راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 492

مبارزه با سرمایه داری

 ترمز بریده در ج. اسلامی

از کجا آغاز می شود!

 

روزنامه کیهان در ایران، ناگهان فیلش یاد "یونان" کرده و به یاد مبارزه "ضد سرمایه داری" مردم اروپا افتاده است. کیهان ظاهرا از یاد برده که اگر قرار است مبارزه ضد سرمایه‌داری در ایران آغاز شود، این کار باید از دارو دسته اختلاس گر احمدی نژاد مورد حمایت کیهان و سرداران میلیاردر سپاه آغاز شود. اگر قرار باشد از دولت یونان یاد گرفت و اقتباس کرد، در آنصورت مبارزه ضد سرمایه‌داری در ایران امروز از خلع ید از سپاه پاسداران، بازگشت واحدهای صنعتی خصوصی سازی شده سپاه به دولت، انحلال بانک های  سپاهی در درجه اول عبور می کند. اما منظور حسین شریعتمداری اینها نیست. او قصد مبارزه با سرمایه‌داری را ندارد. او می خواهد بگوید که دولت های  اروپایی در حال فروپاشی هستند و بنابراین، بدون ترس و وحشت، بقیه ثروت و قدرت را هم به سپاه و فرماندهان و سرداران میلیاردر شده آن باید سپرد.... 

 

 

 

هفته گذشته و دو روز پس از پیروزی حزب چپ سیریزا در انتخابات یونان، الکسی تسیپراس رهبر حزب و نخست وزیر جدید یونان کابینه این کشور را معرفی کرد. سرعت معرفی کابینه نشان داد که این حزب برخلاف آنچه در باره تازه کار بودن رهبران آن گفته می شود کاملا آماده پیروزی در انتخابات و اجرای برنامه های   خود بوده است. همان روز نخست دولت یونان بدون کمترین توجه به هشدارهای صندوق بین‌المللی پول و کمیسیون اروپا در مورد ضرورت رعایت شرایط پرداخت اعتبار به یونان یعنی انجام خصوصی سازی، کاهش و تثبیت دستمزدها، کم کردن کارمندان و کارگران بخش دولتی در هر سه زمینه برنامه انتخاباتی خود را به اجرا گذاشت. نخست توقف خصوصی سازی دو بندر مهم پیره و تسالونیک و همچنین شرکت برق یونان اعلام شد. همچنین دولت یونان خواهان استعفای اعضای سازمان خصوصی سازی این کشور که وظیفه انجام خصوصی سازی اموال دولتی را برعهده داشته اند شده است. همزمان دولت اعلام کرد که حداقل دستمزدها را به میزان حدود یک سوم افزایش خواهد داد، این افزایش شامل حال مقرری بازنشستگان نیز خواهد شد. همچنین هزاران کارمند و کارگر دولت که بنا به درخواست ترویکا (کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول) اخراج شده بودند به بازگشت به کار دعوت شدند. همچنین وزارت دارایی نیز دستور بازگشت به کار مستخدمین اداری را که از شانزده ماه پیش اخراج شده و در جلوی در این وزارتخانه چادر زده بودند صادر کرد.

این اقدامات اراده دولت جدید یونان را به اجرای برنامه های خود و پایان دادن قاطع به برنامه های  ریاضت اقتصادی به نمایش گذاشت، بویژه آنکه درست زمانی به اجرا گذاشته شد که ترویکا شمشیر داموکلسی بر فراز سر مردم یونان قرار داده و وعده داده بود که تا یک ماه دیگر هفت میلیارد اعتبار در اختیار یونان در ازای اجرای برنامه های  انقباضی قرار داده می شود. سیریزا در جریان انتخابات و اکنون دولت یونان بطور رسمی اعلام کرد که این هفت میلیارد دلار را نمی پذیرد مگر در چارچوب مذاکرات مجدد برای بررسی کل مسئله بدهی ها در چارچوبی تازه.    

با اینحال رسانه های  راستگرای اروپایی درباره اقدامات جدید دولت یونان سر و صدای چندانی برپا نکردند به چند دلیل. اول آنکه نمی خواهند "گستاخی" دولت یونان در بی اعتنایی به فرامین صندوق پول و کمیسیون اروپا در سطح توده مردم بویژه دیگرکشورهای بدهکار پوشش پیدا کند و مشوق آنان شود. دوم آنکه فعلا ترجیح می دهند که توافق با دولت یونان را به حساب عقب نشینی این دولت از برنامه های  خود بگذارند و نه عقب نشینی مسئولان اروپایی. و بالاخره امیدوارند مسائل با دولت یونان بدون ایجاد سر و صدا و تبدیل شدن به بحث روز افکار عمومی حل شود تا بسود افزایش وزن و حضور چپ های  دیگر کشورهای اروپایی تمام نشود.

در همین حال "یانیس واروفاکیس" وزیر جدید دارایی یونان که مسئول مذاکرات با طرف های  اروپایی است طی بیانیه ای اعلام کرد که آماده مشورت با دیگر طرف های  اروپایی است که به گفته وی باید آغاز حرکت به سمت "یک توافق جامع پایدار برای بازسازی یک اقتصاد سوسیال و اجتماعی در چارچوب اروپایی مترقی" باشد. معنای این جملات آن است که توافق باید در چارچوب وسیعتری که سمتگیری کل اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد مورد مطالعه قرار گیرد. دولت یونان در عین حال اعلام کرد که "ترویکا" را به رسمیت نمی شناسد و دیگر حاضر به مذاکره با آن نیست. در محافل اروپایی نیز اکنون از "مرگ ترویکا" سخن گفته می شود و ظاهرا قرار است به کار آن - که تازه به یاد آورده اند "ساختاری غیردموکراتیک" دارد - پایان داده شود. هم بانک مرکزی اروپا و هم صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده اند که از ترویکا کناره می گیرند.

در همین حال نخست وزیر یونان و وزیر دارایی این کشور سفر به چند کشور اروپایی را آغاز کرده اند تا در آنها متحدانی برای برنامه های  اقتصادی خود بیابند؛ یا لااقل در صف طرفداران برنامه های  نئولیبرالی شکاف ایجاد کنند. بویژه دولت های سوسیال دموکرات در حرف طرفدار مخالفت و مقابله با این برنامه ها هستند و در عمل همه آنها را مو به مو اجرا می کنند در وضعی دشوار قرار گرفته اند. در رم به درخواست های یونان پاسخی مبهم داده شده و در فرانسه رئیس جمهور این کشور می گوید که می خواهد نقش واسطه میان یونان و آلمان را بازی کند.

در این میان روزنامه کیهان در ایران به یاد مبارزه "ضد سرمایه داری" مردم اروپا افتاده است. کیهان ظاهرا از یاد برده که اگر قرار است مبارزه ضد سرمایه‌داری در ایران آغاز شود این کار باید از دارو دسته اختلاس گر احمدی نژاد مورد حمایت کیهان و سرداران میلیاردر سپاه آغاز شود. اگر قرار باشد از دولت یونان یاد گرفت و اقتباس کرد در آنصورت مبارزه ضد سرمایه‌داری در ایران امروز از خلع ید از سپاه پاسداران، بازگشت واحدهای صنعتی خصوصی سازی شده سپاه به دولت، انحلال بانک های  سپاهی در درجه اول عبور می کند. اما منظور حسین شریعتمداری اینها نیست. او قصد مبارزه با سرمایه‌داری را ندارد. او می خواهد بگوید که دولت های  اروپایی در حال فروپاشی هستند و بنابراین، بدون ترس و وحشت، بقیه ثروت و قدرت را هم به سپاه و فرماندهان و سرداران میلیاردر شده آن باید سپرد.

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  492   16 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت