راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

_
اتحاد استراتژیک چین و روسیه

دارای چه ابعادی است!

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

 

امسال هفتادمین سال پایان جنگ جهانی دوم است. هفتادمین سال پایان جنگ بین الملل دوم برای چین و روسیه از آن رو مهم است که ملت های دوکشور دوش بدوش هم بر علیه نازیسم و نظامیگری ژاپن طرفدار هیتلر مبارزه کرده و دشمن مشترک را به زانو درآوردند. شکست دشمن مشترک در شرق آسیا  نتیجه شجاعت و جانفشانی دو ملت چین و روسیه بوده است.

دیدار ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه فدراتیو در دوم سپتامبر از چین و شرکت او در مراسم جشن سالگرد پیروزی دو کشور بر فاشیسم هیتلری در شرق آسیا و مذاکره با رئیس جمهور و نخست وزیر چین، قدمی تازه توسط رهبری سیاسی دو کشور برای اتحاد عمل استراتژیک ارزیابی می شود.

روز سوم سپتامبر تعداد بی شماری از وسائل ارتباط جمعی روسیه و چین و دیگر رسانههای بینالمللی مراسم و جشن گسترده پیروزی دو کشور را بطور مستقیم گزارش دادند.

هفتاد سال قبل با شکست ارتش آلمان و خود کشی همزمان هیتلر، جنگ بین چین و ژاپن نیز به پایان رسید. ژاپن متحد آلمان هیتلری بود و روسیه شوروی علاوه بر جبهه شرق اروپا در جبهه شرق آسیا نیز علیه نظامیگری ژاپن بعنوان یاور چین بر علیه فاشیسم می جنگید. 20 میلیون قربانی نتیجه وحشیگری فاشیسم هیتلری فقط در روسیه بود. تجاوز ژاپن به خاک چین که متحد آلمان نازی بود حتی سه سال قبل از ورود نظامیان هیتلر به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم آغاز شده بود.

امسال به همین مناسبت رژه نظامی باشکوهی در پکن پایتخت چین برگزار شد. «بانکی مون» دبیر کل سازمان ملل و «ولادیمر پوتین» با حضور خود در این جشن همبستگی خود را با مردم چین اعلام کردند. به گزارش رسانه های خبری حدود 30 نماینده دولتی از کشورهای مختلف جهان در این مراسم حضور داشتند. حتی نخست وزیر سابق ژاپن «تومیچی مورامایا» که در سال 1995 رسما به دلیل حمله ژاپن به چین در جنگ جهانی دوم عذر خواهی کرده بود نیز در مراسم حضور داشت. آلمان و آمریکا فقط سفرای خود را به مراسم اعزام کردند.

دیدار ولادیمر پوتین از پکن در ادامه دیدار های متعدد مسئولین دو کشور بود. در نهم ماه مه گذشته «شی جین پینگ » رئیس جمهور چین از مسکو دیدار کرده بود. دیدار و گفتگوی مجدد پوتین و «شی جین پینگ» پس از پایان مراسم رژه نظامی، اهمیت این دیدار و گفتگو های متقابل را نشان داد.

پوتین در این سفر در کنار هیئت روسی همچنین با «لی که چیانگ» نخست وزیر چین که متخصص اقتصاد و دبیر حزبی شورای دولتی و همچنین مسئول سیاست اقتصادی چین است، مذاکراتی داشت که در مجموع به امضای 30 قرار داد جدید اقتصادی ما بین دوکشور منجر شد.

هفته نامه اشپیگل در همین رابطه البته با دلخوری نوشت:

حضور شخص پوتین، نخبگان نظامی روسیه و رژه تانک های ارتش روسیه در میدان «صلح آسمانی» چین و پرواز جنگنده های آخرین مدل روسی تولید شده در چین، بر فراز مراسم باشکوه جشن شکست فاشیسم در اروپا و شرق آسیا، خود گویای معنای سیاستی است که از مرحله آغاز خود عبور کرده است و این را سران دو کشور چین و روسیه آشکار بیان میکنند: اتحاد استراتژیک چین و روسیه و کشور های متحد این دو.

هنگ پیاده نظام 154 که در مراسم پکن از مقابل مسئولین دو کشور و 30 نماینده عالی رتبه از کشور های جهان رژه رفت، یک هنگ ویژه نخبگان نظامی ارتش روسیه است. ازسال 2013 جمع هشتاد و پنج نفری این نخبگان نظامی «هنگ پرئوبراژنسکی» نامگذاری شده است، «هنگ پرئوبراژنسکی» زمان پطرکبیر محافظت تزار ها را به عهده داشت. این هنگ در کنار 12هزار نظامی چینی و 500 تانک چینی و 200 جنگنده ارتش چین در مراسم شکست فاشیسم و پایان جنگ جهانی دوم در پکن رژه رفتند.

روسیه و چین با استفاده از مراسم جشن هفتادمین سال شکست فاشیسم هیتلری همبستگی دو کشور را اعلام کردند و این در شرایطی بود که دو کشور امریکا و آلمان فقط سفیران خود را به این مراسم فرستاده بودند! مراسمی که ولادیمر پوتین نیز در کنار رهبران چین در «میدان صلح آسمانی» پشت میکروفن قرار گرفت و سخنرانی کرد.

پوتین رئیس کاخ کرملین در این سفر 30 قرارداد با دولت چین منعقد کرد. روسیه همکاری مشترک کاملا نزدیکی را با هدف مقاومت در برابر توسعه طلبی های آمریکا آغاز کرده است. مسئله اوکرائین باعث شد تا سیاستمداران روس روش های مقاومتی جدیدی را اتخاذ کنند.

«فیودود لوکایانوف» متخصص سیاست خارجی و منتشر کننده مجله «"Russia in Global Affairs" از این همکاری جدید به عنوان یک «همکاری استراتژیک» نام می برد. این همکاری استراتژیک به گفته متخصص مذکور قرار است از جنبه «آکادمیکی» نیز گسترش داده شود. تا سال 2020 قرار است «سالیانه» تا 100هزار دانشجو برای تحصیلات مابین دوکشورمبادله شود.

روسیه مایل است وابستگی به اقتصاد نفتی خود را کاملا کاهش دهد و امیدوار است که میلیاردها سرمایه گذار چین را جذب کند. شرکت های چینی بشدت مایل هستند تا در رقابت با سرمایه گذاران آلمان در روسیه سرمایه گذاری کنند. بطور مثال: برای بنای یک خط راه آهن پر سرعت در استان کازان روسیه، آلمان علاقه زیادی نشان داد اما یک کنسرن چینی توانست امتیاز این قرار داد را به چنگ آورد. این قراردادی 20 میلیارد دلاری است.

روسیه به غرب نشان داد که تحریم های غرب تاثیر چندانی در امور اقتصادی روسیه ندارد. «آناتولی ایسیکین» رئیس آژانس متخصصان تسلیحاتی روسیه می گوید: «علایق نظامی ـ سیاسی دو کشور چین و روسیه در همکاری های نظامی متقابل، کاملا مد نظر قرار گرفته است.

علاوه براین ها روسیه مایل است مبادلات تجاری خود را با چین، سالیانه به 100میلیارد دلار ارتقاء دهد. البته متخصصان روسی حدس می زنند، میزان مبادلات تجاری دو کشور امسال بیش از 75 میلیارد دلار نباشد. مسکو و پکن در سال 2014 قراردادی برای تحویل گاز امضاء کردند. رئیس شرکت «گاز پروم» روسیه «الکسیا میلر» ارزش این قرار داد را به عنوان یک قرار داد بزرگ  400 میلیارد دلار برآورد می کند. به برآورد متخصصان روسی تاسیسات انتقالی این قرار داد در سال 2021 به پایان می رسد و تحویل گاز انجام می شود. به گزارش روزنامه «کومرسانت» مسکو، در عین حال روسیه به چین پیشنهاد قرار داد دیگری را برای تاسیسات انتقال گاز دوم تحت نام «آلتا» ارائه کرده است. این خط لوله نفتی قرار است از غرب سیبری گاز به آسیا منتقل کند.»

 

در همین رابطه به گزارش سایت«اسپوتنیک»، همکاری های فن آوری – نظامی میان دو کشور نیز گسترش داده می شود. «دیمیتری راگزین» ، معاون نخست وزیر روسیه در کانال تلویزیونی «راسیا ـ 24 گفت: روسیه و چین می توانند برای ورود به بازار کشور ثالث در زمینه ی پروژه ساخت نیروگاه انرژی اتمی شناور همکاری نمایند. ماه ژوئیه 2014 « روس اتم اورسیزم» و« سی ان ان سی نیو انرژی» چین یادداشت تفاهمی مربوط به ساخت نیروگاه اتمی شناور را امضاء کرده اند. چین قصد دارد در وهله ی اول آنها را برای محدوده های جزیره ای و معادن استخراج هیدورکربن ها در فلات قاره استفاده کند. طرف روسی به مجهز کردن نه فقط یکی بلکه تمامی چنین ایستگاه هایی علاقه مند است. دیمیتری راگزین همچنین گفت: روسیه و چین در آینده ای نزدیک بحث و بررسی می کنند که آنها می توانند به طور مشترک با این پروژه به چه بازارهایی وارد شوند. معاون نخست وزیر تاکید کرد روسیه و چین شرکای متحدی در پروژه های مهم دیگر هم هستند، از جمله در پروژه ی هواپیما برای مسافت های طولانی. در زمینه های موشکی — فضایی در سال های آینده ما می توانیم نمونه های بیشتری از تعاملات موفق روسیه و چین را ببینیم. به گفته ی معاون نخست وزیر روسیه، چین برای توسعه ی بخش موشکی- فضایی خود قصد دارد محرک موشکی" ار دی —180 " را از روسیه بخرد. ضمنا، طراحان روسی می توانند ظرف پنج سال محرکی برای بالگرد سنگین روسیه — چین طراحی نمایند. یکی از زمینه های اولیه همکاری در فضاست. «دیمیتری راگزین» در مصاحبه خود با شبکه ی " راسیا-24" همچنین اطلاع داد که چین به همکاری با روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی در ماه علاقمند است. متخصصین از مدت ها پیش به این مسئله توجه نشان داده اند که روسیه و چین پایه و اساسی برای ورود به همکاری های تنگاتنگ طولانی مدت در فضا شامل فضانوردی سرنشین دار دارند که باعث می شود از امتیازات مشخص هر دو کشور حداکثر استفاده صورت گیرد. ضمنا چنین همکاری می تواند به تولیدات نظامی نیز کشیده شود. چین در کل به فن آوری های رآکتورهای اتمی فضایی روسی و همچنین به تجربه ی روسیه برای ساخت سیستم های هشدار در خصوص حمله ی موشکی با مولفه های زمینی و فضایی توجه نشان می دهد.»

پوتین نیز پس از بازگشت از چین، در مصاحبه خبری خود به چند نکته مهم اشاره کرد و او از جمله گفت که چین به خودکفائی کامل نظامی دست یافته است. روسیه هر تکنولوژی که در اختیار آنها گذاشته، آنها توانسته اند آن را تکمیل و تولید کنند و امروز شاید 20 در صد سلاح های ارتش چین ساخت روسیه باشد، بقیه اش تماما ساخت چین است، از جمله مدرن ترین موشک های بالستیک حمل کلاهک اتمی و هواپیماهای شکاری بمب افکن. او تاکید کرد که روسیه معتقد است همه قدرت نظامی چین در خدمت صلح جهانی است.

در گزارش دیگری روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان از مانور مشترک دوکشور همزمان با برگزاری مراسم خبر داد و نوشت:

 

"همزمان با برگزاری مراسم جشن هفتادمین سالگرد پیروزی بر فاشیسم هیتلری توسط چین و روسیه در پکن، مانور نظامی ـ دریائی هشت روزه و مشترکی را در منطقه «پریموریه» جنوبی ترین منطقه روسیه، در اقیانوس آرام برگزار کردند. این مانور مشترک تحت نام « ارتقاء مشترک دریائی 2015»، (پطر کبیر) برگزار شد. در این مانور از 22 کشتی جنگی، 20 هواپیمای جنگی و بیش از 500 تفنگدار دریائی و در سواحل مذکوراز 40 تانک استفاده شد. دریاسالار«الکساندر فدوتنکف» در این رابطه از «همکاری بی نظیر دو قدرت اتمی دوست و همسایه چین و روسیه» سخن گفت. کاپیتان «رومان مارتوف» از افسران رده بالای ناوگان دریائی روسیه در اقیانوس آرام در مقدمه آغاز این مانور گفت هیچکس نباید از این مانور مشترک احساس نگرانی کند. روسیه و چین در مناطق مختلفی همکاری مشترک خواهند داشت. "

آژانس خبری «اسپوتنیک» سخنان قائم مقام فرماندهی عالی نیروی دریائی چین دریاسالار «وانگ های» را چنین مخابره کرد: «لازم است ما همیشه  برعلیه هرنوع تهدید نظامی جدید آمادگی خود را حفظ کنیم. ما باید بدانیم، امنیت دریائی یک سلاح رشد اقتصادی ویک سلاح صلح برای هر دو کشور روسیه و چین و نیز سلاحی برای صلح جهانی است.»

 

 

http://persian.euronews.com/nocomment/2015/09/01/a-change-in-stripes/

 

 

https://www.jungewelt.de/2015/08-27/023.php

http://www.spiegel.de/politik/ausland/wladimir-putin-china-zelebriert-die-allianz-mit-moskau-a-1050936.html

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  522   9 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت