راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیامدهای

سکته مغزی

اسلام کریموف

یونگه ولت آلمان- ترجمه عسگر داوودی

 

 

به گزارش رسانه های خبری، «اسلام کریموف» رئیس حمهور ازبکستان شنبه گذشته دچارخونریزی  مغزی شده است. آژانس خبری «فرگانه» که از روسیه به روز می شود، اعلام کرد مرگ رئیس جمهور ازبکستان از طرف مسئولین این کشوربه طور رسمی اعلام نشده است. سایت اینترنتی «لنیتا» از روسیه مدعی شده است که رئیس جمهور ازبکستان در مراسم افتتاح یک جشنواره موسیقی به دلیل شرب بیش از حد ودکا دچار این حادثه شده است.

«اسلام کریموف» در سال 1989 مسئولیت دبیر اولی حزب کمونیست ازبکستان را در دوران شوروی به عهده گرفت. در سال 1991 زمانی که ازبکستان خود را کشوری مستقل اعلام کرد، او به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. او قبل از انتخاب مجددش به ریاست جمهوری در سال 2015 با تغییر در قانون اساسی کوشش کرد تا ریاست جمهوری خود را مادام العمر کند. در انتخابات سال 2015 انتخاب مجدد  او با بیش از 90 در صد کل آرا اعلام شد. بدین ترتیب « کریموف» کوشید تا تسلط خود بر کلیه امور کشور را گسترش دهد. در سال 2005 ارتش ازبکستان به دستور او شورشی که از اختلافات قبایل شهر «اندیشان» شکل گرفته بود را با قاطعیت سرکوب کرد. تعداد قربانیان این سرکوب بنا به اعلام رسمی بیش از صد تن اعلام شد، اما اپوزیسیون تعداد کشته شدگان سرکوب را به مراتب بیشتر اعلام کرد. « کریموف» کوشش کرده است تا سیاست بین المللی خنثی و بی طرفانه ای را پیشه کند:

ازبکستان چند سال قبل از جمع کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» خارج شده است. این سازمان توسط کشورهای حول محور روسیه تشکیل شده است. کریموف به منظور استحکام تسلط خود به کشور و منطقه به آمریکا و آلمان اجازه داده است تا کشورش را به محل عبور و مرور تجهیزات نظامی به افغانستان تبدیل کنند. بدین ترتیب کشورهای غربی اعمال غیر حقوق بشری او را نادیده می گیرند.تا زمانی که ازبکستان محل عبور و مرور تجهیزات نظامی غرب به افغانستان است، نه فقط کریموف بلکه مسئولین دولتی بعد از او نیز در مصونیت سیاسی خواهند بود.

ادامه وضعیت سیاسی در ازبکستان هنوز مشخص نیست. برقراری یک سیستم «خاندان»ی شبیه آنچه در آذربایجان و قزاقستان برقرار است، غیر محتمل به نظر می رسد. «گلنار» دختر بزرگ کریموف که در سال 2014 به اتهام اختلاس توسط سازمان امنیت ازبکستان دستگیر شده بود، اکنون نقش سیاسی خاصی در صحنه سیاسی کشور ندارد. «لولا» دختر جوانتر او نیز تاکنون علایمی از علاقه به امور سیاسی از خود نشان نداده است. او فقط خبر بیماری پدرش را به اطلاع رسانه ها رسانده است. این امر محتمل است که از جمع 7 تا 13 قبیله (فامیل) ساکن کشور شورائی برای رهبری کشور تشکیل شود. رسم و رسومات بقایای فئودالیسم در ازبکستان نقشی گسترده در همراه سازی علایق قومی ایفا می کند. فامیل های «فرغانه»، «سمرقند» و «تاجیک» از جمله فامیل های مهم از جمع اقوام ساکن کشور هستند. این فامیل ها قادرند هماهنگی بین قوم های دیگر را تنظیم کنند. خود کریموف متعلق به قبیله «سمرقند» است که تاکنون کشور را از «تاشکند» اداره کرده است. قبیله «سمرقند» در سالهای گذشته تحت عنوان مبارزه با اختلاس و پولشوئی نفوذ قبیله سیاسی «فرغانه» را محدود کرده است.

روسیه همچنان متحد خارجی ازبکستان است. حضور مهاجران ازبک به عنوان نیروی کار در روسیه برای دولت ازبکستان در تاشکند امری حیاتی است. حدود دونیم میلیون نیروی کار ازبک در روسیه ساکن است. درآمد این میزان نیروی کار ازبکستان در روسیه حدود 10 درصد تولید ملی ازبکستان را تامین می کند. بیکاری و بازگشت این تعداد نیروی کار به ازبکستان میتواند وضعیت اجتماعی این کشور را متزلزل کند. در صورت ناامنی اجتماعی ـ اقتصادی در ازبکستان امکان خودنمائی بیشتر گروهای اسلامی فراهم می شود. خطرناک ترین گروه ازبکستان که توسط «بک» های (آقا)های  قبیله فرغانه رهبری می شوند دارای مواضع ناسیونالیستی ـ اسلامی می باشند.

 

https://www.jungewelt.de/2016/08-31/025.php

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 566 راه توده - 11 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت