راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرا فرانسه

می خواهد "پژو"

لوکس به ایران

صادر کند؟

 

در شرایطی که بحث ورود خوروهای لوکس و گرانقیمت به یک بحث عمومی تبدیل شده تا جایی که آیت الله علم الهدی هم در دفاع از واردات و واردکنندگان آنها خطبه نماز جمعه می‌خواند، مدیر عامل پژوی فرانسه از برنامه همکاری این شرکت با ایران خبر داد و اعلام کرد : "پژو ابتدا مدل‌‌های گران قیمت تر را از اروپا به ایران صادر خواهد کرد تا وجهه خود را در ایران تقویت کند و سپس در داخل ایران اقدام به تولید خودروهای ارزان تر خواهد کرد."

فرانسه که با گرفتن موضع سخت در مذاکرات هسته‌ای و دامن زدن به "ایران هراسی" فعلا در حال بستن قراردادهای میلیاردی و فروش سلاح و جنگ افزار به کشورهای عربی و بویژه خلیج فارس است، از سوی دیگر شرط انعطاف در مذاکرات هسته‌ای را هم گرفتن امتیازات اقتصادی از ایران می‌داند که پیشنهاد رئیس پژو برای ورود ماشین‌‌های گرانقیمت به ایران را باید در این چارچوب و با آگاهی از ضعف ایران در نتیجه تحریم‌‌ها ارزیابی کرد. یعنی فرانسه می‌خواهد از دو سو سود ببرد، تا مذاکرات پایان نیافته و نتیجه آن مشخص نشده قراردادهای تسلیحاتی اش را با اعراب منعقد کند و با پایان مذاکرات از بازار ایران برای رونق صنایع خود به زیان صنایع و اشتغال در ایران سود ببرد.

در مورد سخنان رئیس پژو باید گفت که اولا وجهه یک صنعت در ایران با گران بودن آن تقویت نمی‌شود، اتفاقا با ارزانی توام با کیفیت آن تقویت می‌شود. ضمن اینکه شمار مصرف کنندگان خودروهای گرانقیمت زیاد نیست و فعلا بازار ایران هم اشباع شده است. در عین اینکه جامعه برعکس نسبت به این نوع خودروها و سرنشینان آن واکنش منفی دارد. بنابراین سخنان رئیس پژو را باید تلاش برای بهره گیری از آشفته بازار حاکم بر اقتصاد و فقدان تفکر اقتصادی در ایران دانست که هدف آن آب کردن شماری از ماشین‌‌های روی دست مانده پژو تحت عنوان خودروی لوکس و گرانقیمت در بازار کشور ما است.

اما آنسوی سخنان رئیس پژو درکی است که از سطح شعور و آگاهی ملی در مسئولین ایرانی دارد. فرانسه که حتی در فیلم هایش مدام تبلیغ خودروهای ساخت کشور خود را می‌کند، در روزنامه‌‌ها و رسانه هایش همواره بحث آن است که اگر مردم اتومبیل خارجی بخرند چه تعداد کارگر و مهندس و فروشنده و کاسب و تعمیرگاه بیکار می‌شوند، به ایران که می‌رسد فقط می‌خواهد خودروهایش، آن هم گرانقیمت هایش را به فروش رساند. ظاهرا آنان پس از دوران احمدی نژاد و ورود ماشین‌‌های لوکس و گرانقیمت به ایران به این نتیجه رسیده اند که در کشور و در حکومت ما اصولا درکی از یک اقتصاد ملی وجود ندارد و هر چیزی را می‌توان در ایران به فروش رساند و آب کرد. این را باید مقایسه کرد با دوران محمد خاتمی که فرانسه حاضر به فروش خط تولید قطارهای مسافربری به ایران، علیرغم انتقادهای داخلی در آن کشور شد.

کشورهای خارجی نیز بر روی ما و کشور ما از روی رفتار حکومت هایمان حساب می‌کنند. پاک کردن عوارض دوران احمدی نژاد از ذهن آنان نیز مانند پاک کردن فاجعه داخلی آن مدت‌‌ها زمان خواهد برد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 503 - 17 اردیبهشت 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت