راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت نظامی

و منطقه حکومتی

داعش در عراق و سوریه!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

آنچه را در این مصاحبه در مورد داعش می خوانید، شاید تاکنون در هیچ نشریه و رسانه دیگری نه خوانده و نه شنیده باشید. این مصاحبه ایست که روزنامه اومانیته با یک پژوهشگر عراقی بنام هاشم الهاشمی کرده است. الهاشمی متخصص گروه های تروریستی است.

 

 

اومانیته ــ داعش چه تفاوتی با دیگر گروه های مسلح  اسلامی دارد؟

 

هاشم الهاشمی: داعش معرف اوج افراط گرایی جهادی اسلامی است. داعش ادغام  جناح تکفیری اخوان المسلمین و سلفی های جهادی است که مدت پانزده سال است شناسایی شده‌اند. عمکرد و فعالیت این گروه موجب شد گروه های دیگری از جمله بعثی های عراق و ناسیونالیست های عراق و بخشی از شخصیت‌های سرخورده دولت گذشته عراق به آن بپیوندند. سازمان داعش از دیگر گروه های سلفی به دلیل روش های ویژه مبارزه متفاوت است. رهبری داعش در تلاش است خود را مانند بن لادن معرفی کند. عبدالقادر عبدالعزیز یکی از رهبران این سازمان در مصر است. او چنین وانمود میکند که ارتش داعش در مناطق شکننده و ضعیف عراق که نیروهای ارتش و امنیتی عراق در آن ضعیف میباشند و مردم محلی به دلایل سیاسی - مذهبی از طرف دولت به حاشیه رانده شده اند از آنها حمایت می کنند. سازماندهی سه لایه دارد. نظامی، امنیتی و ایدئولوژیک. (اسلام خلافتی)

 

اومانیته: چگونه داعش مناطقی را که اشغال کرده و تحت کنترل دارد بین نیروهای خود تقسیم میکند؟

 

هاشم الهاشمی: داعش در عراق و سوریه سه هدف را دنبال میکند.

اول – جمع آوری ثروت تا آنجا که ممکن است.

دوم – حفظ وفاداری با بغدادی رهبر داعش.

سوم – اتحاد محکم با قبائل سنی در عراق و سوریه.

 

در واقع، داعش مناطق اشغال شده را به سه منطقه جغرافیایی بین رهبری خود تقسیم کرده است.

 

1 – منطقه قرمز. که منطقه ای جنگی است بنام آن "دارالحرب". منطقه ای که از شرق موصل تا فلوجه در غرب بغداد ادامه دارد. مدیریت این منطقه در اختیار کامل فرماندهی نظامی است و دیگر ارگانها هیچ نقشی در مدیریت آن ندارند. در این منطقه رهبران نظامی در مورد همه مسائل تصمیم میگیرند.

2 – منطقه نارنجی. مناطقی که نزدیک به مناطق جنگی است و مناطق مختلط نام دارد. نواری که تا مرزهای سوریه ادامه دارد. رهبری منطقه نارنجی بر عهده رئیس امنیتی است و نه فرماندهان  نظامی.

3 – منطقه سبز. مناطقی که از مناطق جنگی دور و امن تر است. در مناطق دیرالزور و موصل در منطقه سبز یک دولت اسلامی با سازمان ویژه قضائی و مدنی و اقتصادی برای بخشی ازعراق بوجود آورده اند. اینجا دارالخلافه اسلامی داعش است.

در 8 آوریل سال 2013 تا 22 سپتامبر 2014 استراتژی ابوبکر البغدادی تغییر کرد و در  سه مرحله تکامل یافت:

 اول- اعلام بازگشت به خلافت که از لحاظ سیاسی و نمادین بسیار مهم است.

دوم- آغاز برنامه های اقتصادی برای خود کفائی اقتصادی.

سوم - تاسیس ارتشی قوی مرکب از 7 لشکر که هر یک از آنها 10 تا 15 هزار سرباز دارد.

ارتش داعش تا آنجا که برآورد شده، 72 تانک، 124 وسیله نقلیه زرهی ، 4000 خودرو مختلف نظامی و 42 موشک هاواکس و تجهیزات ذخیره دارد که قادر است چهار لشکر پیاده نظام و دو لشکر نیروهای ویژه و غیره ... را پشتیبانی کند. هزینه این ارتش سالانه حدود 8 میلیارد دلار است.

 

اومانیته: آیا ارتش داعش  از شکست های نظامی خود در کوبانی درسی گرفته؟

 

هاشم الهاشمی: برای داعش کوبانی یک ماجراجوئی بود. البته از نظر استراتژیک اشغال این منطقه کم اهمیت نبود. در واقع داعش قصد داشت ترکیه را در این درگیری وارد جنگ کند که البته موفق هم شد. داعش در کوبانی با نزدیک به هزار کشته شکست خورد و این تلفات سنگینی برای داعش بود. البته ما میدانیم که داعش به سادگی می تواند برای این شمار تلفات خود جایگزین پیدا کند. تعداد نیروهای داعش روز به روز رو به افزایش است.

ایالات متحده و ارتش عراق و گروه های متخاصم سوری و دیگر مبارزان، از جمله مبارزان کرد در منطقه بیش از 15 هزار نفر از ارتش داعش را در عرض یک سال نابود کردند؛ اما در همان زمان دو برابر این کشته شدگان به صفوف داعش پیوستند. در ژوئن سال 2014 نیروی ارتش داعش در عراق و سوریه 32 هزار نفر بود و امروز بیش از 120 هزار نفر است.  برآورد رسمی ایالات متحده از این ارتش 100 هزار نفر است.

 

اومانیته: استفاده داعش از شبکه‌های اجتماعی چه معنائی دارد؟

 

هاشم الهاشمی: ارتباطات و شبکه های اجتماعی مستقیماً به شخص بغدادی متصل است. کمیته مرکزی رسانه ها متشکل از سه متخصص از عربستان سعودی و دو عراقی است و کسانی که در تولید فن آوری نقش دارند اکثرا از کشورهای اروپائی می باشند. البته ارگانهای دیگری برای فیلم برداری تبلیغاتی نیروهای جهادی را در عملیات آن‌ها همراهی می کنند. داعش برای اهداف خود از فیس بوک و توئیتر در 108 کشور جهان به شکل  گسترده ای استفاده میکند و بیش از 46 هزار فعال در این ارگانها دارد.

 

اومانیته: چه برداشتی می توان از ارتباط ترکیه با داعش داشت؟

 

هاشم الهاشمی: ترکیه د ر مورد عملیات داعش در منطقه کور و کر و لال است. برای ترکیه تاسیس  دولت کردها در این کشور بسیار خطر ناک تر از داعش است. سرویس های امنیتی ترکیه از وجود سلولهای مخفی در جنوب شرقی ترکیه و حومه استانبول مطلع هستند و میدانند که تقریباً 3هزار تن از نیروهای داعش در این مناطق مخفیانه فعالیت می کنند. داعش مبالغ هنگفتی در داخل ترکیه سرمایه گذاری کرده است. خانواده بغدادی از طرف دولت ترکیه مورد استقبال قرار گرفته است و دولت ترکیه به این خانواده  کارت اقامت  داده است. منافع بسیار مشترکی بین طرفین وجود دارد و به همین دلیل از رویاروئی خودداری می کنند. برای ترکیه اولویت اول جلوگیری از ایجاد یک دولت کرد در سوریه است. ترکیه از مقابله با داعش وحشت دارد. حتی امروز هم از مرزهای ترکیه جهاد گران برای پیوستن به صفوف خود در خاک سوریه از مرزهای ترکیه آزادانه عبور میکنند. اگر چه مقدار قابل توجهی از این نقل و انتقال کاهش یافته است .

 

اومانیته: چگونه میتوان با داعش مبارزه کرد؟

 

هاشم الهاشمی: برای عراق امکان ریشه‌کن کردن داعش ممکن هست اما برای سوریه این مسأله در تمام جبهه های اقتصادی، نظامی و غیره ... پیچیده‌ تر است. البته در عراق هم ریشه کن کردن داعش  زمان می برد  و طولانی خواهد بود. مشکل در گیری های سیاسی و قومی و مذهبی در عراق  است که باهم پیوند خورده اند و همین مسائل ریشه‌کن کردن داعش در منطقه را دشوار کرده است.  بعلاوه تمایلات منطقه ای و بین‌المللی نیز مانع می‌شود که عراق بر داعش غلبه کند. سازمان البغدادی در حال حاضر 80 در صد نفت سوریه  و تقریباً بین 7 تا 10 درصد نفت عراق را زیر کنترل دارد. داعش مناطق حاصل‌ خیزی را در خاک سوریه و عراق  تصرف کرده است. بین  5 تا 7 میلیون نفر در این دو منطقه به داعش وابستگی دارند. با  گذشت زمان برخی به این سازمان باور کرده اند. برخی تسلیم آن شدند و برخی به آن معتقد هستند.

 

http://www.humanite.fr/daech-controle-entre-5-et-7-millions-de-personnes-584030

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  522   9 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت