راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحلیلی شاید شتابزده

از جانب حزب کمونیست یونان

دولت چپ یونان

موج سواری می کند!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

پیروزی حزب"سیریزا"در انتخابات یونان امید های بسیاری را در دل مردم این کشور برای بیرون رفتن ازبحران های اقتصادی  و اجتماعی ایجاد کرده است. شوق و شور یونانی ها از پیروزی این حزب"چپ گرا " درمیان برخی سران کشورهای اتحادیه اروپا برعکس موجب نگرانی و خشم شده است. بویژه درکشورهائی که با بحران اقتصادی و اجتماعی مشابه یونان دست به گریبانند. از جمله اسپانیا. آیا شادی مردم یونان استمرار خواهد داشت؟

این سئوالی است که حزب کمونیست یونان، بموجب برداشت و نگاه خود به مسائل یونان به آن پاسخ داده است. روابط بین الملل حزب کمونیست یونان می نویسد:

 

"رهبران جدید یونان که با شعار نجات اقتصاد کشور و بیرون کشیدن مردم از زیر آوار بحران اقتصادی تحمیل شده به یونان توسط بانک ها و اتحادیه اروپا به پیروزی رسیدند، در اولین ملاقات با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد بدهی های این کشور به بانک های اروپائی و آمریکائی تاکید کرده اند که در باره بدهی های این کشور به"تریکا" (صندوق بین المللی، بانک جهانی و بانک اروپائی) با وام دهندگان مذاکره نخواهند کرد بلکه ترجیح می دهند با رهبران کشورهای وام دهنده وارد مذاکره شوند.

موضوع دیگر نشست نخست وزیر جدید یونان با مسوول کمیسیون اروپا، رقابتی کردن سرمایه در این کشور با همپیمانان اروپائی است.

در این ملاقات طرفین در مورد تشکیل کمیسیونی برای بررسی باز پرداخت بدهی های یونان به توافق رسیدند. نخست وزیر یونان اشاره کرد که اعضای این کمیسیون باید زیر نظر اتحادیه اروپا عمل کنند و نه دیگر کشور ها.

مردم یونان در سال های اخیر برای تغییر شرایط اجتماعی خود، از هر گونه عمل اعتراضی مانند اعتصاب، تظاهرات و حتی از دادن خون دریغ نکردند. رهبران جدید کشور در سخنرانی ها و نشست های مشترک با گروه ها و حتی مسئولین اروپائی هیچگونه صحبتی از تغییرات اساسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر زبان نیاورده اند. آن ها غافل از آنند که بر موج خواست رفرم های اجتماعی و تغییرات همه جانبه  در این کشور به قدرت رسیده اند. اگر رقابتی کردن سرمایه و تعادل بودجه مورد نطر وزیر جدید اقتصاد یونان هست که تا به حال شرایط  به همین صورت بوده است و مردم بهای سنگینی را تا امروز پرداخته اند.

آن ها ادعا دارند که برای پرداخت بدهی های یونان در صدد نیستند تا با روسای"تریکا" مذاکره کنند بلکه حاضر هستند با رهبران کشور های وام دهنده پشت میز مذاکره بنشینند! آیا تغییری در اصل مسله صورت خواهد پذیرفت؟

نتیجه ادامه راه گذشته از روشنائی روز هم روشن تر است و باز هم فریب مردم و اعتصاب و تظاهرات و خون ریزی. در ملاقاتی که مسئولین کمیسیون اروپائی با وزیر امور خارجه جدید یونان داشتند و سه روز ادامه داشت، وی روز چهارم مذاکرات در ارتباط با تحریم های روسیه و جنگ در اوکرائین نه تنها از سیاست های اتحادیه اروپا پشتیبانی کرد بلکه خواهان اعمال تحریم های بیشتری نسبت به روسیه شد.

موج سوارهای تازه به قدرت رسیده و برآمده از زخم های عمیق مردم یونان، با تاکید برهمکاری با اتحادیه اروپا و آمریکا و سازمان نظامی ناتو در ادامه جنگ با اوکرائین تلاش دارند تا چه در داخل و چه در خارج از یونان، سیاهی ها را سفید جلوه دهند. دولت جدید سیاست های تجاوز کارانه غربی ها  در اوکرائین را تائید کرده و بر کشتار مردم اوکرائین صحه گذاشتند. اختلال در روابط روسیه و اروپا بخش مهمی از استراتژی ایالات متحده آمریکا است. در عین حال تلاش واشنگتن برای ایجاد سدی در مقابل انتقال منابع انرژی روسیه به اروپا که قربانی آن نیز مردم منطقه و از آن جمله مردم یونان هستند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  492   16 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت