راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتای ناکام

امریکائی در ونزوئلا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

در هفته ها و ماه های اخیر دولت امریکا تلاش برای بی ثبات کردن و سرنگونی دولت ونزوئلا را شدت بخشیده است. نقطه اوج این تلاش ها، اقدام به برپایی یک کودتا در ماه گذشته بود که شکست خورد. روزنامه اومانیته گزارشی از وضع ونزوئلا در دوران اخیر منتشر کرده است که مشروح آن را در زیر می خوانید :

افسران جوان نیروهای مسلح ملی بولیواری ونزوئلا روز 12 فوریه 2015 تلاش برای یک کودتا علیه دولت را خنثی کردند. این کودتا را افسران بلند پایه نیروی هوایی نظامی و عناصر غیرنظامی که در پیوند با سازمان راست افراطی "پریمروز جاستیکا" هستند، طرح ریزی کرده بودند.

ونزوئلا از زمان کودتای شکست خورده آوریل 2002 علیه هوگو چاوز در وضعی قرار گرفته که می توان بدان "کودتای مداوم"‌نام داد. این برنامه به همان اندازه که بیشرمانه است، آشکار نیز هست؛ یک "جنگ آرام" و طاقت فرسا که دستگاه برنامه ریزی ایالات متحده رهبری آن را بعهده دارد.

جان پاسکی - سخنگوی وزارت خارجه امریکا - اتهامات ونزوئلا علیه امریکا را "مضحک" توصیف کرده است. به گفته وی کاراکاس به "چوپانی دروغگو" تبدیل شده و هیچ خطری این کشور را تهدید نمی کند. این سخنان وسیله ای است برای بی اعتبار جلوه دادن نگرانی هایی که برای سرنوشت انقلاب بولیواری در ونزوئلا بوجود آمده و هدف آن فلج کردن هشیاری یک خلق و پشتیبانی بین‌المللی از آن است.

سناریوی این کودتا را ایالات متحده نوشته بود و اپوزیسیونی کین توز و انتقام جو در تدارک و اجرای آن همکاری می کرده است. ائتلاف اپوزیسیون دولت (یو.م.د.) که از راست های افراطی تا سوسیال دموکرات های سابق را در بر می گیرد، همّ خود را بر ایجاد اختلاف در جنبش چاویزم و و سرنگون کردن آن با ترکیبی از همه ابزارهای ممکن برای برهم زدن ثبات کشور قرار داده است.

  

برهم زدن ثبات اقتصادی و جنگ ایدئولوژیکی

در درجه اول، جنگ اقتصادی است که از طریق چنگ انداختن و ذخیره کردن غیرقانونی مواد خوراکی، دارو، محصولات بهداشتی ... ادامه دارد. دست زدن به احتکار همه جانبه، افزایش قیمت ها، قاچاق، از جمله ابزارهایی است که برای خسته کردن مردم با کمبودهای سازمان یافته و دامن زدن به نارضایتی، تحریک به غارت و غیره به پیش می رود. درست است که چاویست ها در حکومت هستند، اما قدرت واقعی اقتصادی همچنان بطور عمده در دست کارفرماهای راستگرا است. ضمن اینکه بتدریج یک تحریم مالی بین‌المللی علیه کاراکاس برقرار می شود.

برهم زدن ثبات اقتصادی با یک جنگ ایدئولوژیکی همه سویه همراه و مضاعف شده است :‌ پخش اطلاعات دستکاری شده، دروغپردازی، نظرسنجی های تقلبی که هدف آن آفریدن فضایی نومیدانه در داخل و کاستن از اعتبار بین‌المللی کشور است. ضمن اینکه بنام "کارشناسان" می کوشند فضایی مسموم برقرار کرده و نزوئلا را "پرخطر ترین کشور" وانمود کنند. همه اینها خوراک برای استراتژی دامن زدن به خشونت مهیا می کند که با خرابکاری، ورود وسیع گروه های شبه نظامی از مرز کلمبیا (که امروز در سراسر کشور و از جمله پایتخت پراکنده شده اند)، ترور رهبران چاویست و غیره تشدید شده اند. دولت اسنادی را (ویدئو، عکس ...) منتشر کرده که ملاقات سفیر ایالات متحده در کاراکاس را با رهبران اپوزیسیون، افسران و دیگر مخالفان دولت آشکار می کند.

رییس جمهور مادرو، در حالیکه رهبران سیاسی و نظامی در کنار او قرار داشتند، تک و تا برای کودتا و مداخله دیپلماتیک آمریکا را محکوم کرد و خواهان تقویت دفاع و حفاظت از کشور شد. از سفیران ونزوئلا در خارج نیز خواسته شد تا از خود بیشتر مراقبت کنند.

سازمان سیا تامین کننده مالی اصلی اپوزیسیون ونزوئلاست. این کار از طریق "بنیادهای" ساخت آمریکا (یواس اید، آن.ای.دی...) یا اسپانیایی (مانند آنزار) ساماندهی می شود. هدف به فرجام رساندن عملیات موسوم به "ساریدا" (خروج) رئیس جمهور قانونی نیکولا مادرو است. هدفی که در آغاز از طریق "گریمباس" (سنگربندی) خیابانی خونین بهار 2014 دنبال می شد و این بار می خواهند کامیابش کنند.

 ایالات متحده همه نیروی خود را بکار گرفته و می خواهد این بار کار را به پایان رساند. طرح کودتا بنام "جریکو" قرار بود با بمباران مراکز استراتژیک پایتخت توسط یک هواپیمای خارجی مدل ای‌ام‌بی3141بی1 که پرچم ونزوئلا بر آن نقش زده بوند آغاز شود. این هواپیما به آژانس مزدوران امریکایی موسوم به "بلاک واتر جهانی" تعلق داشت، آژانس خصوصی که به "آکادمی" تخصصی در عضوگیری و آموزش مزدور برای عملیات هدفمند در خارج شهرت دارد. ویزای خروج و مبلغ هنگفتی دلار برای توطئه گران فراهم شده بود.

اکثر توطئه گران دستگیر شده اند. افسران متهم با سفیر ایالات متحده رابطه داشتند؛ وی برای آنان ویزای خروج و مبالغی زیادی دلار برای موقع نیاز تهیه کرده بود. ژنرال بریگاد هوایی اسوالد هرناندز سانچز و نماینده مجلس ژولیو بورگس، مسئول حزب پریمرو ژوستیسیا بعنوان محرکان اصلی کودتا شناخته می شوند که شبکه ای از غیرنظامیان و نظامیان فعال یا برکنار شده و از جمله شهردار سابقا سوسیال دمکرات پایتخت (آنتونیو لدزما) با آنان همکاری می کرد. همزمان با کودتا قرار بود مانیفستی برای تشکیل دولت موقت منتشر شود. کشورهای امریکای لاتین عضو سازمان "یوناسور" (اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی) که شامل کلمبیا، پرو، بولیوی، آرژانتین، پاراگوئه، اوروگوئه، شیلی، گینه، سورینام و ونزوئلا می شود پشتیبانی خود را از ونزوئلا دربرابر مداخلات ایالات متحده اعلام کرده اند. ارنستو سامپر دبیرکل این سازمان نسبت به "اوجگیری نگرانی آور ستیزه جویی" علیه دموکراسی ونزوئلا هشدار داد.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  496  -  14 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت