راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه سد راه

سیاست های

دولت ترکیه شد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

با توجه به اینکه هدف دولت ترکیه از حوادثی که در این کشور می آفریند، حذف حزب دمکراتیک خلق های ترکیه از شرکت در انتخابات پارلمانی اول نوامبر دراین کشور است، روزنامه اومانیته با "ایوب دورو" نماینده حزب دمکراتیک خلق های ترکیه در اروپا مصاحبه ای انجام داده که آن را می خوانید:

                

اومانیته: به نظر شما چه افرادی در بمب گذاری روز شنبه در آنکارا که 128 کشته داشت نقش داشتند؟

 

ایوب دورو: بسیار واضح است و ما معتقد هستیم که عاملان این حمله خود دولت اردوغان است. این سومین حمله برنامه ریزی شده توسط اردوغان در عرض چهار ماه گذشته به هواداران کرد و حزب دمکرات خلق های ترکیه است. فردی که قدرت از دست او می گریزد.

در آستانه انتخابات پارلمانی ماه ژوئن که به خواست رئیس جمهور ترکیه تجدید شد و درماه نوامبر برگزار می شود، در دیاربکر در جریان جلسه حزبی ما حمله مشابهی به دفتر حزب صورت گرفت که 4 کشته و چند مجروح داشت. در "سوروچ" در مرز سوریه نیز در ماه جولای 32 کرد که می خواستند برای بازسازی کوبانی به کردستان سوریه بروند در اثر انفجاربمب کشته شدند و روز شنبه انفجاری مهیب تر در جریان تظاهرات درآنکارا بوقوع پیوست.

در حمله به دفتر حزب ما، درست چند ساعت قبل از انفجار، مردی که عامل این حمله اعلام شد از طرف نیروهای امنیتی از زندان آزاد شده بود. اکنون در آنکارا نزدیک دفاتر سرویس های امنیتی انفجار اخیر صورت گرفت که لزوماً سرویس امنیتی از این فاجعه اطلاع داشتند، اما از آن جلوگیری نکردند. این بمب گذاری بسیار شبیه به عملیات داعش در منطقه است. دولت باید به این سئوال پاسخ بدهد که چرا این حوادث که دولت می گوید کار داعش هم می تواند باشد، برای تظاهرات تبلیغاتی حزب حاکم (عدالت و توسعه) روی نمیدهد و "داعش" با آنها کاری ندارد؟

به دلیل همین نشانه هاست که ما می گوئیم دولت اردوغان و داعش دو روی یک سکه اند.

 

اومانیته: آیا شما فکر می کنید سه هفته  قبل از  برگزاری انتخابات این حمله تأثیری در نتایج انتخابات داشته باشد؟

 

ایوب دورو: ائتلاف ما (چپ سازنده، جامعه مدنی اتحادیه های کارگران و احزاب کرد) در حال حاضر تنها نیروئی هستند که مقابل دیکتاتوری اردوغان بصورت منسجم و آگاه ایستاده اند. مردی که جنون قدرت دارد و دست به هر کاری می زند.

مشکل این است که بخشی از جمعیت ترکیه تا حد زیادی تحت تأثیر مطبوعات وابسته به دولت هستند که حزب عدالت و توسعه در مبارزات تبلیغاتی ضد کرد از آن‌ها پشتیبانی میکند. امروز روزنامه نگاران جرأت صحبت را هم ندارند. فقط مطبوعات مخالف دولت شجاعانه می کوشند جنایات دولت را افشاء کنند. ما مطلع شدیم از آغاز تابستان دولت در تلاش است که مکان حوزه های انتخاباتی را برای ترساندن مردم از شرکت در انتخابات به پادگان های نظامی منتقل کند. بهانه دولت اینست که در پادگان ها امنیت وجود دارد!

 دولت همچنین کلیه شهردارانی را که عضو حزب عدالت و توسعه نیستند برکنار کرده است. تروریسم دولتی در تمام جامعه حضور دارد و مداخله میکند، اما در  بمب گذاری اخیر نه تنها کرد ها قربانی شدند  بلکه دیگر شهروندان ترکیه نیز از قربانیان این جنایت بودند. این مسأله عواقب دیگری را هم برای دولت به همراه خواهد داشت. شهروندان ترکیه به وضوح شاهد بازی های اردوغان و دولت نامشروع وی  می باشند. اکنون چهره واقعی حزب عدالت و توسعه و همه بازیگران در این حملات شناخته شده است.

 

اومانیته: آیاقدرت های بزرگ مانند ایالات متحده آمریکا و فرانسه و روسیه از این رویدادها اطلاع دارند؟

 

ایوب دورو: روسیه یک مشکل واقعی برای اردوغان است. در ‌واقع مداخله روسیه در سوریه رؤیاهای اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه که در تلاش برای ایجاد یک منطقه خود مختار در کردستان سوریه بود را نقش بر آب کرد. امروز اردوغان نقش اصلی را در حمایت از داعش در مناطق نظامی  بر عهده دارد. اما با مداخله روسیه اردوغان مشکل می تواند از مرزهای هوائی برای ارعاب مردم منطقه بهره بر داری کند و از همه مهم تر این که اکنون مسکو آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن دولت کردستان سوریه اعلام کرده است. در دوهفته گذشته ما با وزرای دیگر کشورهای غربی ملاقات داشتیم و در افشای این حقایق  درمذاکرات خود با آن‌ها  کوتاهی نکردیم. ما از دولت های غربی، بویژه دولت فرانسه در خواست کردیم که هیات ناظری را برای نظارت بر انتخابات در مناطق کردنشین سازماندهی و اعزام کنند. به این دلیل که حزب عدالت توسعه در تقلب در نتایج آراء به نفع خود کوتاهی  نخواهد کرد.

 

http://www.humanite.fr/eyyup-doru-erdogan-et-daech-sont-vraiment-les

-deux-faces-dune-meme-piece-586483

 . .      .

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  524   23 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت