راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بمباران با "پهباد"امریکائی

از آلمان هدایت می شود!

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

 

تظاهرات اعتراضی علیه جنگ پهبادی آمریکا  از پایگاه نظامی " رامشتاین " در آلمان را نمایندگان فراکسیون حزب " چپ ها" در مجلس المان را " با سردی رد کردند".

نمایندگان فراکسیون  "چپ ها" روز دوشنبه، تلاش کردند تا به پایگاه نظامی  آمریکا در " رامشاین" (آلمان) راه یابند. اما در به روی آنها گشوده نشد. نمایندگان مجلس آلمان، برغم آن که به نگهبانی دم در اطلاع دادند که قصد ورود به پایگاه را دارند "با سردی رد شدند" خانم "سویم داگدلن " نماینده مجلس به خبرنگار "یونگه ولت" اظهار داشت :" برغم آن که ما ( بعنوان نماینده مجلس،) حق داریم پایگاه هوائی درخاک آلمان را ببینیم".

دلیل مخالفت  نیروی نظامی آمریکا  به بازدید از این پایگاه، جنگی است که از سالها پیش بوسیله پهباد های آمریکا صورت می گیرد، که تاکنون تخمیننا 6 هزار قربانی داشته است. گر چه  باصطلاح "خلبان " های این هواپیماهای بی سرنشین  در آمریکا هستند، اما وجود پایگاه هوائی آمریکا در آلمان است که به قاتلان امکان می دهد بوسیله "جوی استیک" Joystik  دست به این قتل ها بزنند. دلیل آن هم این است که چون زمین گرد است نمی توان  فرمان های ماهواره ای را از آمریکا مستقیما به فضای هوائی  یمن، پاکستان، افغانستان یا سومالی منتقل کرد. ایستگاه رله در رامشتاین فرمانهای دریافتی از آمریکا را  به این مناطق منتقل می کند. افزون بر این در این پایگاه عکس هائی که پهبادها می فرستند تحلیل می شوند. بیش از یک سال پیش تحقیقات موسسات فرستنده های رادیو تلویزیونی آلمان NDR و WDR و همچنین روزنامه آلمانی  "زود دویچه سایتونگ"  کشف کردند که این پایگاه نیز در مسئولیت   بمب اندازی ها سهیم است. Brandon Bryant  خلبان افشاگر آمریکائی که خود در گذشته یکی از "خلبان" های پهباد بود جزئیات کار را افشا و اعلام کرد: " آلمان برای تمام عملیات پهبادی آمریکا در سراسر جهان ضروری است".

اما دولت آلمان پنهان کاری می کند و موضوع را ناچیز جلوه می دهد. گرچه چند تن از نمایندگان مجلس در مورد نقش "رامشتاین" در عملیاتی که ناقض حقوق بین المللی  است از دولت سئوال کرده اند. اما  دولت با قطعیت "هدایت" پهباد ها را از خاک آلمان  نفی کرده است . نیما مساوات ( ایرانی.م)، نماینده فراکسیون حزب چپ ها چنین توضیح می دهد: " هیچگاه پرسش این نبوده است که آیا هدایت پهباد ها از آلمان صورت می گیرد، بلکه پرسش این بوده که آیا داده ها   Daten از طریق رامشتاین منتقل می شوند ".

در نتیجه فراکسیون تصمیم گرفت مستقیما با مراجعه به پایگاه کسب اطلاع کند.

نخست "گره گور گیزی" رهبر فراکسیون، نامه ای به پایگاه نوشت و اعلام کرد که همکاران او از پایگاه دیدن خواهند کرد. نامه برگشت خورد با این توضیح: "دریافت کننده در آدرس داده شده نیست ". البته معاون وزارت دفاع به گیزی اطمینان داد که از این دیدار حمایت خواهد کرد.

پس از این تدارکات روز دوشنبه حدود صد تن از فعالان محلی صلح  در برابر درغربی پایگاه جمع شدند. حدود نیمروز "سارا واگنکنشت" سخن گفت. مسئول امور اجرائی حزب  "چپ ها" اندک زمانی قبل از آن اعلام کرده بود که "ساراواگنکنشت" و" دیتمار بارچ " کسانی هستند که قرار است جانشین  گیزی شوند که در ماه اکتبر  از سمت کنونی خود کناره گیری خواهد کرد.  به این ترتیب نخستین اقدام سیاسی واگن کنشت، بعنوان رهبر فراکسیون حزب "چپ ها" حضور در برابر  پایگاه نظامی آمریکا در آلمان بود و از آنجا دولت آلمان را مورد حمله قرارداد که حاضر نیست روشن سازد کارپایگاه  "رامشتاین " در آلمان چیست. فراکسیون افزون بر محکوم کردن عملیات پهبادی که ناقض حقوق بین المللی است خواستار تعطیل ایستگاه رله  و  کل پایگاه  نظامی آمریکا در رامشتاین شد. نمایندگان مجلس در نظر ندارند راه نیافتن به پایگاه را متحمل شوند. سویم داگدالن گفت: "ما به این دیدار بسنده نخواهیم کرد و بازخواهیم گشت. کار این مرکز قتل ها باید قطع شود".

کار  نمایندگان فراکسیون " چپ ها"  از جمله مورد تایید هوادارن صلح در آمریکا قرار گرفت Elsa Rassbach  از سازمان صلح Code Pink گفت : ایکاش ما هم چنین سیاستمدارانی داشتیم . این اقدام برای محکوم کردن قتل توسط پهباد که کاری است ناقض حقوق بین المللی حائز اهمیت فراوان است. 

 

   http://www.jungewelt.de/2015/06-16/067.php

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 508 - 28  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت