راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا آماده

جنگ نیابتی

با روسیه شده

یونگه ولت- ترجمه و تدوین رضا نافعی

 

 

 

آمریکا در سوریه با خط مشی تازه خود علنا جنگ نیابتی علیه روسیه را آغاز می کند.

هنوز دو هفته از آغاز حمله نیروی هوائی و دریائی روسیه به ارتش داعش در سوریه نگذشته است که  آمریکا شروع  به فروافکندن  مهمات برای همپیمان های جهادگرای خود کرده تا آنها را تقویت کند. در محافل نظامی واشنگتن گفته می شود هواپیماهای باری ارتش آمریکا روز یکشنبه در شمال سوریه  سلاح فرو ریختند تا به " شورشیان ملایم"  در جنگ  علیه داعش کمک کرده باشند. اما واقعیت است که برای آنها سلاح هائی ریخته اند که بتوانند با ارتش سوریه درگیر شوند، یعنی سلاح ها را برای دوستان غرب و دوستان دیکتاتورهای حوزه خلیج فارس ریخته اند، برای شورشیانی که  با آغاز حملات زمینی ارتش سوریه همرا با حمایت هوائی روسیه تحت فشار قرار گرفته اند.

بنظر مرکز نظارت بر حقوق بشر در سوریه که در لندن مستقر است، اینک این شبه نظامیان که غرب آنها را "خوب" می داند با دریافت اسلحه تازه، از جمله سلاح های ضد تانک و نفرات تازه می توانند در برابر حملات مقاومت کنند. اکثر افراد تازه جهادگرا هستند.

فرو ریختن مهمات بخشی از تغییر خط مشی آمریکا در هفته گذشته است. به این معنی که آمریکا برنامه بی ثمر آموزش های نظامی و دادن تسلیحات تازه به نوآموزان را به کنار نهاده است. آنچه اعلام نشده اینست که این مهمات دقیقا چه نوع مهماتی هستند و قرار است بطور مشخص بدست چه نیروهائی بیفتند.

خبرگزاری  RIA به نقل از لاوروف وزیرخارجه روسیه گزارش داد که بخش مهمی از این مهمات بدست سازمان های تروریستی خواهد افتاد مانند جبهه النصرت – که شعبه القاعده در سوریه است- روز سه شنبه همزمان با اقدامات باصطلاح کمکی، آمریکا از جهادگرایان قفقاز خواست که دست به عملیات انتقامی بزنند. "ابو محمد جولانی  رئیس النصرت از جهادگرایان قفقازی خواست که شماهم مردم روسیه را بکشید وقتی که آنها مردم سوریه را می کشند، شما هم سربازان آنها را بکشید وقتی که آنها سربازان ما را می کشند. "چشم در برابر چشم ". او در  پیامی که روز دوشنبه  فرستاد گفت: جنگ در سوریه برای روسیه عواقب وحشتناکی خواهد داشت. نیروهای روسی در سوریه تکه تکه خواهند شد. روز سه شنبه دو راکت به سفارت روسیه در دمشق پرتاب شد که به کسی صدمه ای وارد نیآورد.

تا کنون تنها گروه سوریائی که  با آمریکا همکاری کرده و در عملیات نظامی موفقیت داشته شبه نظامیان کرد YPG هستند. این گروه بر منطقه مستقلی در شمال مسلط است. سازمان عفو بین الملل که یک سازمان حقوق بشری است این سازمان را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرد زیرا: هزاران نفر از ساکنان منطقه تحت تسلط خود را که کرد نبوده اند از آن منطقه رانده و خانه های آنان را منهدم ساخته است. یک سخنگوی YPG این اتهام را رد کرد.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روزسه شنبه در مسکو آمریکا را به این جهت که آماده همکاری در جنگ سوریه نیست مورد انتقاد قرار داد و گفت: "بنظر من مغز  برخی از شرکای ما  خالی است." پوتین در دنباله سخنان خود تاکید کرد که ما از آمریکا خواستیم که  چند هدف برای حملات ما در اختیارمان بگذارد ولی آمریکا آن را رد کرد. اما واشنگتن هم متقابلا روسیه را متهم می سازد که به هدف های نادرست حمله می کند. پوتین گفت: " ما یکبار دیگر فکر کردیم و سئوال دیگری مطرح ساختیم و گفتیم: پس بگوئید که ما به کجا حمله نکنیم." اما آمریکا به این پرسش ما هم پاسخ نداده است.  

 

http://www.jungewelt.de/2015/10-14/079.php

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  524   23 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت