راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

میراثی که کاسترو

برای مردم خود

و جهان باقی گذاشت

 

پس از وداع کاسترو با جهان، کسانی با اندک ترین اطلاعات و با بیشترین کینه و نفرت اظهار نظرهائی در باره انقلاب کوبا و رهبری کاسترو کردند که نه به درد مردم در این جهان می خورد و نه به درد آخرت خودشان. هم برای آگاهی این گروه از ایرانی ها که عمدتا نیز تحت تاثیر رسانه های تصویری غرب هستند و دیگرانی که بدنبال حقیقت هستند و نه عقده گشائی های سیاسی خویش، گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ را درباره کوبا منتشر می کنیم. این گزارش روی گوگل هست و در صورت تمایل می توانید آن را سرچ کرده و مشروح تر آن را بخوانید:

 

امید زندگی در کوبا برای مردان ۷۷ و برای زنان ۸۰  در صد است.

میزان مرگ و میر کودکان در کوبا ۸٫۷ در هر ۱۰۰۰ نفر است.

میزان مرگ و میر بزرگسالان در کوبا ۱۳۱٫۸۵ در هر ۱۰۰۰ نفر

مجموع هزینه‌های بهداشت به ازای هر نفر در کوبا ۳۶۳ دلار است.

 نسبت مجموع هزینه‌های بهداشت به تولید ناخالص داخلی در کوبا ۷٫۱٪ است.

احتمال مرگ کودک قبل از ۵ سالگی ۶ در هر ۱۰۰۰ نفر و میانگین جهانی ۶۵ نفر در هر هزار نفر است.

میزان شیوع ایدز: ۱ نفر در هر هزار نفر (میانگین جهانی ۸ نفر در هر هزار نفر است)

درصدی از جمعیت که در مناطق شهری زندگی می‌کنند: ۷۶٪ است و میانگین جهانی ۵۰ در صد.

میزان شیوع سل: ۲ نفر در هر هزار نفر و میانگین جهانی ۱۷۰ نفر در هر هزار نفراست.

میزان افراد چاق در جمعیت مذکر ۸٪ و در مؤنث ۱۵٫۴٪ است.

۹۵٫۲٪ جمعیت کوبا به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

۹۴٪ جمعیت کوبا دارای دستگاه‌های بازیافت آب و استفادهٔ مجدد از آن هستند.

در کوبا مراقبت‌های بهداشتی به عنوان یک حقوق شهروندی درنظر گرفته می‌شود. مراقبت‌های بهداشتی همگانی برای تمام شهروندان مجانی است. کوبا دارای بالاترین نسبت دکتر به بیمار در سطح جهان و برابر با ۶/۷ در هر ۱۰۰۰ نفر است. در سال ۲۰۱۴، نرخ مرگ و میر نوزادان در کوبا، یکی از کم‌ترین نرخ‌ها در جهان و برابر با ۴/۲ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بود.

مراقبت‌های پزشکی در کوبا بر پیشگیری امراض تأکید دارد، تا این که تنها متکی به دارو باشد، و یا دسترسی محدود به داروهایی داشته باشد که گاهی از طرف آمریکا در محاصره و تحریم است. مجله لانسیت در سال ۲۰۱۴ نوشت: «اگر دستاوردهای کوبا بتواند در سراسر طیف گسترده‌ای از کشورهای کم‌درآمد و متوسط رواج پیدا کند، سلامت جمعیت جهان دگرگون می‌شود.» کوبا پیشگام توسعه داروهایی جهت معالجه و پیشگیری سرطان ریه است، و از قطع عضو بدن، مرتبط با دیابت، پیشگیری نموده است.

درکوبا، تعداد قابل توجهی از قضات، وکلای دادگستری، دانشمندان علوم، کارگران فنی، کارکنان بهداشت عمومی و حرفه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند. کوبا از نظر نجات کودکان در رتبه اول فهرست مادر «کشورهای کمتر توسعه یافته» قرار دارد. کوبا با بیش از ۴۸ درصد زنان به عنوان نماینده مجلس، با بالاترین درصد زنان پارلمان در ردیف سوم در جهان است. زنان در دوران حاملگی ۹ ماه حقوق کامل، و سپس ۳ ماه را با ۷۵ درصد حقوق، مرخصی زایمان خود را دریافت می‌کنند. دولت برای سقط جنین و طرح تشکیل خانواده یارانه می‌دهد، و برای مراقبت قبل از بارداری ارزش والایی قائل است، و برای زنان قبل از تولد فرزند «مسکن زایمان» ارائه می‌دهد.

در کوبا در سال ۲۰۱۶ فقط دو روزنامه‌نگار زندانی بودند.

آموزش رایگان تا سطح تحصیلات عالی و از جمله آموزش‌های عالی، یک حق همگانی است. در کوبا ۲۲ دانشکده پزشکی وجود دارد، در حالی که تا سال ۱۹۵۹ و قبل از انقلاب کوبا، تنها ۳ دانشکده وجود داشت. نرخ بیکاری در کوبا ۱٫۷ درصد و نرخ تورم ۱٫۵ درصد است.

جمعیت کوبا ۱۱٬۳۹۴٬۰۴۳ نفر است و نرخ رشد جمعیت آن % ۰٫۲۷۳ می‌باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 578  راه توده -  18 آذر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت