راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره دوازدهم
حزب کمونیست ویتنام

در "هانوی" برگزار شد
اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 


دوازدهمن کنگره حزب کمونیست ویتنام که در هانوی پایتخت این کشور برپا شده بود به کار خود پایان داد. از گروه رهبری سابق تنها دبیر کل حزب "نگوین فو ترونگ" در مقام خود باقی ماند.
نخست وزیر "نگوین تان دونگ" بدلیل اینکه از طرف کمیته مرکزی پیشنهاد نشده بود از مقام خود کنار گذاشته شد و معاون وی "نگوین ژوان فوک" جایگزین وی شد. البته این انتصاب وقتی رسمیت می یابد که مجلس شورای ملی ویتنام آن را تائید کند.
انتخاب مجدد دبیر کل حزب کمونیست ویتنام نشانه آنست که اصلاحات نوین اقتصادی و سیاسی در ویتنام ادامه خواهد یافت. اصلاحاتی که در راس آن تجارت آزاد و بویژه مشارکت "ترانس پاسیفیک" قرار دارد.
دبیر کل حزب در گزارش سیاسی به کمیته مرکزی گفت: "ما باید رشد اقتصادی نوین را برای ساختار اقتصادی ملی سرعت ببخشیم تا به نوسازی صنعتی و توسعه اقتصاد بازار با محوریت سوسیالیستی دست یابیم."
باز سازی بخش دولتی اقتصاد و کنترل کارآئی بخش خصوصی نیز از اولویت های دولت آینده تعیین شد.
این مسئله در برنامه پنج ساله آینده به تصویب کمیته مرکزی رسید.
یکی از چالش های ویتنام مدرنیزاسیون روستاهای کشور است. 70 در صد جمعیت کشور روستائی هستند .اگر چه رشد اقتصادی سریع ویتنام در دوران اصلاحات اقتصادی و سیاسی بسیاری از نیاز های شهروندان را در شهرها برآورده کرده اما در مقابل، نابرابری ها را نیز در جامعه تشدید کرده است و این از بحث های اساسی کنگره بود. بویژه که ساختار سوسیالیستی این کشور را تا حد ایجاد تضاد میان شهر و روستا و قشرهای مختلف طبقات کشور مختل کرده است.
کنگره برای حل این تضاد، در برنامه اقتصادی که تصویب کرد؛ روی ضرورت دسترسی روستائیان به فن آوری های نوین، تقویت شرکت های تولید کننده مواد غذائی متمرکز شد. دلیل این تمرکز، دستآورد مثبتی است که در همین زمینه در سالهای اخیر در شمال کشور بدست آمده است.
کنگره ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه پنجساله ای که به تصویب رسید، ویتنام به یک قدرت بزرگ اقتصادی- دریایی تبدیل شود.
گسترش ماهیگیری و بهره برداری از چاه های نفتی در مناطق سواحل ویتنام و توسعه ترافیک دریایی و الحاق به دریانوردی جهانی از طریق نوسازی و ایجاد بنادر جدید در سواحل ویتنام از اصول برنامه پنجساله است. کنگره در همین ارتباط، روی ضرورت حل اختلافات بر سر جزایر "باراسل" با چین تاکید کرد.

. http://www.humanite.fr/un-nouveau-modele-de-croissance-597502
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 540 راه توده - 22 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت