راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرقفلی دکان

ورشکسته

مرگ برامریکا!

 

 

در چند هفته اخیر آیت الله خامنه ای بر شمار دیدارها و سخنرانی ها و مداخلات خود در همه امور افزوده و در این دیدارها فعلا در چند عرصه علیه شخص حسن روحانی یا دولت وی وارد کارزار شده است:

۱- ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

۲- وارد کردن مجلس به کار بررسی تفاهم اتمی

۳- حمایت از نظارت استصوابی

۴- سپردن مسئولیت اطلاعاتی مراکز تصمیم گیری به اطلاعات سپاه

 

در عرصه اول یعنی عرصه اقتصادی در شماره های گذشته راه توده مفصل سخن گفته ایم. رهبر می کوشد با ایجاد یک ستاد "فراقوه ای" اقتصادی عملا مدیریت اقتصادی را از دست دولت بیرون آورده و سپاه و بسیج و قوه قضاییه و باندها و بنیادها و خلاصه همه نهادهای غیرپاسخگو را شریک دولت کند.

در عرصه تفاهم اتمی، با وجود هشدارهای دولت که ورود مجلس با ترکیبی که دارد به عرصه بررسی تفاهم اتمی صلاح نیست، آقای خامنه ای رسما مجلس را وارد مباحثات اتمی کرد و در واقع در همآهنگی با صدا و سیما تریبونی در اختیار دار و دسته احمدی نژاد و راست های افراطی و جبهه پایداری برای دفاع از خود و حمله به دولت در اختیار آنان قرار داد. هر چند نتیجه کار تا اینجا به زیان آنان تبدیل شده است.

در عرصه مهم انتخابات آینده برخلاف تاکید حسن روحانی که مجلس خم رنگرزی یک جناح نیست و تشخیص صلاحیت ها با هیئت های اجرایی است، آقای خامنه ای بر نظارت استصوابی شورای نگهبان و احراز و عدم احراز صلاحیت که در واقع به معنای ایجاد یک مجلس شورا و خبرگان دست چین شده است تاکید کرد. ایشان به همین مقدار بسنده نکرد و از آنجا که می داند امکان مداخله در تایید صلاحیت ها را از طریق پرونده سازی وزارت اطلاعات از دست داده است، این کار را با نقض قانون اساسی که شیوه همیشگی ایشان است به اطلاعات سپاه سپرد و با این ادعا که مهمترین خطر ورود عناصر دشمن به عرصه "تصمیم گیری" است، اطلاعات سپاه را مامور جلوگیری از آن کرد. بعبارت دیگر کار شناسایی نامزدهای اصلاح طلب یا روحانیان حوزه که ممکن است با ولایت ایشان موافق نباشند، و رد صلاحیت آنان به اطلاعات سپاه سپرده شد. با این کار ایشان به شیوه همیشگی خود ضمنا بار دیگر درصدد تقویت اطلاعات موازی و بوجود آوردن حاکمیت دوگانه نیز برآمد.

درهمین حال و در شرایطی که دولت می کوشد تا چهره جهانی را که رهبر از ایران ساخته ترمیم کند و نگرانی هایی را که محافل حاکمه غرب در پیرامون ایران و مردم به آن دامن می زنند کاهش دهد، رهبر سخنرانی های غیرمسئولانه و به اصطلاح ضدآمریکایی خود را افزایش داده است و بر اقدامات نیروهای راست افراطی تحت عنوان نیروهای "انقلابی" مهر تائید می زند.

گفتارها و پیشنهادها و دستورات غیرقانونی و سخنرانی های غیرمسئولانه یک ماهه اخیر رهبر البته واکنش ایشان به تفاهم اتمی است که ظاهرا خود پذیرفته که آن را همچون یک "جام زهر" نوشیده است و در عین حال بیم از دست دادن سرقفلی دکانی است که تحت عنوان مبارزه با امریکا در کشور باز است.

مداخلات رهبر در عین حال پایان برخی پندارهای کسانی است که تصور می کردند پشتیبانی های نیم بند رهبر از دولت روحانی نشانی از پشیمانی ایشان و جبران گذشته ها را دارد و گاه نیز ما را که در این پندارها شریک نبوده و نیستیم ملامت می کردند. در واقع از همان زمان که رهبر مانع آزادی زندانیان کودتای ۸۸ شد و بر ادامه حصر پافشاری کرد آشکار شد که تمکین ایشان به نتیجه انتخابات ۱۳۹۲ مانند شنیدن صدای انقلاب توسط شاه در سال ۱۳۵۷ است. از همان زمان معلوم شد که رهبر ناگزیر شده است تن به پذیرش نتیجه انتخاب مردم در سال 92 بدهد و در صدد موقعیتی است که بتواند بار دیگر آب رفته را به جوی باز گرداند.  

با اینحال تهاجم همه جانبه رهبر و راست های افراطی به برنامه های دولت روحانی از موضع قدرت نیست، از موضع ضعف است. آنها در واقع نگران هستند که روند تفاهم اتمی به راه افتادن چرخی در کشور تبدیل شود که در زیر آن له شوند. ضرورت بوجود آمدن یک دولت قانونمند و قانونگرا که جامعه جهانی بتواند به وعده ها و آینده و ثبات آن اعتماد کند بزرگترین نگرانی بیت رهبری و جناح هایی است که کارشان تنها با هرج و مرج و قانون شکنی پیش می رود. اشاره های رهبر و فرماندهان سپاه به مسئله حقوق بشر و نفوذ در انتخابات در واقع پیش بینی آینده ای است که خواه و ناخواه در انتظار آنان قرار دارد. آنان از هم اکنون خواست رعایت قانون اساسی و حقوق بشر را به امریکا نسبت می دهند در حالیکه این خواستی است ملی که با بسته شدن دکان انقلابی گری دروغین و خدمت به امریکا تحت عنوان مبارزه با آن بیش از هر چیز از درون ایران برخواهد خاست.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  522   9 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت