راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنان رهبر حزب کمونیست فرانسه

درباره بمباران کردهای ترکیه

دولت ترکیه را

زیر فشار جهانی

باید گذاشت!

اومانیته- ترجمه الف. م. آذرفریتاش

 

 

پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه، جنگ دولت ترکیه با کردهای پ. ک. ک به بهانه مقابله با داعش را محکوم کرد. وی گفت: "کشور ما نمیتواند از بمباران مناطق کرد نشین توسط ارتش  ترکیه چشم ‌پوشی کند. باید از این حملات جلوگیری شود. باید ترکیه و پ.ک.ک. را برای بازگشت به پشت میز مذاکرات صلح دعوت کرد. ما میدانیم که دولت ترکیه زیر فشار امریکا حملات هوائی علیه مواضع داعش در خاک  سوریه را آغاز کرد و همزمان مواضع پ. ک. ک در خاک عراق و ترکیه را هدف قرار داد. عملیات  نظامی ترکیه علیه پ. ک. ک به معنای لغو موافقنامه آتش بس بین طرفین است. قراردادی که در سال 2013 بین طرفین به امضاء رسید. ما اقدام دولت ترکیه را بشدت  محکوم می کنیم. من معتقدم اقدام نظامی و سرکوبگرانه ترکیه به احتمال زیاد منطقه را با خطر جدی روبرو خواهد ساخت، تا آن حد که هیچکسی قادر به پیش بینی نتایج آن نخواهد بود.

من در سفر خود، در اکتبر گذشته به شهر "سوروژ" این واقعیات را مطرح کردم و بسیاری از مقامات دولتی از آن آگاه هستند. نیروهای داعش عمدتا از حمایت ترکیه برخوردارند. مرزهای بین ترکیه و سوریه برای حمل نقل نیرو و تجهیزات نظامی داعش آزاد است. در حالی که زمانی که داوطلبان مبارز کرد برای نجات جمعیت کردنشین به کوبانی می‌روند حق عبور از مرز ترکیه را ندارند  و در سوروژ بمباران می‌شوند. فرانسه نمیتواند در این مورد سکوت کند، بلکه باید  فعالانه برای بازگردندن صلح و دمکراسی در منطقه یعنی آتش بس و از سرگیری مذاکرات با رهبر پ. ک. ک "عبدالله اوجلان" که در ماه مارس گام تاریخی برای خلع سلاح نیروهای کرد را اعلام کرد و حتی رئیس جمهور اردوغان از این تصمیم ستایش و استقبال کرد بردارد. این وظیفه دولت فرانسه است که دولت ترکیه را بخاطر این سیاست ها محکم کند و در برابر سیاست نظامی آمریکا در منطقه بایستد. همکاری نظامی ــ پلیسی و قضائی با دولت آنکارا که سرکوب نیروهای دمکراتیک را تشدید کرده باید قطع شود. من همچنین از دولت فرانسه میخواهم که با ابتکار خود  به اتحادیه اروپا پیشنهاد کند که پ. ک. ک از لیست تروریسم خارج شود."

http://www.humanite.fr/pierre-laurent-lamalgame-fait-par-la-turquie-entre-le-pkk-et-daesh-est-inacceptable-580798

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 515 - 15 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت