راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

اخوان المسلمین

پشت کودتای

نظامی های ترکیه

ترجمه وتدوین - آزاده اسفندیاری

 

 کودتای نظامی ها در ترکیه که دولت این کشور می گوید زیر سر اخوان المسلمین ترکیه به رهبری آخوندی بنام "فتح الله گولن" پناهنده سیاسی ترک در امریکا بوده، یکبار دیگر نشان داد که اخوان المسلمین در خاورمیانه اهداف مهمی را دنبال می کند که امریکا کاملا در جریان آن هست. در کودتای ناکام ترکیه، نخست وزیر جدید انگلستان که هنوز در خانه شماره 10 درست جابجا نشده بود، بلافاصله از کودتاچی ها حمایت کرد و این نشان داد که انگلستان نیز مانند امریکا پشت سر اخوان المسلمین است. حادثه کودتائی ترکیه که منجر به دستگیری های وسیع در این کشور شده، شباهت زیادی دارد به حکومت یکساله اخوان المسلمین در مصر که با کودتای نظامی های این کشور به عمر آن پایان داده شد. این بار در ترکیه، اخوان المسلمین به گونه ای دیگر وارد عمل شده بود. یعنی با کودتا می خواست قدرت را بدست بگیرد که ناکام ماند. آنها اگر حکومت را بدست گرفته بودند جنگ در سوریه به سوی گسترش می رفت و پیوند این کشور با عربستان قوی تر شده و رویاروئی با ایران جدی تر. حتی اگر از این منظر هم به خنثی شدن کودتای ترکیه نگاه شود، خنثی سازی کودتا به نفع ایران و منطقه بود.

در مصر "اخوان المسلمین" یعنی راست ترین جناح های مذهبی این کشور می خواست مصر را برگرداند به دوران مصر باستان، به شرایط ما قبل تاریخ!

"اخوان المسلمین " یعنی انگلی ترین بخش سرمایه داری چه در مصر، چه در ترکیه و تونس و اردن و چه با هر نام دیگری - از جمله انجمن حجتیه یا تفکر حجتیه- در جمهوری اسلامی.  نیرویی مستبد، فاشیست و نژاد پرست. آنها نه تنها تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای اسلامی، بلکه با هم دست بودن با آمریکایی ها و در پیش گرفتن سیاست های نئو لیبرالی، مصمم به اجرای برنامه های آن ها در کل منطقه هستند. "اخوان" ها دست در دست قطر و عربستان و ترکیه به جان هم انداختن اقوام و ملیت های متفاوت با اعتقادات دینی و مذهبی است. نتیجه درگیری و آشوب به پا کردن ها، از بین بردن قوه و توان مردم و تضعیف ارتش های منطقه است که در نهایت آن به سود اسرائیل است. بخش مهمی از سیاست های امپریالیستی تقسیم کشورهای منطقه بر اساس اعتقادات دینی و سپس ایجاد در گیریهای بی پایان و فرسودن آنها بدست اخوان المسلمین ممکن می شود. درگیری بین سنی و شیعه، بین مسیحی و مسلمان و یهودیان و مسلمانان و منحرف کردن افکار عمومی از توسعه طلبی امپریالیست ها و پایگاه آنان "اسراییل". تلاش شکست خورده "اخوان المسلمین" برای بدست گرفتن حکومت در ترکیه را میتوان در این چارچوب ارزیابی کرد.

ایجاد قوانین "شریعت" و توسل جستن به آن منجر به حمله و تعرض و تخریب کلیساهای مختلف می شود. چنان که در حکومت یکساله اخوان المسلمین در مصر انجام شد و در سوریه نیز به شکل گیری و بدست داعشی ها دنبال شد.

 

خیزش مردم ترکیه برای مقابله با کودتای اخیر نظامی ها دراین کشور، پیش از آن که حمایت از دولت اردوغان باشد، وحشت از سلطه اخوان المسلمین بر این کشور بود.

عجیب نیست، جار و جنجال های تبلیغاتی رسانه های غربی به ظاهر علیه دستگیری  ها در ترکیه اما در باطن حمایت از کودتائی که شکست خورد. این سیاست در جریان کودتای نظامی های مصر علیه دولت "مرسی" هم برپا شد.

جالب است که در ترکیه نیز مانند مصر، بخشی از ارتشی ها پس از چند دهه در برابر خواست امریکا و اروپا ایستادند و منانع حکومت اخوان المسلمین بر کشورشان شدند.

اکنون باید دید حزب کمونیست دو پارچه شده ترکیه در باره کودتای نظامی اخیر در ترکیه چه تحلیلی ارائه خواهد داد. در مصر حزب کمونیست این کشور، پس از کودتای نظامی ها علیه دولت "مرسی" طی تحلیلی اعلام کرد:

"خواست های ملی- دمکراتیک مردم زمانی محقق خواهد شد که کارگران و دهقانان و دیگر زحمتکشان کشور در اتحادیه های صنفی خود متشکل گردیده و دولت با نمایندگان آنان به گفتگو بنشیند. احزاب و سازمان های سیاسی بدون دخالت دولت باید در عرصه های اجتماعی افکار عمومی را نمایندگی کنند و در کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی نقش خود را ایفا کنند. حفظ اتحاد نیروهای ملی و دمکراتیک در مقابله با نیروهای مذهبی فاشیستی و حمایت گران جهانی آنان امری است که برای جامعه مصر حکم مرگ و زندگی را دارد. با ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی برای جوانان می توان به سالم سازی این آینده سازان جامعه امید بست و مانع از آن شد تا طعمه هایی گردند برای نیرو های واپسگرا و شبه فاشیستی . هدف حزب کمونیست مصر در این دوره انتقالی ایجاد یک دولت ملی - دمکراتیک است که با تکیه بر نیروی خلق با استفاده از اطلاعات و فن آوری امروزی بر عقب ماندگی های علمی و صنعتی فایق آید. با فقر و بی عدالتی مبارزه شود و مانع از اشاعه جهل و افراط گرایی گردد. تبعیض های جنسیتی و مذهبی را از میان بردارد. دولت انتقالی باید کلیه دستکاری ها در قانون اساسی توسط "اخوان المسلمین" و قوانین ساخته و پرداخته "شریعت" مرسی را لغو کرده و آن قانونی را محترم بدارد که حافظ منافع ملی مصر باشد. شرایط اجتماعی ما ایجاب می کند تا قانونی تدوین و به اجرا در آید که حق آموزش، اشتغال، مسکن و حمایت از تولید کنندگان در سطح ملی را به رسمیت بشناسد و به مورد اجرا بگذارد. حزب کمونیست مصر از همه نیروهای طرفدار عدالت اجتماعی و سوسیالیستی و نیرو های ملی گرا می خواهد تا در یک جبهه متحد گرد هم آیند تا تضمینی باشد برای بقای انقلاب ملی دمکراتیک مردم مصر" .

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 564 راه توده - 28 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت