راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

"قندوز" افغانستان

تخته پرش داعش علیه

جمهوری های آسیای میانه!

تهیه و تنظیم از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

  

در پی  افزایش نرخ برق در جمهوری ارمنستان در روز 22 ژوئن، هزاران تن در بیشتر شهر های این کشور و بویژه در "ایروان" پایتخت ازمنستان دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در ایروان به درگیری مردم با نیروهای پلیس انجامید که گفته می شود بیش از 220 تن از تظاهرکنندگان دستگیر شدند اما پس از یک روز آزاد شدند. در برخی از مناطق، معترضین پرچم های نارنجی که سمبل "انقلاب های رنگی" سفارشی غرب است را به اهتزاز در آوردند.

مقامات امنیتی ارمنستان اعلام کردند که تعدادی از افراد دستگیر شده وابسته به سرویس های امنیتی غرب بودند و مقادیری پول از آن ها به دست آمده است. در عین حال یک روز پس از اعتراضات مردم نسبت به گرانی برق، دولت این کشور از تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ برق صرف نظر کرد.

درجمهوری های سابق اتحاد شوروی (به غیر از جمهوری بلاروس) افراد و گروه های صاحب نفوذ در حاکمیت سابق، توانستند با امکانات خود و با همکاری کشورهای غربی عنان حکومت را در این جمهوری ها در اختیار بگیرند. در هر دوره ای که برخی از این رهبران، تحت فشار ضرورت های اجتماعی بر آن شدند دست به اصلاحاتی بزنند حکومت های غربی سدی در برابر آن ها ایجاد کردند. از آن جمله با "انقلابات رنگی"!

زمانی که "ادوارد شوارد نادزه" رئیس جمهور گرجستان در صدد برآمد تا از تجربه تلخ همکاری با غرب روی بگرداند و بر اساس منافع ملی کشور خود با روسیه پیمان های سیاسی و اقتصادی منعقد کند، "ساکاشویلی" با پرچم" انقلاب رنگی" و حمایت ایالات متحده آمریکا او را از میدان به در کرد. (حالا همین ساکاشویلی که دستگاه قضائی دولت گرجستان علیه او باتهام انواع جنایات و دزدی ها کیفرخواست صادر کرده، او توسط دولت حاکم بر "کیف" به اوکرائین دعوت شده و با دادن لقب شهروندی به وی، او را فرماندار کرده است.)

نمونه ای از این دست، " ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور اوکرائین است. هنگامی که او از بستن قرار داد پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا سر باز زد و ترجیح داد با همسایه و متحد تاریخی اوکرائین، یعنی روسیه قرار داد های اقتصادی به سود مردم اوکرائین امضاء کند، غرب حتی تن به همکاری با نئوفاشیست ها داد تا او را با کودتا از ریاست جمهوری اوکرائین بر کنار کند.

گرایش مردم اتحاد شوروی سابق به همگرائی و اتحاد با یکدیگر امری است که بار دیگر و بسرعت رشد کرده است. تجربه حوادث یکصد سال اخیر این سر زمین وسیع، به مردم این جمهوری ها ثابت کرده که آزادی، عدالت اجتماعی و امید به آینده در پیوند با یکدیگر است.

برای دستیابی به یک اتحاد همه جانبه در این زمینه خواه ناخواه روسیه فدراتیو میراث دار اتحاد شوروی، نقش محوری را بر عهده دارد و در برخی از زمینه ها برای حفظ منافع ملی خود و جمهوری هائی که آمادگی همکاری و اشتراک مساعی داشته باشند، دست دوستی دراز کرده است. بعنوان مثال فدراسیون روسیه جهت حفظ استقلال ارمنستان و حفاظت از سر حدات اتحاد شوروی سابق، یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی خود را در این کشور ایجاد کرده و حوادث اخیر ارمنستان را باید در همین چارچوب و تلاش غرب برای تسلط بر ارمنستان و بر چیدن این پایگاه باید جستجو کرد.

یکی دیگر از پایگاه های مهم نظامی روسیه خارج از روسیه، در جمهوری تاجیکستان است که یکی از وظایف نیروهای این پایگاه، کنترل مرز 1300 کیلومتری این کشور با افغانستان می باشد که اکنون غرب می کوشد داعش را در این جمهوری مسلمان نشین سبز کند!

نیروهای جنگ طلب جهانی همواره متوسل به هر ترفندی شده اند تا جمهوری های اتحاد شوروی نتوانند به همگرائی و اتحاد دست پیدا کنند. آمریکا و متحدین اروپائی آن همواره از ضعف های داخلی این جمهوری ها بهره گرفته اند تا آلترناتیو های خود را به حکومت برسانند.

شعله ور شدن آتش جنگ، "انقلابات رنگی" پروراندن گروه های"اسلامیست افراطی" در پاکستان و افغانستان و تلاش برای وصل کردن آنها با جمهوری های آسیای میانه بخشی از این تلاش است.

"طالبان" و اکنون "داعش" با هماندیشان خود در تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان ارتباط برقرار کرده اند. عبور قاچاق مواد مخدر، آموزش های نظامی و عملیات تروریستی در کشور های آسیای میانه از فعالیت های آنهاست .

مقامات نظامی و امنیتی تاجیکستان اعلام کردند، 1500 جنگجو در منطقه" قندوز"، واقع در شمال افغانستان بین مرز های دو کشور در حال تردد هستند و آماده عملیات تروریستی در خاک تاجیکستان. (شهر قندوز از یکماه پیش در تصرف داعش است اما نه دولت افغانستان و نه رسانه های غربی به این مسئله اشاره نمی کنند به آن دلیل که غرب می کوشد داعش با چراغ خاموش قندوز را تبدیل به تخته پرش برای ورود به تاجیکستان و ازبکستان و دیگر جمهوری های آسیای میانه کند. م)

اخیرا یک مقام امنیتی ترکمنستان نیز اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا به حال 150 تن از افراد وابسته به طالبان و داعش از طریق مرز افغانستان به این کشور وارد شده اند که بازداشت شده اند. از این افراد انواع سلاح های رزمی فردی و بمب های دست ساز و پانزده میلیون دلار به دست آمده است.

چندی پیش نیز دولت ازبکستان ضمن نا آرام دانستن مرزهای خود با افغانستان، افرادی از گروه" انصارالله"، "حرکت اسلامی ازبکستان" را به علت ارتباط با " داعش" و طالبان افغانستان دستگیر کرد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 510 - 11 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت