راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

همه پرسی یونان

قیام مردم علیه

ریاضت اقتصادی بود

الف. م. آذرفریتاش

 

همه پرسی از مردم یونان برای قبول و یا رد پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای دادن وام مالی به این کشور را می توان قیام توده مردم یونان در برابر برنامه ریاضت اقتصادی اروپا دانست.

فرستاده ویژه روزنامه اومانیته به آتن پایتخت یونان در همین ارتباط می نویسد:

مردم یونان بدون وحشت، علیرغم همه تهدیدها، باج خواهی ها و تهدید به اختناق مالی که از طرف نهادهای اروپائی ــ صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا ــ مرتب تبلیغ می شد به پای صندوق های رأی رفتند و به همه آنها پاسخ "نه" دادند. آنها اعلام کردند که نهادهای اروپائی که پنج سال متوالی با فشار دادن گلوی مردم یونان این کشور را به ورطه نابودی و ناامیدی کشانده اند را طرد می کنند.

وزیر کشور یونان پس از همه پرسی گفت که پاسخ منفی مردم یونان ـــ 61  به 31 درصد ــ پیروزی درخشانی برای دولت سیریزا است. به این ترتیب توافقننامه تحمیل کمیسیون اروپا با دولت یونان مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت. یک روز پس از رأی گیری و پیروزی دولت سیپراس در یونان بعد از تنش‌های بزرگ، دولت یونان و کمیسیون اروپا، صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا که حافظ طبقه ممتاز مالی یونانی در برابر طبقات فقیر و متوسط یونان است "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه با "انگلا مرکل" صدر اعظم آلمان دیدار کرد و گفت:  درهای مذاکره با یونان همچنان باز است. ما در انتظار پیشنهادهای تازه دولت یونان هستیم.  

بدنبال آن، جلسه فوق‌العاده رهبران منطقه یورو برای احیای روند مذاکرات آینده با دولت یونان تشکیل شد. الکسی سیپراس نخست وزیر یونان با قاطعیت به پارلمان اروپا گفت: مردم یونان بیش از هر کشور اروپائی برای خروج از بدهی های یونان تلاش کردند. ما می خواهیم دولت های اروپائی راه حلی را برای خروج از بحران بدهی یونان تضمین کنند. ما باید با همبستگی بهتر به دنبال راه حل پایدار برای حل بدهی یونان باشیم. هدف اول ما مبارزه با بیکاری و توسعه کسب و کار و جلوگیری از گسترش بیکاری در یونان است. ما نمی خواهیم بدهی یونان بر دوش مالیات دهندگان اروپائی سنگینی کند. ما برنامه خود را برای اصلاحات و مبارزه با الیگارشی مالی کشورمان ادامه میدهیم. الکسی سیپراس در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت: بحران یونان تنها نشانه ای از ضعف منطقه یورو است. ما به دنبال یک مصالحه انسانی برای همبستگی و نه گسستگی از منطقه یورو می باشیم و پیشنهادات خود را بزودی تسلیم کمیسیون اروپا خواهیم کرد.

سران کشورها و دولت های منطقه یورو نیز اعلام کردند، بزودی در مورد کمک مالی به یونان تصمیم خواهند گرفت. اکنون با ید درانتظار سرنوشت یونان اروپائی بود .

http://www.humanite.fr/alexis-tsipras-nous-souhaitons-un-accord-avec-des-reformes-et-un-meilleur-partage-du-fardeau-579062

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 511 - 18 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت