راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قماری

 بنام بورس

در قمارخانه ای

بنام بازار بورس

مهران همايون

 

 

بازار بورس، كه نوعی قمار رسمی به شمار ميآيد  و به اشتباه آنرا بازار سرمايه مينامند، اگر هم آنرا به عنوان يك اقتصاد سالم قبول نداشته باشيم، كه واقعا هم نيست، ولی بخشی از نظام سرمايداری موجود است.

بازار بورس ايران مدت يكسال و نيم است كه دچار بحران و ريزش قيمتی شده است  و انتظار ميرفت كه با بهبود نسبی وضعيت اقتصادی و توافقات ‍‍ژنو و لوزان و كاهش تورم و همچنين كاهش  نرخ سود بانكی، روند صعودی به خود بگيرد ولی عليرغم تمام تحليلهای اقتصاددانان و كارشناسان بورس ، بعد از يك روند افزایشی كوتاه، مجددا به روند نزولی بازگشت .

از سوی ديگر بيش از يك ميليون سهامدار خُرد در اين بازار فعال هستند كه به اميد سود، سرمايه های كم و زياد خود را در اين بازار به كار انداخته اند و سقوط سهام ميتواند نارضايتی آنان از دولت فعلی را به همراه داشته باشد .

سقوط ارزش بورس طی اين مدت باعث رشد نارضايتی سهامداران از تيم اقتصادی دولت شده است و يكی از دلايلی كه اقتصاددانان در اين بازار از آن غافل مانده اند، توطئه های دولت در سايه و نهادهای نظامی- امنيتی- اقتصادی جهت ايجاد نارضايتی در جامعه ميباشد .

اين نهادها، قدرت مالی بسيار زياد خود را به همراه انبوهی از شركتهای پيمانكاری و بساز و بفروشی وشركتهای سرمايه گذاری و مديريت مؤسسات و كارخانه ها و بخصوص بانك انصار را به كار انداخته اند وبا برنامه ريزی دقيق و بدون سروصدا، و با عرضه نابهنگام سهام و يا دستكاری در قيمتها و با تبانی بين شركتهایی كه خود مالك آن هستند تمام تلاش خود را دراين يكسال و نيم بكار برده اند تا به هر ترتيبی شده ازصعود قيمت سهام جلوگيری كنند.

هر چند كه ارزش سهام برخلاف ديدگاه برخی از اقتصاددانان ربطی به رونق اقتصادی كشور ندارد و نمیتواند مانعی در برابر رونق واشتغال قلمداد گردد، ولی نارضايتی بيش از يك ميليون سهامدار خرد از دولت، بخشی از توطئه اين باندهای مافيایی برای جلوگيری از چرخش جدی در سياست های اقتصادی و مبارزه با آن باندها است .

                                                   مهران همايون

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 515 - 15 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت