راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به بهانه
یمن و سوریه
چاقو برای ایران
تیز می شود

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

مصر و سودان و حکام کشورهای خلیج فارس، ترکیه و اسرائیل از حمله نظامی عربستان سعودی به یمن پشتیبانی کردند و جنگی آغاز شده که هدف آن کنترل منطقه است، گرچه به آن جنگ مذهبی لقب داده اند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مدت کوتاهی قبل از آغاز جلسه رسمی اتحادیه عرب بمنظور ایجاد یک نیروی مشترک نظامی برای دخالت در یمن گفت: من امیدوارم لااقل کشورهای عربی همان سیاستی را که برای یمن اتخاذ کرده اند در دیگر کشورهای عربی که مبتلا به درگیری و جنگ هستند مانند فلسطین و سوریه و یا لیبی و عراق نیز دنبال کنند.
ائتلافی که اکنون به رهبری عربستان سعودی و قطر و امارات متحده عربی و کویت برای دخالت نظامی در یمن تشکیل شدن و یمن را بمباران میکند از حمایت کشورهای مسلمان سنی از جمله مصر سودان، مراکش، ترکیه برخوردار است. کشورهائی که نگران اشغال سر زمین فلسطینی ها توسط اسرائیل نیستند. دبیر کل حزب الله لبنان حسن نصرالله به نوبه خود در سخنرانی 27 مارس برای ائتلاف اتحادیه عرب گفت: مدتهاست که فلسطینی ها از اعراب برای مقابله با سیاست های مخرب اسرائیل علیه فلسطین تقاضای کمک کرده اند اما پاسخی دریافت نمی کنند.
چنبش سیاسی نظامی شیعه لبنان با حمایت ایران از سال 1980 ایجاد شد. ائتلاف جدید اعراب، با آنکه به روی خود نمی آورد، اما واقعیت اینست که این ائتلاف در چشم انداز خود جنبش سیاسی نظامی شیعیان لبنان را در نظر دارد. ائتلافی که از حمایت صریح و روشن اسرائیل برخوردار است. این چشم انداز با نزدیک شدن رابطه ایران با غرب و یافتن راه حلی برای تنش های اتمی با ایران قوت گرفته و ریاض و تل اویو را همسو کرده است.
توافق اتمی با ایران در مذاکره لوزان موجب شده تا نخست وزیر اسرائیل سخنان غلو آمیزی درباره توان اتمی ایران بر زبان آورد. وی در شورای وزیران اسرائیل مدعی شد که تولید بمب اتمی در ایران قریب الوقوع است و برای آن که عربستان و دیگر کشورهای سنی مذهب را وحشت زده کند محور ایران- یمن را بزرگ جلوه داد. او گفت که ایران خطر بسیار جدی برای بشریت است و این خطر باید متوقف شود. نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که محور مسلمانان شیعه بیروت، دمشق، بغداد و ایران بدنبال تسخیر خاورمیانه است.
اینها همه بخش هائی از یک جنگ روانی – تبلیغاتی است که هدایت آن با اسرائیل است. به همین دلیل باید پرسید اگر جنگ ها و درگیری های منطقه ریشه مذهبی دارد جنگ اسرائیل در لبنان واختلافات سنی‌ها به رهبری عربستان سعودی چگونه جنگی است؟ بطور مثال علی عبدلله صالح در یمن در سال 2012 سرنگون شد. وی از اقلیت "زیدی" است که شاخه ای از مذهب شیعه است و بین سالهای 2004 تا 2010 با حوثی های شیعه برای بازگشت به قدرت مبارزه می کند و اکنون در کنار حوثی ها در مقابل عربستان ایستاده است. بی‌اساس بودن استذلال جنگ سنی و شیعه در جنگ های لبنان و عراق و سوریه، لیبی و اکنون یمن نیازمند استدلال نیست.
البته واضح است که تسلط جنبش کنونی در یمن که بنام شورش حوثی ها تبلیغ می شود بر خلیج عدن برای غربی ها و کشورهای نفت خیز خلیج فارس تحمل ناپذیر است. منطقه ای که مدت ها از شمال (کانال سوئز) تحت سلطه مصر و از شرق تحت حاکمیت عربستان است.
سپاه پاسداران ایران که در جنگ های پراکنده تجربه و مهارت دارند در حال حاضر در عراق و سوریه در جنگ می باشند. کابوس پادشاهی عربستان سعودی که خود را از همه طرف در محاصره احساس می کند زیاد هم بی جا نیست.
اتحادیه عرب واقعیت را نمی توانند مخفی کند. این واقعیت که آن‌ها نگران تروریسم نیستند بلکه علیه ایران مشغول صف آرائی اند. حتی جنگ در سوریه نیز جبهه ای از جنگ با ایران است..
http://www.humanite.fr/le-yemen-dernier-theatre-de-la-sale-guerre-sunnites-chiites-570365
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 499  -  20 فروردین 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت