راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درس هایی

که جنگ افروزان

و اسد از جنگ

4 ساله گرفتند!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

 

 

غرب، می رود تا در برابر این واقعیت سر تسلیم فرود آورد که در سوریه، یگانه تصمیم گیرنده مردم این کشورند. آنها هستند که باید بگویند چه حکومتی را می خواهند. از جمله دلائل ناکامی داعش برای سلطه بر سوریه همین اراده مردم این کشور است. برخاسته از همین درک و اراده است که ارتش سوریه سلاح دراختیار کردهای این کشور قرار داد تا شانه به شانه ارتش با داعش بجنگند. داعش و غرب یک فاجعه از خود در سوریه باقی گذاشتند اما نتوانستند بر مردم این کشور سلطه پیدا کنند.

 

رئیس جمهور روسیه فدراتیو "ولادیمیر پوتین" بارها به ضرورت تشکیل یک ائتلاف گسترده همانند ائتلافی که در جنگ دوم جهانی علیه هیتلر تشکیل شد اشاره کرد و خواهان تشکیل آن شده است.

ادامه پیشروی داعش که اکنون در سوریه زیر ضربات سنگین ارتش روسیه قرار گرفته، به یک جنگ جهانی تبدیل نمی شود؟

 

ترو "آرشیدوک فرانتس فردیناد" بعنوان وارٍث امپراطوری اتریش ــ مجارستان توسط ملی گرایان صرب  بهانه آغاز  جنگ اول جهانی 1914 ــ 1918 شد. هدف از آن جنگ تقسیم جهان بین دولت های سرمایه داری وقت بود.

طبیعی است که مقایسه جنگ ها با هم ممکن نیست اما یک انگیزه در تمام جنگ ها وجود داشته است و آن منافع طبقاتی است که حاکمیت را در کشورهای متخاصم در اختیار داشته اند، اما دراین میان اشتباهات حاکمیت ها نیز سبب ساز جنگ ها شده است. حتی جنگ های داخلی و منطقه ای، از جمله در سوریه و در نتیجه اشتباه بزرگ بشار اسد که خواست های مردم را در ابتدای تظاهرات مردمی نادیده گرفت و به زبان اسلحه با آنها سخن گفت.

یکی از رهبران کرد سوری که بخشی از قلمرو داعش را از چنگال آنها آزاد کرده اند با تأسف در  مورد جنگ  سوریه  میگوید: «در سوریه چهار سال پس از تظاهرات مردم در حمایت از دمکراسی، بشار اسد به آن توجه نکرد و ناشنوا باقی ماند. ماشه جنگ و درگیری در منطقه کشید شد و راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران از دست دولت سوریه خارج شد.»

آنها که در پی بهانه و فرصت بودند، موقعیت را برای دخالت در سوریه از دست ندادند و به بهانه حمایت از مردم جنگ را در سوریه دامن زدند. مردم سوریه که دمکراسی می خواستند و نه جنگ، خیلی زود متوجه توطئه شده و وارد کارزار دفاع از میهن خود شدند. این که با بشار اسد چه باید بکنند در مرحله دوم قرار گرفت زیرا در مرحله اول دفاع از میهن قرار داشت.

برخی حکام خلیج فارس مانند قطر، در کنار عربستان جهادگران را برای جنگ در سوریه بسیج کردند. ترکیه عضو ناتو با هدف تضعیف کردهای منطقه وارد این مناقشه شد و ضلع سوم را پس از قطر و عربستان تشکیل داد. آمریکا، آلمان و فرانسه از قافله عقب نماندند و سعی کردند ابتکار عمل را بدست بگیرند. بدین ترتیب یک جبهه جهانی علیه سوریه تشکیل شد که 4 سال جنگ داخلی را به این کشور تحمیل کرد و کشتار و ویرانی و آوارگی را از خود باقی گذاشت اما نتوانست بر سوریه مسلط شود، چنان که در لیبی شد.

اکنون که روسیه ضربات کمر شکنی را به داعش در سوریه وارد کرده و کردهای عراق و سوریه را علیه داعش بسیج و مسلح به مدرن ترین سلاح ها کرده، فرانسه و امریکا مسکو را متهم به حمله هوائی به نیروهائی غیر از نیروی داعش می کند. این نیروهای دیگر کیستند؟

"جبهه النصره" از جمله نورچشمی های امریکا و متحدانش است. آنها در نام با داعش متفاوت اند، اما در ماهیت هر دو از یک مادر زائیده شده و دو قلوی هم هستند.

بشار اسد در تازه ترین مصاحبه خود، پس از بمباران داعش توسط روسیه بدرستی گفت که غرب و متحدانش می خواستند یک دولت نوکر و دست نشانده خود را در سوریه حاکم کنند. دولتی که تابع دستورات آنها بود، اما موفق نشدند.

او تلویحا گفت که همه گروه های اسلامی و افراط گرائی که تحت نام های مختلف نقش اپوزیسیون را در سوریه بازی می کنند از یک قماش اند و هر کدام که بر سوریه مسلط شوند، نوکر غرب و دست نشانده آن خواهند بود.

اسد به این ترتیب و با تجربه تلخی که طی 4 سال کسب کرده، امروز معتقد است که همه گروه های افراط گرائی که دمشان به دم ترکیه و غرب گره خورده باید صحنه را ترک کنند تا دولتی در آینده در سوریه تشکیل شود مرکب از ملیون و میهن دوستان خود سوریه. او بدرستی گفت: ابتدا شکست دشمن، سپس صلح و پس از آن تصمیم گیری برای آینده ای که در آن اپوزیسیون واقعی نیز در دولت حضور داشته باشد.

 

http://www.humanite.fr/et-le-peuple-syrien-585518

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  52  16 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت