راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحادی بغرنج
در قلب اسرائیل
برای انتخابات

اومانیته – ترجمه م .الف. آذرفریتاش

 

در اسرائیل قرار است انتخابات زودهنگام پارلمانی در 17 ماه جاری میلادی (مارس) برگزار شود. از هم اکنون در شهرهای اسرائیل تظاهرات علیه حزب لیکود که رهبری آن با نتانیاهو نخست وزیر این کشور است آغاز شده و دو حزب رقیب خود را آماده بدست آوردن 22 و 25 کرسی پارلمانی کرده اند. نتانیاهو هنوز امیدواراست که در مقام خود باقی بماند، اما توافق اتحادیه کارگری و جنبش میانه رو "هات نوها" به رهبری وزیر دادگستری سابق اسرائیل این امید را روز به روز ضعیف تر می کند. بنا بر نظرسنجی ها دولت آینده اسرائیل به حزب لیکود تعلق نخواهد گرفت.
میشل وار شوفسکی یکی از فعالان چپ اسرائیل معتقد است "اسرائیل در حال حرکت به طرف یک وحدت ملی است. حتی اگر اتحادیه کارگری و متحدان حزب تزیپی لیونی در انتخابات آینده بالا ترین آراء را هم بدست آورند قادر به تشکیل یک اکثریت در مجلس نخواهند بود. آنها نه ابزار و نه اراده حکومت را در اسرائیل دارند". سیمای جدید و نوینی در چشم انداز سیاسی اسرائیل در حال شکل گیری است. این چهره جدید را باید در جبهه متحد احزاب عرب اسرائیل که رای دهندگان آن 20 در صد جمعیت عرب اسرائیل را تشکیل میدهند جستجو کرد. رویدادی بی سابقه در صحنه سیاسی اسرائیل در حال تحول است. دیگر احزاب عرب اسرائیل مانند گذشته در صفوف پراکنده در انتخابات شرکت نمی کنند. سه تشکل "سازمان "عرب، جنبش اسلامی و جنبش عرب برای تغییر و جنبش ملی گرایان با هم متحدا در کنار حزب کمونیست اسرائیل برای مقابله با نتانیاهو قرار گرفته اند. اتحادی استوار و مهر و موم شده بر پایه منافع مشترک". یعنی مخالفت با دولت اسرائیل که تنها به سر نوشت شهروندان یهودی توجه دارد در حالی که تفاوت ایدئولوژیک در جامعه اسرائیل مشهود و باقی است". بی جهت نیست که نتانیاهو چند روز است در امریکا در کنار متحدان محافظه کار خود پرسه می زند و سخنرانی میکند. "افرقایم داویدیه" عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست اسرائیل می گوید: "ما بحث های مهم و طولانی در درون حزب را آغاز کردیم و رسیدیم به اتحاد و همراهی با جنبش اسلامی. اتحادی که آسان نبود". این "نیروی سوم" در حال ظهور است، ما پیوستن به اتحادیه صهیونیستی "چپ میانه "را نمی پذیریم. آنها قصد ندارند در یک اتحاد، در کنار دولت آینده اسرائیل قرار گیرند. آن دولت اگر بر سر کار بیاید به سیاست سرکوب اعراب اسرائیلی خاتمه می دهد با تخریب خانه ها و مصادره زمین ها مخالفت می کند. رهبر جنبش عرب برای تغییر"احمد الطیبی" نیز به روزنامه لوموند گفت "ما می توانیم امکان همکاری را پس از اعلام نتایج انتخابات به بحث بگذاریم." بحث در باره بنای جامعه ای متفاوت، درباره سمت گیری اقتصادی، درباره خانه سازی، سرنوشت زندانیان و مسجد الا قصی." اتحاد احزاب عرب در کنار حزب کمونیست قطعا گامی به جلو است، درحالیکه همه می دانیم واقعیت بسیار پیچیده است.
http://www.humanite.fr/israel-communistes-et-partis-arabes-main-dans-la-main-566943

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  496  -  14 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت