نابود کردن ماهواره ها به طرق مختلف دست پیدا کرده اند. آن ها نه تنها به تکنولوژی نابود کردن ماهواره ها دست یافته اند بلکه می توانند با فرستادن میکرو ماهواره ها به سمت دشمن احتمالی، آن ها را به محاصره در آورده و فلج کنند.

ایالات متحده آمریکا بارها نگرانی خود را از ورود حریفی قدر، در دستیابی به فضا و مقابله با انحصار جنگ های فضائی به اطلاع دولت چین رسانده است. واشنگتن بارها در خواست توقف تولید و آزمایش چنین سلاح هائی را در فضا، مغایر با امنیت فضائی عنوان کرده است!.

 "ژنرال ولادمیر دورکین" کارشناس اقتصاد و ارتباطات بین المللی آکادمی علوم روسیه معتقد است:

 "آمریکائی ها بیشترین فعالیت فضائی خود را روی عملیات نظامی و جاسوسی بر روی زمین متمرکز کرده اند. بنابر این، بیم و نگرانی آن ها از دستیابی هر کشور دیگری به چنین توانمندی هائی طبیعی است زیرا می تواند به انحصار این نوع فعالیت ها در فضا توسط امریکا خاتمه بدهد.

"کنستانتین سیموکوف" معاون آکادمی مسائل ژئوپلیتیکی روسیه می گوید:

"چین همه امکانات و قابلیت های تکنولوژیکی و زمینه رقابت با آمریکا را در فضا به دست آورده است. باید به جمهوری خلق چین همانند کشوری نگاه کرد که در زمره کشور های پیشرفته در طرح های فن آوری فوق پیشرفته است.

در حال حاضر چین نسبت به آمریکا کمی عقب تراست اما مطمئنا جبران این شکاف به درازا نخواهد کشید".

روسیه و چین کنوانسیون جهانی برای ممنوعیت تولید سلاح  در فضا را ایجاد کرده اند. کارشناسان بر این باور هستند که چین هیچ اسلحه ای را به فضا نخواهد فرستاد اگر چه با دستیابی به فن آوری لازم پتانسیل آن را خواهد داشت.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  493  -  23 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت