راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آش شوری

که در لیبی

پختند، باید بخورند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

پس از باز  کردن جعبه پادورا در سال 2011 در لیبی و سقوط  معمر قذافی از قدرت، اکنون    غرب در مورد پیشرفت نظامی داعش درمنطقه و بویژه شرق طرابلس خود را نگران نشان میدهد. جان کری وزیر خارجه امریکا در سخنرانی خود در اجلاس سران 23 کشور ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش که در رم تشکیل شده بود از حمله نظامی و مداخله جدید ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با دولت اسلامی داعش سخن گفت. این در حالی است که  دولت اسلامی  همچنان به تقویت حضور نظامی خود در لیبی بعد از کنترل شهر "سرت" در ژوئن سال 2015 در 450 کیلومتری شرق طرابلس ادامه میدهد.

 

اکنون بین 3000 تا 5000 جنگجو که صدها تن آنها نه سوری اند و نه حتی عرب در صفوف داعش در لیبی مستقر شده اند. کشورهای غربی و متحدان عرب آنها میخواهند برای مداخله نظامی جدید خود توضیح مشروعی را در افکار بین‌المللی ترویج و تبلیغ کنند. تائید این مسأله در چند هفته گذشته در اظهارات رهبران غرب برای مداخله نظامی در امور لیبی تردیدی به جا نمیگذارد. وزرای فرانسه که اکنون یکپارچه از دستورات والس نخست وزیر فرانسه  حمایت میکنند پیشتاز این مداخله نظامی هستند.

مانوئل والس رهبر ارکستر تهاجم نظامی در مصاحبه اخیر خود با بی بی سی گفت: "ما با یک جنگ تما م عیار مواجه هستیم که شبیه جنگهای صلیبی است."  وزیر دفاع فرانسه نیز این  تعبیر عجیب  را تصدیق کرد و گفت: "نیروهای داعش نزدیک به 300 کیلومتری از سواحل افریقای شمالی را در کنترل خود دارند و همچنان در حال پیشروی میباشند. وقتی که شرایط جوی مساعد شود این جنگجویان عملیات خود را در منطقه  تشدید خواهند کرد". 

وزرای فرانسه فراموش میکنند توضیح بدهند چگونه گروه جهادی داعش موفق شد  لیبی را تکه ‌تکه کرده و تصرف کند. مسئله ای که در نتیجه مداخله خارجی در سال 2011 توسط نیروهای غربی - بویژه فرانسه- با هدف سقوط معمرقذافی صورت گرفت و لیبی را در هرح ومرج و بی ثباتی و نابودی فرو برد.

اکنون داعش نوزاد که خود نوزاد غرب است، برای کشورهای ساحل مدیترانه و بویژه لیبی و حتی خود غرب که منافع خود را در لیبی در خطر احساس کرده، به یک خطر تبدیل شده است.

استاد دانشگاه سنت لوئیس مادرید "بحرا میکائیل" در همین ارتباط میگوید: "دو گروه از نیروهای اسلامگرا در لیبی قدرت نظامی غالب را تشکیل میدهند: اول گروه نظامی ــ  سیاسی که توسط نهادها و مؤسسات مستقر در طرابلس هدایت می‌شود و ارتش نظامی ویژه دارد. دوم - نیروهائی که در خارج از حوزه نهادهای مستقر در طرابلس میباشند و توسط جنبش هائی مانند "انصار الشریعه"  که از سوی دولت اسلامی (داعش) رهبری می‌شوند.

وزیر امور خارجه ایتالیا  "پائولو وانتی لونی" می گوید: "زمان  برای حل بحران وایجاد  ثبات  در لیبی از دست می رود. ولی هیچ ضرورتی برای مداخله نظامی  نه از طرف ایتالیا و دیگر کشورهای جامعه بین‌المللی ضروری نیست." این گفتار و تغییر لحن بسیار اطمینان بخش است، اما آیا واقعی است؟ بویژه در زمانی که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا  در منطقه برای حمله جدید مستقر شده‌اند. در‌ واقع کشورهای ائتلاف میخواهند برای مداخله نظامی جدید خود در لیبی یک مشروعیت  ویژه ایجاد کنند و اقدام خود را به جامعه بین‌المللی تحمیل کنند. برای این منظور، ائتلاف غرب ابتدا نیاز به یک دولت منصوب در خاک  لیبی دارد که توسط مجلس شورای اسلامی لیبی تائید شود و سپس جامعه بین‌المللی تسلیم امریکا و ائتلاف شده و از این دولت حمایت کند. یعنی دربرابر عمل انجام شده قرار گرفته و تسلیم آن شود. اکنون نخست وزیر از آب نمک در آمدخه "فایزال سراج" باید ترکیب دولت جدید وحدت ملی را اعلام کند. دولتی مورد تائید شورای اسلامی لیبی. "دولتی که امیدی به آن نیست. " اسماعیل شرگی" کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا با تأکید بر نیاز به یک راه حل سیاسی می گوید: "ما اکنون به راه حل نظامی برای حل بحران لیبی باور نداریم. مداخله نظامی و ضع کنونی را پیچیده‌تر خواهد کرد"

    ا

http://www.humanite.fr/la-libye-possible-zone-dintervention-militaire-597761

 

La Libye, possible zone d’intervention militaire

Après avoir ouvert la boîte de Pandore en 2011, les Occidentaux s’inquiètent de la progression de Daech à l’est de Tripoli. Dès la formation d’un gouvernement, ils pourraient y envoyer leurs avions.

humanite.fr

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 540 راه توده - 22 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت