راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنبش اعتراضی

چپ در خیابانهای

آفریقای جنوبی

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

 

بحران اقتصادی ـ اجتماعی گسترده ای جامعه آفریقای جنوبی را در بر گرفته است. دولت های روی کار آمده پس از دوران نژاد پرستی، اگر چه با شعار های چپ و مدعی مبارزه با نژاد پرستی و طرفداری از زحمتکشان روی کار آمدند اما در عمل حافظ منافع اقلیت سفید پوست سرمایه دار آفریقای جنوبی از کار در آمدند. شکاف اجتماعی پس از ساقط شدن حاکمیت نژاد پرست سابق اگر چه در سال‌های اول پیروزی مردم سیاه پوست کمتر شده بود، اما با نا امیدی تدریجی اقشار سیاه پوست جامعه این شکاف های اجتماعی، بار دیگر دهان باز کرده اند. اقشار زحمتکش و بویژه طبقه کارگر صنعتی از طریق سندیکا های کارگری اعتراضات احتماعی را رهبری می کنند. در ماه های گذشته تظاهرات متعددی، بویژه از طرف بخش کارگران صنعتی آفریقای جنوبی به عنوان اعتراض به کمی دستمزدها، افزایش دو باره فرهنگ نژاد پرستی و تسلط اقلیت سفید پوست سرمایه دار که اکثر آنها صاحبان صنایع می باشند، جامعه سیاه پوست آفریقای جنوبی را به اعتراض و چالش های سیاسی ـ اعتراضی کشانده است. «حزب کمونیست آفریقای جنوبی» به همراه سندیکاهای کارگری بتدریج صفوف خود را از احزاب دارای دیدگاه‌های نئو لیبرال جدا می کنند.

تظاهرات چهارشنبه 22 مهر ماه  نمونه ای از اعتراضات سندیکا های کارگری مستقل بود. «اتحادیه ملی کارگران فلزکار آفریقای جنوبی» (آ.ن.س) از جمله سندیکاهائی است که صفوف خود را بعنوان اعتراض به سیاست‌های نئو لیبرالی دولت فعلی از صف سندیکاهای طرفدار «سازمان کنگره ملی آفریقا» جدا کرده است. روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه خبر کوتاهی را گزارش کرده است که در زیر می خوانید:

چهارشنبه 14 اکتبر برابر با 22 مهر هزاران کارگر فلز کار به دعوت اتحادیه ملی کارگران فلزکار آفریقای جنوبی در شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی در اعتراض به سیاست‌های دولت که متشکل از سازمان کنگره ملی آفریقا است، تظاهرات کردند.

  COSATU سال گذشته به عنوان اعتراض به سیاست‌های ضد کارگری دولت از اتحادیه سندیکائی (ANC)  که حامی کنگره ملی آفریقا است، جدا شده است. در این تظاهرات «زولینزیما» مسئول اول سابق اتحادیه که او نیز بعنوان اعتراض به سیاست‌های راستگرایانه سندیکای مرتبط با «کنگره ملی  آفریقای جنوبی» از آن جدا شده است سخنرانی کرد. او از جمله در سخنرانی خود گفت:

فساد اجتماعی و اقتصادی موجود در آفریقای جنوبی باعث بیکاری هزاران کارگر شده است و دولت متشکل از اعضاء کنگره ملی آفریقا در این رابطه باید پاسخگو باشد.

 

 در زیر فیلم این تظاهرات را مشاهده می‌کنید :

http://persian.euronews.com/nocomment/2015/10/15/metalworkers-protest-against-corruption/

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  525   30 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت