راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به مقاله سراسر نگرانی "فرهنگ نیوز"

پیش بینی باخت

جناح راست

در انتخابات دو مجلس!

 

"فرهنگ نیوز" از جمله رسانه‌‌های زنجیره‌ای جناح راست حکومتیT اخیرا مقاله‌ای منتشر کرده است با عنوان "رمزگشایی از کدهای آیت الله جنتی؛ خواب پریشان فتنه گران در انتخابات مجلس و خبرگان".

مقاله‌ای که در دهها وبسایت وابسته به شبکه مخالفان دولت نیز عینا منتشر شده است. در واقع نگاهی بر روی شبکه اینترنت حکایت از وجود بیش از صد وبسایت زنجیره‌ای از این نوع دارد که در دوران احمدی نژاد بکار افتادند و تقریبا همگی در حال واگویی حرفها و سخنان و نوشته‌‌ها و مقالات یکدیگر هستند. در شرایطی که رادیو و تلویزیون و بخش اعظم روزنامه‌‌ها و دیگر رسانه‌‌ها در اختیار جناح راست و مخالفان تحولات است، وجود این همه وبسایت و هزینه کلانی که بابت آنها صرف می‌شود توجیه مالی و حتی تبلیغاتی هم ندارد. ولی در کنار هر کدام از این وبسایت‌‌ها چند تن نانخور که از این یا آن بنیاد و موسسه بودجه می‌گیرند زندگی می‌کنند. بخش عمده گردانندگان آنها از اعضای بسیج دانشجویی هستند که رسما و به شکل سازمانی تحت امر فرماندهان سپاه هستند و به آنها مقام‌‌های مدیریتی و مشاغل گاه سطح پایین ولی نان و آب داری وعده داده شده است. بیشتر آنها دوره‌‌های به اصطلاح روزنامه نگاری یا به تعبیر خودشان "جنگ روانی" را در موسسه کیهان شریعتمداری یا در بخش سیاسی سپاه گذرانده‌اند. فساد عظیم هزاران میلیاردی که در دوران احمدی نژاد به رگ‌‌های اقتصاد و حکومت در ایران تزریق شد مشتی ریزه خوار را هم در کنار خود پرورش داده که گردانندگان اینگونه وبسایت‌‌های زنجیره‌ای در جرگه آنها هستند و همگی امروز نگران آینده خود هستند. مقاله فرهنگ نیوز نیز هراس صدر تا ذیل همین گردانندگان و سودبران و پس مانده خواران فساد حکومتی را نشان می‌دهد.

فرهنگ نیوز توضیح می‌دهد که آیت الله جنتی در دیدار اعضای "مرکز موضوع‌ شناسی احکام فقهی" با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفته است: "الان افرادی در این انتخابات فعال شده اند که مسئولیت‌های بالایی هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است."

به نوشته فرهنگ نیوز  "همه چیز از انتخابات ریاست جمهوری 92 شروع شد. کسانی که در گذشته و در برهه‌‌های حساس در نظام مردود شده بودند، عزم خود را جزم کردند که بار دیگر از روزنه انتخابات وارد ساختار قدرت شوند ... با ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون، کلید پاستور در دستان روحانی قرار گرفت ... تجربه دیگر که امیدها را برای اصلاح طلبان و فتنه گران زنده کرده، شورای شهر تهران بود. در این انتخابات نیز اصلاح طلبان منسجم تر پیش آمدند و توانستند نیمی از کرسی‌‌ها شورای شهر را به خود اختصاص دهند".

فرهنگ نیوز تا همینجا می‌خواهد بگوید که اصولا انتخابات در ایران روزنه‌ای است که از طریق آن طرفداران اصلاحات و تحولات می‌توانند وارد ساختار قدرت شوند. نظام یعنی کاخ رهبری، سپاه و جناح راست اصولا با انتخاب و انتخابات و رای مردم مشکل دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. در این شرایط برنامه ریزی جناح راست و سودبرندگان فساد حکومتی برای بدست گرفتن مجلس‌های آینده بر روی سه محور می‌تواند باشد. یا دست زدن به تقلب‌‌های بزرگ یا دست زدن به رد صلاحیت‌‌های گسترده، یا ایجاد فضای جنگی تا پیش از انتخابات.

اما این هر سه با موانعی روبروست.

مانع نخست آن است که برگزاری انتخابات توسط دولت روحانی صورت خواهد گرفت که با توجه به تجربه‌‌های بدست آمده امکان تقلب‌‌های بزرگ در آن منتفی است.

مانع دوم در آن است که وجود دولت روحانی خود به شکل یک عامل مهم در تناسب قوای آتی عمل می‌کند و معلوم نیست که در زمان برگزاری انتخابات تناسب قوا به چه شکل باشد و تا چه اندازه بتوان به رد صلاحیت‌‌های گسترده دست زد.

بالاخره ایجاد فضای جنگی نیز از یکسو با مانع کوشش‌‌های دیپلماتیک دولت روحانی روبروست و از سوی دیگر تیغی دو دم است که معلوم نیست در شرایط بحرانی که سراسر جامعه ایران را فرا گرفته از درون آن چه بیرون خواهد آمد.

این بخش سوم فعلا مورد نظر ما نیست و ظاهرا مورد اشاره فرهنگ نیوز هم نیست. اشاره فرهنگ نیوز بیش از همه به ناتوانی در رد صلاحیت هاست.

فرهنگ نیوز می‌نویسد: "به طور مشخص خود نیروهای اصلاح طلب به این امر آگاهند که احتمال رد صلاحیت بیشتر افردای که در فتنه حضور داشتند بسیار زیاد است و در نتیجه همانطور که فعالین این جریان نیز به آن اشاره کرده اند، در ائتلاف با نیروهای معتدل که شامل مدیران میانه رو دوران هاشمی و خاتمی و در کنار نیروهای کنونی دولت، وارد انتخابات خواهند شد."

فرهنگ نیوز سپس به انتخابات خبرگان اشاره کرده و می‌نویسد: "اما در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مهم مجلس خبرگان نیز در اسفندماه برگزار خواهد شد و برای این مجلس نیز اصلاح طلبان برنامه‌‌های ویژه‌ای دارند ... جریان اصلاح طلب در حال زمینه چینی برای حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی به عنوان یکی از سرلیست‌‌های خبرگان در تهران است. هرچند حجت الاسلام سید حسن خمینی به طور صریح حضور خود در انتخابات را تایید نکرده است اما تلاش جریانات حامی وی این است که حضور وی در انتخابات را به مطالبه و خواست عمومی تبدیل کنند. در کنار وی حجج الاسلام هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نیز به عنوان نامزدهای شاخص این جریان در انتخابات خبرگان حضور خواهند یافت."

خطر انتخابات خبرگان به نوشته فرهنگ نیوز در آنجاست که "یکی از وظایف مجلس خبرگان تعیین رهبر و وظایف رهبری است. اما آنچه که در سال‌‌های اخیر بارها از سمت یک جریان خاص و به ویژه لیدر آن تکرار شده، موضوع شواریی شدن رهبری است. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با شرق در اسفند 93 پیرامون این موضوع گفته بود: "این مطالب در قانون اساسی آمده است. هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری به آن توجه شده است. قبل از بازنگری آمده بود «فعلا که کسی مثل امام (ره) مورد قبول اکثریت قاطع مردم نیست، همان می‌ماند، ولی اگر مثل امام (ره) و رهبری فعلی نباشد، شورایی می‌شود و شورایی پنج‌نفره از علما جای رهبری را می‌گیرند، در بازنگری هم همین آمده است که هم می‌تواند فرد و هم می‌تواند شورا باشد. این در قانون اساسی هست و لازم نیست روی آن بحث کنیم. چون بحث شده و مردم هم به آن رای داد‌ه‌اند و تمام شد. در اولین جلسه‌ای که بعد از رحلت امام(ره) برای تعیین جانشینی ایشان داشتیم، اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رییسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد... این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم."

 فرهنگ نیوز سپس با اشاره به سخنان حسن مرعشی که "نگران رد صلاحیت‌‌ها نیستیم" به نقل از وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد می‌نویسد: "اینقدر در بدنه اصلاح‌طلبی و نیروهای اجتماعی حوزه‌های انتخابیه داوطلبان صاحب صلاحیت داریم که اصلا از رد صلاحیت دغدغه‌ای نداریم. موضوع دوم که اهمیت دارد این است که در استراتژی‌های ملی‌مان ما اصلاح‌طلبان پذیرفته‌ایم در همان زمینی دست به بازی بزنیم که شورای نگهبان به صورت محدود برای مانور سیاسی تشخیص می‌دهد."

خلاصه سخن فرهنگ نیوز آن است که انتخابات و رای مردم معضل نظام و روزنه ورود طرفداران تحولات به ساختار قدرت است. جناح راست انتخابات مجلس شورا و خبرگان را از هم اکنون باخته است. نه وزارت کشور تحت فرمان کامل آن است و نه امکان رد صلاحیت‌‌های گسترده را دارد. آیا این به معنای ضرورت امید بستن به شرایط منطقه و توسل به تنها راه حل و آخرین راه حل یعنی ایجاد شرایط جنگی در داخل کشور تا پیش از انتخابات نیست؟

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 506 - 7  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت