راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در انتخابات یونان

پهلوی اتحادیه اروپا

از چپ شکاف بر میداد

ترجمه و تدوین آذرنگ

 

پارلمان یونان، پس از سه بار رای گیری نتوانست نخست وزیر انتخاب کند و به همین دلیل انتخابات ریاست پارلمانی زودهنگام در یونان برگزار می شود. انتخاباتی که از هم اکنون پیروز آن رهبر حزب چپ گرای "سیریزا"ی یونان پیش بینی شده و کشورهای محور در اتحادیه اروپا را وحشت زده کرده است. سخنگوی این وحشت، صدر اعظم آلمان "مرکل" است که زبان به تهدید اقتصادی مردم یونان برای جلوگیری از رای دادن آنها به "الکسی سیپراس" رهبر حزب سیریزا شده است. آیا پیروزی حزب چپ سیریزا در یونان، به معنای اولین شکاف در اتحادیه اروپا خواهد بود؟ آیا یونان از این اتحادیه خارج خواهد شد؟ اگر چنین حادثه ای روی دهد، دو قدرت دیگر جهانی، یعنی چین و روسیه به استقبال این خروج و شکاف در اتحادیه اروپا خواهند رفت؟
"الکسی سیپراس" رهبر حزب چپگرای "سیریزا"ی یونان در آخرین سخنرانی خود در "آتن" برنامه های حزب سیریزا را اعلام کرد. او گفت:
اروپا نیاز به تغییرات بنیادین و نوینی دارد و این تغییرات از یونان آغاز خواهد شد و بتدریج در دیگر کشورهای اروپا سرایت خواهد کرد. وی بطور مثال به حزب چپگرای "پوداموس" (ما قادریم) اسپانیا اشاره کرد که علیه سیاست های سوسیال دمکرات ها و نئولیبرال ها و راستگرایان آن کشور مبارزه می کند. این حزب اکنون در راس نتیجه نظر سنجی ها در باره انتخابات "پارلمان" اسپانیا که قرار است در سال 2015 برگزار شود قرار گرفته است. سیپراس همچنین به نیروهای چپ در ایرلند اشاره کرد که خود را آماده انتخابات سال 2016 می کنند. الکسی سپیراس می خواهد سیاست احزاب ائتلاف راستگرایان یونان را به بایگانی بفرستد. وی در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آینده که 25 ژانویه برگزار می شود برنامه نوین اجتماعی - اقتصادی را برای ترقی و توسعه یونان و اروپا به اجرامی گذارد. سیپراس می گوید که می خواهد با مذاکرات منطقی و قاطعانه و در یک مشارکت واقعا عادلانه یونان را در منطقه یورو بدون برنامه ریاضت اقتصادی که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو منطقه یورو تحمیل کرده رهبری کند. مجله اشپیگل چاپ آلمان در تازه ترین شماره خود نوشت: انگلا مرکل صدر اعظم آلمان مایل است و اجازه می دهد که یونان در صورتی که سیریزا انضباط مالی در یونان را تضعیف نکند از منطقه یورو خارج شود. در واقع دولت آلمان خروج اجتناب ناپذیر یونان از منطقه یورو را در صورت پیروزی الکسی سیپراس در انتخابات پیش بینی کرده، اما درعین حال روی باز پرداخت بدهی های یونان به اتحادیه اروپا تاکید کرده است. مرکل و "شوبیل" وزیر دارئی آلمان هر دو زمانی ارعاب یونانی ها را تشدید کردند که نظر سنجی ها نشان داد حزب "سیریزا" پیروز انتخابات پارلمانی آینده این کشور خواهد بود. نظر سنجی ها نشان میدهد که دو سوم مردم یونان مایل به خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند. الکسی سیپراس تاکنون بارها اعلام کرده که در عین پایبندی به بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی یونان نمی خواهد منکر نقش نهادهای اروپائی در یونان شود. الکسی سیپراس یک برنامه دولتی "بدون کاهش بودجه دولتی" را بر پایه چهار اصل اعلام کرده است. یکی از طرح های پیشنهادی حزب سیریزا پاک کردن بخش قابل توجهی از بدهی یونان است که قانونی نیست و منشاء آن بحران اقتصادی سال 2009 اروپاست. او می گوید که پاک کردن این بدهی عمدتا توسط بانک مرکزی اروپا و از طریق مذاکره در چارچوب اتحادیه اروپا و نهاد های اروپائی "بدون آسیب به مردم اروپا " می تواند انجام شود. الکسی سیپراس همچنین پیشنهاد یک دوره "توقف" برای باز پرداخت بدهی یونان به اتحادیه اروپا را برای احیای اقتصادی یونان اعلام کرده است. برنامه سیریزا بر چهار پایه "مبارزه با بحران انسانی در یونان و اروپا "، بهبود اقتصادی "توسعه اشتغال مجدد در کار"، اصلاح دولت" متمرکز است. از جمله این اقدامات افزایش حداقل دستمزد از 580 به 751 یورو، برق رایگان، توزیع لوازم ضروری زندگی بطور رایگان برای 300 هزار خانوار، اصلاح مالیاتی، اصلاح قانون مالیاتهای عقب افتاده و وام ها به دولت، تجدید نظر در برنامه خصوصی سازی، تشکیل دولت جدید با ده وزیر(کاهش شمار وزیران )، اصلاح و تقویت سیستم اخذ مالیات برای خدمات عمومی و سرانجام، مبارزه با فساد از برنامه های دولت جدید اوست.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت