راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سکان ریاست جمهوری

دست به دست شد

اصلاحات انقلابی

در "اروگوئه"

ادامه می یابد

تهیه و تدوین - ژاله نیاکان

 

 

مردم اروگوئه در یک انتخابات آزاد، یکبار دیگر نامزد منتخب دولت دمکراتیک و ملی این کشور را انتخاب کردند و به وی رای دادند. دولتی در کنار مردم، در خدمت رشد اقتصاد ملی، تامین کننده خدمات عمومی برای مردم و آلوده نبودن به هیچ نوع فساد اقتصادی.

جنبش چپ در اروگوئه، در نیم قرن گذشته، معضلات سیاسی و اقتصادی عظیمی را پشت سر گذاشته است. جنبش انقلابی اروگوئه در دهۀ هفتاد وارد یک مبارزه مسلحانه طولانی با دولت نظامی وقت شد.

این جنبش پس از سه دهه مشی مسلحانه را کنار گذاشته و وارد مبارزۀ مسالمت آمیز شد. حضوردر پای صندوق های رای تبدیل به استراتژی این جنبش شد و آنها توانستند با رای مردم بخشی از قدرت سیاسی را در اختیار بگیرند و بین سال های 2005 و 2009، اقتصاد اروگوئه را از تکیه به صدور مواد خام آزاد کنند و در آمد سرانه را به بالاترین سطح در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای لاتین برسانند.

بیکاری در کشور به پایین ترین میزان رسید. جذب سرمایه های خارجی با رشدی معقول ادامه یافت و اقتصاد منزوی اروگوئه به اقتصاد بین المللی و روابط تجاری گسترده ای با همسایه هایش تبدیل شد. قوانین مدنی قدرت اجرایی پیدا کرد. از جمله درباره سقط جنین، تامین زندگی و بیمه زنان تن فروش و... به این ترتیب است که رئیس جمهور پیشین اروگوئه "خوزه موخیکا" به رهبری نمونه در اروگوئه تبدیل شد.

در مهر ماه سال گذشته "تاباره باسکوئز" در یک انتخابات نوبتی جایگزین خوزه موخیکا شد که طبق قانون نمی توانست بازهم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. باکسوئز همان راهی را ادامه داد که موخیکا دنبال می کرد و به این ترتیب اصلاحات انقلابی در اروگوئه ادامه یافت.

اکنون باسکوئز بر تقویت زیر ساخت های نوین و تنوع تولید تاکید دارد. او نماینده " جبهه گسترده" چپ حاکم در اروگوئه است. جبهه هایی که طیف وسیعی از چپ های رادیکال تا چپ های میانه را در بر می گیرد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 499  -  20 فروردین 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت