راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بهمن بزرگ

بحران اقتصادی

به حرکت درآمده

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

 

تلاطم در بورس ها روز به روز شدیدتر می شود. پیش بینی اقتصاد دان های غربی حکایت از آن دارد که بحرانی بدتر از بحران سال 2007 در راه است.

 

در تالارهای باصطلاح کنفرانس جهانی اقتصاد در داووس که میلیاردرها در آن گرد هم آمده بودند تا با جام شامپانی در کف به افتخار خود جشن بگیرند وسیاستگران و روزنامه نگاران نیز خود را شتابان به آنجا رسانده بودند تا با کرنش و ادای نهایت احترام خدمات خود را به آنها عرضه دارند، نوای ساز و موسیقی طنین انداز بود. و در همین حال، بیرون از این تالار، کشتی اقتصاد واقعی جهان، چون کشتی  تایتانیک که غرق ناشدنی جلوه می کرد، به عدم تعادلی خطرناک گرفتار آمده است.

 

در هفته های گذشته در بازار های بورس اروپائی فروافتادن قیمت اوراق بهادار به اعماق ادامه یافت. در همین زمان وضع متزلزل کشورهای پیرامونی منطقه یورو و نظام بانک های ملی آن کشورها باز در مرکز توجه قرار گرفت. در درجه اول سهام بانک های ایتالیا به اعماق افتادند. مثلا اوراق بهادار بانکBanca Monte dei Paschi di Siena  که قدیمی ترین بانک جهان محسوب می شود، از آغاز سال جدید 47 درصد از ارزش خود را از دست داده است. فقط در یک روز 14 درصد از ارزش آن کاسته شد. این بانک هم مانند بسیاری از بانک ها و صندوق پس اندازهای آلمان، در قمارخانه مالی جهان قمار کرد و باخت. بانکی که درسال 2008 تنها بدلیل دریافت کمک دولتی توانسته بود خود را سرپا نگه دارد. بنا به گزارش رویترز، سرمایه گذاران ایتالیائی بیش از پیش نگران و دلواپس شده اند و از خود می پرسند با توجه به این که بانک مرکزی اروپا ربح پول را فوق العاده کاهش داده است، بانک های ملی و بدهکار چگونه خواهند توانست بیش از 200 میلیارد بدهی خود را پس بدهند.

ارزش سهام بسیاری ازبانک های ایتالیا سقوط کرده است و هر چند روز خرید و فروش سهام متوقف میشود. فرانسه در کنار تلاطم بورس ها نگرانی های دیگری نیز دارد.

نشانه های رکود تازه ای را که در راه است نمی توان پنهان کرد. پرزیدنت فرانسه "اولاند" و حزب سوسیالیستی اش که از سوسیالیسم فقط نامی برایش باقی مانده، احساس می کنند که میان ملت شکاف افتاده است. رکورد تازه بیکاری، فقر، نابرابری و ضدیت شدت یافته با یورو، تشدید ضدیت با اتحادیه اروپا و ناتو ثبات ملی را متزلزل کرده است. با توجه به این که انتخابات فرانسه در پیش است، نطق های اولاند حکایت از یأس و درماندگی دارد. اولاند اذعان می کند که سیاست اقتصادی که او تا کنون دنبال کرده حاصلی به بار نیآورده و فرانسه از لحاظ اقتصادی در وضعیت "اضطراری" است و اجرای اصلاحاتی گسترده و فوری ضرورت حاد دارد.

در حال حاضر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر و بیشتر هشدار می دهند که انسجام اروپا در خطر است، آنچه در ظاهر مطرح می شود اختلاف بر سر پذیرش پناهجویان است، اما نارضایتی از مدیریت ارگانهای اتحادیه اروپا که فاقد مشروعیت دموکراتیک اما گرداننده سیاست اقتصادی و سیاست پولی هستند، در بسیاری از کشورهای عضو رشد می کند. از اسلواکی گرفته تا لهستان، از اتریش و لندن گرفته تا بروکسل و بدین ترتیب است که موجودیت اروپا بیشتر و بیشتر مورد پرسش قرار می گیرد.

در چنین وضعیتی رسیدن خبرهای بد در باره وضع اقتصادی جهان متوقف نمی شود.

 

چاره چیست؟

 

بنظر می رسد که سد شکسته شده و امروز حتی اقتصاد دان های سرشناس نیز ابائی ندارند از این که واقعیت را آنگونه که هست بیان کنند. مثلا "ویلیام وایت" اقتصاددان ارشد بانک تسویه بین المللی در گذشته و رئیس کنونی مجمع بانکهای مرکزی در OECD » سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه» در "داووس" در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی "تلگراف" گفت: "نظام مالی جهانی بشکلی خطرناک متزلزل است".

بهمنی از ورشکستگی بسوی اتحادیه اروپا سرازیر است تا ثبات اجتماعی و سیاسی کنونی اروپا را بر هم بزند. در رکود اقتصادی بعدی آشکار خواهد شد که بخش بزرگی از وام ها دیگر هیچگاه نمی توانند پس داده شوند. وضعیت امروز بدتر از سال 2007 است.  حتی دیلی تلگراف نیز گزارش می دهد که بانک های اروپا اذعان کرده اند که روی کوهی از وام های بد به ارزش 1000 میلیارد دلار نشسته اند. سنگینی ویژه مسئله در آن است که این بار، برخلاف سالهای 2007- 2008 کشورهای آستانه ای خود «بخشی از مسئله» هستند. سقوط قیمت مواد خام از جمله نفت و گاز نشانه های بهمن در راه است.

 

https://www.jungewelt.de/2016/01-23/040.php

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 539 راه توده - 15 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت