راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مسابقه فرانسوی

برای همسوئی

با ترامپ امریکائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در ابتدای سال جدید میلادی برگزار میشود، به یکی از شدیدترین کارزارهای انتخاباتی دراین کشور تبدیل شده و این احتمال که "فیون" با طرح نظراتی که شبیه نظرات "ترامپ" است به پیروزی برسد زیاد است. در همین ارتباط روزنامه اومانیته با پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه مصاحبه ای کرده که خلاصه آن را می خوانید:

اومانیته: مانوئل والس نخست وزیر  سابق فرانسه  و نامزد حزب سوسیالیست در دوره اولیه  انتخابات آینده ریاست جمهوری پس از تجریه  و چالش در حزب سوسیالیست  در صدد بسیج  دوباره نیروهای حزب سوسیالیست است. آیا مبارزه وی با جناح راست و راست افراطی اتحاد دوباره نیروهای حزب سوسیالیست را موجب می شود؟

 پیرلوران: مانوئل والس شهروندان فرانسوی را یک مشت احمق تلقی می کند. سخنرانی اخیر وی در حومه ایوری پاریس کلمه به کلمه برخلاف  سیاستی بود که وی در طول مدت  نخست وزیری خود به دنبال کرد. در ‌واقع وی هیچ تغییری نکرده است. او در تلاش است که مشعل  حزب سوسیالیست را بعد از فرانسوا اولاند بدست بگیرد و جایگزین وی شود، اما مردم نمی توانند سیاست همگون  فرانسوا اولاند و نخست وزیر وی را فراموش کنند. سیاستی که کشور را به بحران اقتصادی و سیاسی روبرو کرد و این مسأله مانعی برای نامزدی هر دو در انتخابات ریاست جمهوری است. استعفای  والس از مقام نخست وزیری بی نظمی و تجزیه شدید حزب را بوجود آورد. والس و نخست وزیر کنونی هردو از پیشنهاد کنندگان قانون جدید کار در فرانسه هستند که با واکنش شدید سندیکاهای کارگران و کارکنان  روبرو شد.  تنها راه حل ما  برای مقابله با راست و راست افراطی این است که فرانسویان را برای یک طرح جدید با هدف پیشرفت اجتماعی و تحول واقعی در اروپا بسیج کنیم . این برنامه ای است که کمونیستها قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری به مردم فرانسه معرفی کنند.

اومانیته : به چه دلیل حزب کمونیست تصمیم گرفت در انتخابات آینده به ژان لوک میلانشون نامزد جبهه چپ  رای بدهد؟ 

پیرلوران: مستقل به این معنی که حزب کمونیست تمام تلاش خود را برای بهبود موفقیت آمیز مبارزه انتخاباتی بکار خواهد گرفت. همه نیروهای سیاسی را در سطح وسیع برای موفقیت در انتخابات بسیج خواهد کرد و نمایندگان حزب کمونیست در مجلس همه تلاش خود را خواهند کرد.  طرح ما برای فرانسویان برخلاف آنچه که هر روز مقامات دولتی و رسانه های وابسته به آنها تکرار میکنند یک سیاست مترقی برای پیشرفت اجتماعی در فرانسه است. این طرح نه تنها عملی است، بلکه تنها راه برای جبران عقب‌ ماندگی های گذشته و باز سازی و راه حل توسعه و بهبود اجتماعی است. فراخوان ما برای بسیج شهروندان فرانسه به این دلیل است. اکنون دو تن از نمایندگان  حزب کمونیست  در مجلس  با مدارک، اسناد و کتاب‌هائی که منتشر کرده اند در فرانسه در  سفر هستند تا برای شهروندان فرانسوی چپاول شرکت های چند ملیتی در کشور و فرار مالیاتی 80 میلیارد یوروئی آنها در سال را افشا کنند. این مبلغ معادل کسری بودجه سالانه کشور است. مبلغی که کافی است که ما حداقل دستمزد ها را به 1700 یورو در ماه بالا ببریم. این پول موجود است اما توسط شرکت های چند ملیتی مصادره شده است. بسیج مردم و افشائ حقایق تنها راه برای افزایش رأی "ژان لوک میلاشون"  در  انتخابات ریاست جمهوری و همچنین در انتخابات مجلس است.

اومانیته: آیا همکاری مشترک با ژان لوک ملانشون ممکن است؟  آیا اخیراً با وی ملاقات داشتید؟

پیر لوران:  کار مشترک بین حزب کمونیست و جبهه چپ فرانسه و تمام نیروهای مترقی فعال وجود دارد و طبیعی است که در قلب مبارزات انتخاباتی هم وجود داشته باشد. ما در نظر داریم برای پیروزی ژان لوک میلاشون در انتخابات همه نیروهای حزب و چپ فرانسه را بسیج کنیم.  من روز سه شنبه با میلانشون صحبت کردم و قرار است در هفته آینده ما در مورد انتخابات صحبت کنیم . میلانشون برنامه خود را منتشر کرد و ما هم برنامه خود را به مردم اعلام کردیم. این تلاشها باید عامل بحث عمومی در سطح جامعه شود تا راه حلی برای خروج کشور از بحران امکان پذیر شود .

اومانیته: در مواجهه با فرانسوا فیون و مارین لوپن (دو  نامزد حزب جمهوریخواه و حزب بشدت دست راستی فرانسه) شما پیامی برای فرانسویان دارید ؟

پیر لوران: مردم ما آگاه هستند و برنامه سیاست فیون را درک میکنند و میدانند که وی می خواست دست به نابودی تأمین اجتماعی و بیمه های خصوصی بزند. فرانسوا فیون میخواهد یک  جامعه‌ای بسیار بی رحم و اقتدارگرا را با احکام و قوانین خود به مردم فرانسه  تحمیل کند، اما وی تنها خطر سیاسی برای کشور نیست . مارین لوپن که خود را نامزد محافظت از شهروندان فرانسه معرفی میکند در مقابل برنامه لیبرلیسم افراطی فیون قد علم کرده است. مارین لوپن یک فریبکار است که از پیروزی دونالد ترامپ  در آمریکا خشنودی خود را انکار نکرد. در ‌واقع برنامه لوپن و ترامپ فرقی باهم ندارد. آن‌ها برای فریب مردم به مسئله مهاجرات می پردازند و این فریب است. آن‌ها از علت واقعی بحران اجتماعی- سیاسی و قدرت مالی حاکم چیزی نمی گویند. تنها برنامه ما کمونیستها برای مهار سرمایه داری و استثمار کنندکان امکان‌پذیر است.

  http://www.humanite.fr/pierre-laurent-une-campagne-des-communistes-offensive-et-libre-628171

Pierre Laurent : « Une campagne des communis

 

به تلگرام راه توده بپونديد:

https://telegram.me/rahetudeh

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 579  راه توده -  25 آذر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت