راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آغاز تردیدها درباره

نقش آفرینی نظامی آلمان

یونگه ولت – گزینش و ترجمه رضا نافعی

 

 

اظهارات اعضای دولت ائتلافی آلمان در مورد اقدامات نظامی پس از سوء قصدهای پاریس ناهماهنگ است. فقط حزب چپ هاست که خواستار قطع تجاوزات غرب شده است.

اظهار نظر های سیاستمداران برجسته دولت ائتلافی آلمان در روز دوشنبه   اکثر در مورد اقدامات نظامی پس از سوء قصد پاریس متفاوت و ناروشن بود. البته حزب سوسیال مسیحی  خواستار آن شد که " با تجهیزات مناسب، آموزش هدفمند و تعیین دقیق مشخصات حقوقی به ارتش آلمان امکان داده شود از آزادی و امنیت ما در اتحاد با تمام مقامات امنتی از جمله مقامات داخلی دفاع کند. " تضمین امنیت کشور ما در موقعیت تهدید آمیز کنونی وظیفه ارتش نیز هست" .

صدراعظم مرکل، در حاشیه کنفرانس سران کشورهای جی 20 در آنتالیای ترکیه گفت " چه وظائفی در برابر آلمان قرار خواهد گرف؟، اصلا قابل پیش بینی نیست". معاون سخنگوی دولت در برلین گفت سوء قصدهای پاریس را به بیان عامیانه میتوان "جنگ" نامید اما مقوله جنگ با قانون اساسی و و حقوق بین الملل و تعاریف مشخص مربوط می گردد". این سخن هماهنگ است با نحوه رفتار آلمان تا  به امروز که عبارت بوده است از شرکت در جنگها به رهبری  آمریکا . هیچ یک از  دولت های پیشین آلمان مثلا پس از 2001 ، نام جنگ را بر زبان نیاورده اند هر چند که  تقریبا 10  سال در جنگ افغانستان شرکت داشتند.

اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان که از سال 1999 در زمان جنگ یوگوسلاوی و نیز همان زمان که گفته شد "دفاع از خاک آلمان در هندوکش " صورت می گیرد عضو کابینه بود، روز دوشنبه در کنفرانس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، ادعا کرد روشن است که" در نهایت پیروزی نظامی بر تروریسم ممکن نخواهد شد". او نیز چون مرکل تاکید کرد که  آلمان به کرُد هائی که با داعش مبارزه می کنند آموزش می دهد و با دادن اسلحه به آنها از آنان حمایت می کند. گابریل رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان که در عین حال معاون صدراعظم مرکل نیز هست، در برلین گفت خیال پردازی در باره بکار بردن ماده 5 از قرارداد ناتو( که اگر یکی از اعضای ناتو مورد حمله نظامی قرار گرفت دیگر اعضای موظف به کمک و دفاع از آن کشور هستند) و نیز شرکت نظامی آلمان " غیر ضروری" هستند.

فقط فراکسیون حزب چپ ها در مجلس با صراحت خواستار قطع کلیه عملیات نظامی در سوریه شد. دیتمار بارچ رهبر این حزب روز دوشنبه  قبل از آغاز اجلاس مشورتی حزب در شهر " بادسارو" گفت:" یکی از دلائل پیدایش " داعش" جنگ تجاوزکارانه آمریکا علیه عراق بود."  از این رو روشن است که:" به این جنگ ها باید پایان داده شود و هرنوع فکری مبنی بر اقدامات نظامی و اعزام نیروهای زمینی و مشابهات آن غلط است". سارا واگن کنشت رهبر فراکسیون این حزب در مجلس آلمان، در تکمیل سخنان بارچ گفت  داعش خود را در شهر هائی با بیش از صدهزار جمعیت  پنهان می کند. از این رو در حمله به این شهرها در درجه اول مردم غیر نظامی قربانی می شوند. واگنکنشت گفت:"با مرگ هر غیرنظامی نفرت رشد می کند و دقیقا  نفرت است که می تواند  زمینه رشد و حمایت از گروههای تروریست را فراهم  اورد.

افزون بر این واگن کنشت  گفت در مذاکرات صلح باید دولت پرزیدنت بشار اسد نیز سهیم باشد:" اما نه برای تثبیت آن دولت بلکه برای آن که تضمین بین المللی برای انجام انتخابات آزاد در سوریه تثبیت شود".

افزون بر اینها بارچ خواستار چشم پوشی از ارسال اسلحه به مناطق جنگی شد. "اولا  یلپکه" سیاستمدار چپ با بکار بردن استانداردهای دوگانه در مورد حمله به غیر نظامیان   و برخورد متفاوت با قربانیان مخالفت کرد. او گفت از دیدگاه او سوءقصد پاریس فقط به این دلیل که  این بار بطور عمده اروپائیان ساکن یکی از متروپل های  غربی قربانی آن شده اند" بعد تازه" ای از را در تروریسم نشان  نمیدهد .

  

http://www.jungewelt.de/2015/11-17/001.php

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  52  29 آبان ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت