راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"کاتالونیا"

از مرداب بحران

اقتصادی اسپانیا

میخواهد بگریزد!

اومانیته- ترجمه آذر فریتاش

 

 

احزاب استقلال  طلب منطقه کاتالونیای اسپانیا در انتخابات روز یکشنبه 27  سپتامبر 72 کرسی از 135 کرسی پارلمان را بدست آوردند و اکنون با هدف بدست گرفتن رهبری پارلمان منطقه ای، در تلاش برای اعلام استقلال هستند. بحثی که نه اکنون، بلکه سالهاست در اسپانیا جریان دارد. یعنی جدائی منطقه کاتالونیا که شهر زیبا و توریستی "بارسلون" مرکز آنست. در این میان، یک حزب رادیکال چپ که در انتخابات اخیر 10 در صد آرا را بدست آورده و احتمال می رود در دولت ائتلافی با حزب پیروز انتخابات شرکت کرده و دولت منطقه ای را شکل ببخشد می گوید:

"ما پیروز شده ایم و برای وداع با دولت اسپانیا نیازمند هیچ چالشی نیستیم زیرا مردم به این جدائی رای داده اند."

بموجب طرحی که جدائی طلبان ارائه کرده اند، منطقه کاتالونیا در عرض 18 ماه، یعنی در سال 2017 اعلام استقلال خواهد کرد. این وعده ایست که حزب جدائی طلب و پیروز انتخابات اعلام کرده بود و با همین شعار مردم به آن رای دادند.

این وضعیت که اکنون چندین سال است در اسپانیا جریان دارد، نه تنها در تاریخ اسپانیا بی سابقه است بلکه حتی در قانون اساسی این کشور نیز پیش بینی نشده است. دولت مادرید بشدت مخالف استقلال طلبان کاتالونیا است. دولت مرکزی اسپانیا با این استقلال مخالف است و آن را اعلام کرده، اما اکنون که جدائی طلبان اکثریت کرسی های پارلمانی منطقه کاتالونیا به چنگ آورده اند باید دید این مخالفت تا کجا می تواند مانع جدائی شود؟

کاتالونیا آباد ترین و پررونق ترین منطقه اسپانیا در شمال شرقی این کشور است که 5ر5 میلیون جمعیت دارد.

پیش از انتخابات پارلمانی اخیر که رقابت بر سر 135 کرسی پارلمانی شکل می گرفت، رهبر حزب جدائی طلب بنام "آرتور ماس" گفته: "خواهیم دید که ما در این انتخابات پیروز خواهیم شد. مردم کاتالونیا به استقلال رای خواهند داد و این همان دمکراسی است که ما هم به آن پایبندیم. آنچه سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد، صندوق های رای است."

این حزب از سه سال پیش از دولت مرکزی اسپانیا که در گرداب بحران اقتصادی و بدهی به بانک مرکزی اتحادیه اروپا و بانک مرکزی جهانی غرق است پیشنهاد یک همه پرسی مانند آنچه در اسکاتلند برگزار شد را داده است اما دولت مرکزی از قبول آن طفره می رود. دولت مستقر در مادرید قبول برگزاری چنین رفراندمی را مغایر قانون اساسی کشور میداند. "ماریانو راخوی" رئیس دولت دست راستی از هر امکانی برای جلوگیری از پیروزی استقلال طلبان کاتالونیا استفاده کرد اما به نتیجه نرسید. او حتی گفته بود که در صورت استقلال کاتالونیا از اسپانیا دولت مستقل کاتالونیا با واکنش منفی اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد و آن منطقه باید منتظر افزایش بیکاری و گرانی باشد. اما این تهدید ها نیز در نتیجه انتخابات بی نتیجه بود زیرا دیگر مناطق اسپانیا بیش از کاتالونیا گرفتار بحران اقتصادی است و اتفاقا کاتالونیا برای گریز از بحران اقتصادی که گریبان اسپانیا را گرفته خواهان جدائی خود از دولت مرکزی و بیرون کشیدن شانه خود از زیر بار بحران است زیرا کاتالونیا آباد ترین و ثروتمند ترین منطقه اسپانیاست.

http://www.humanite.fr/catalogne-victoire-des-independantistes-585037.

. .

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  522   9 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت