راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لحاف ده تکه

امپراطوری

دولت اسلامی

«داعش»

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

دولت اسلامی داعش تخصص خود در ترور، کشتار عمومی و وحشت را به گروههای جهاد گرای "بوکو حرام" و "آل الشباب" صادر کرد. در گذشته مردم جهان تنها شاهد فیلم های "تک گوئی" تبلیغاتی رهبر بوکوحرام "ابوبکر شکائو " در مقابل صف مردان مسلحی بود که در انتظار ناسزاگویی رهبر خود به زبان عربی و انگلیسی شکسته بسته بود، اما اکنون دولت اسلامی "داعش" یک رسانه تبلیغاتی را پایه گذاری کرده است که دارای حساب رسمی در تویتر است. آنها صحنه سازی های بزرگ تبلیغاتی را خوشه چینی می کنند و دستآوردهای "دولت اسلامی" را تبلیغ. الشباب وحشی ترین گروه اسلامگرای سومالی نزدیک به القاعده، به نوبه خود با الهام و ارتباط با "دولت اسلامی" با بمب گذاری درمراکز خرید "فروشگاه های" کشورهای غربی شاهکارهای دولت اسلامی را تکمیل میکند  . آنها نیز به همان شیوه داعش صحنه سازی تبلیغاتی را از طریق نرم افزارها و سرود و موسیقی وفیلم های گذشته را با صحنه هائی از گروگان های اخیر در تویتر به نمایش میگذارند. گسترش حملات تبلیغاتی دولت اسلامی داعش با الهام از القاعده نه تنها در گروههای گوچک جهادگرا، بلکه درجنبش های شورشی دیگر نیز بصورت گسترده تاثیر گذار است. در الجزایر، لیبی تا اندونزی گروههای جهادی وفاداری خود را به "ابوبکر البغدادی" بعنوان خلیفه "دولت اسلامی" اعلام کرده اند. یکی از نشانه های نفوذ "بوکو حرام" در منطقه، آخرین ویدئوی رهبر این گروه است که خلافت اسلامی  خود را درآفریقا اعلام کرد. اکنون سخنرانی رهبر دولت اسلامی داعش در حال تکامل برای انطباق با وضعیت جدید در منطقه است. وی صادرات خشونت را با نام جدید جهادگرایی بین المللی تغییر داده است. اولین هدف دولت اسلامی استقبال از مبارزان اسلامی در سراسر جهان و انتقال آنها به مناطق تحت تصرف و کنترل دولت اسلامی برای مبارزه با قدرت های منطقه است. بنا به نظر کارشناسان در سوریه و لیبی جنگ بین دو متحد گذشته دولت اسلامی داعش و القاعده برای گسترش نفوذ در میان دیگر گروه هاست. از جمله جنگ برای نفوذ در میان مبارزان "جبهه النصره" که در سوریه علیه بشار اسد می جنگند. جنگ بین ابوبکرالبغدادی و ربیع الظواهری برخلاف گذشته که دو سازمان متفقین علیه رژیم سوریه بودند تشدید شده است. با به رسمیت شناختن "جبهه النصره" در سوریه به عنوان یکی از شاخه های نظامی القاعده توسط رهبر القاعده ربیع الظواهری و امتناع از به رسمیت شناختن ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه دولت اسلامی عراق ــ شام، بیش از یک سال جنگ پنهان  بین دو گروه مسلح وارد مرحله آشکار شده است.

مسئول سازمان عفو بین المللی در فرانسه معتقد است: "بوکو حرام" که در سال 2002 متولد شد با ترور رهبر آن "محمد یوسف" در سال 2009 ضربه ای ناگهانی به آن وارد شد. جانشین وی "ابوبکر شکائو" خشونت و وحشت را در منطقه گسترش داد. برای رهبر این گروه فرقی نمی کند  که نیروهای دولتی قربانی می شوند و یا غیر نظامیان. گروه بوکوحرام که اکثریت اعضای آن را مسلمانان سنی تشکیل می دهند قربانیان خود را انحصارا از میان مسیحیان انتخاب نمی کنند، بلکه مسلمانان هم قربانیان تروریسم این گروه اند. آنچه عامل نگرانی و وحشت است، اینست که گروه بوکو حرام قابل شناسائی نیست و هیچکسی شناختی واقعی و روشن از نیروهای آنها و منابع مالی و کشورهائی که از آنها حمایت می کنند ندارد. فقط میتوان شاهد پیش روی این گروه به طور چشمگیر بود، چنان که ارتش نیجریه در مقابل آن عاجز است و عقب نشینی می کند. استراتژی این گروه مسلح نیز ایجاد ترور و وحشت و هدف آن تاسیس خلافت در شما ل شرقی نیجریه، یکی از فقیرترین مناطق نیجریه است. البته شیوه مبارزه ارتش نیجریه در بیرحمی و جنایات کمتر از بوکو حرام نیست. ارتش نیجریه مانند بوکو حرام حقوق بین المللی و حقوق بشر سرش نمی شود. ارتش نیجریه همان استراتژی ترور و وحشت را اختیار کرده و همان جنایات را مرتکب میشود. تنها تفاوت آنها اینست که ارتش نیجریه برخلاف بوکو حرام از طرف قدرت حاکم مشروعیت یافته است. سال گذشته یک فیلم ویدئوئی از گردن زدن 600 زندانی نیجریه توسط نیروهای امنیتی نیجریه  در مقابل صف گروه کوچکی از زندانیان بوکو حرام برای عبرت به نمایش گذاشتند.

امروز به نوبه خود  بوکوحرام مسئول بی ثباتی کل منطقه است. در میان 8 هزار نیروی منطقه ای  در افریقا برای مبارزه با بوکو حرام سربازان دولت چاد نیز توجهی به حقوق بشر در ماموریت های خود در نیجریه ندارند. درست است که نیروهای نیجریه و چاد کودکان و دانش آموزان را به اسارت نمی گیرند و بمب گذاری انتخاری نمی کنند اما همچنان مرتکب جنایت میشوند. در منطقه هیچ معیاری، حتی نسبی هم برای جنایات  وجود ندارد. جنایات جنگی و جنایت علیه حقوق بشرهمچنان  ادامه دارد.

شنبه گذشته ابوبکرشکائو رهبر بوکو حرام در تویتر خشم خود را نسبت به دشمنان خدا اعلام کرد وی به روابط و اتحاد دو گروه جهاد گرای دولت اسلامی داعش و بوکو حرام اشاره کرد و از دستاوردها و فن آوری ارتباطات "دولت اسلامی " داعش و همکاری این گروه با بوکو حرام در نیجریه استقبال کرد. این در حالی است که از روز یکشنبه  گذشته حملات هوائی و زمینی نیروهای نیجر و چاد در خاک نیجریه علیه بوکو حرام آغاز شده است .

کارشناسان معتقدند که احتمالا بوکو حرام از طریق گروه های وابسته به "دولت اسلامی" داعش در لیبی تجهیزات نظامی و سلاح و مهمات خود را تهیه می کند. با این وجود "دولت اسلامی" داعش رسما و علنا ارتباطات و حمایت خود از بوکو حرام را اعلام نکرده است. "دولت اسلامی" داعش اکنون کنترل 25 "ولایت" را در 10 کشور سوریه، عراق، لیبی، یمن، الجزایر، عربستان سعودی، مصر، افغانستان و پاکستان را در دست دارد و نیجریه می تواند به دهمین کشور تبدیل شود.

 

 . . http://www.humanite.fr/lei-exporte-son-savoir-faire-aupres-de-boko-haram-et-des-shebabs-566494

این مقاله از مقالات روزنامه اومانیته تهیه شده است

http://www.humanite.fr/la-riposte-boko-haram-ne-doit-pas-etre-de-repondre-lhorreur-par-lhorreur-567640

http://www.humanite.fr/grande-offensive-du-niger-et-du-tchad-contre-boko-haram-567728

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  497  -  21 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت