راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توطئه نفتی

علیه سه کشور

روسیه، ایران، ونزوئلا

ترجمه و تدوین - آزاده اسفندیاری

 

 

آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف ادامه محاصره نظامی روسیه، توسط سازمان ناتو، سال 2014 حکومت قانونی ویکتور یانوکویچ رئیس جمهوری اوکرائین را توسط عوامل خود، با کودتا سرنگون کردند.

دولت کودتایی اوکرائین آشوب و نا بسامانی در بخش‌های وسیعی از نواحی این کشور را موجب شد. شبه جزیره کریمه توانست بموقع خود را از این گرداب بیرون کشیده و به روسیه وصل شود و در نواحی شرقی و جنوب شرقی اوکرائین نیز دو جمهوری خود مختار بنام "جمهوری خلق روسیه نو" شکل گرفت.

در پی این رویدادها امریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به بهانه قبول بازگشت کریمه به فدراتیو روسیه و حمایت از جمهوری خلق روسیه نو، تحریم کردند.

بدین ترتیب، سطح مبادله بازرگانی اتحادیه اروپا با روسیه که در سال به بیش از 400 میلیارد دلار می‌رسید به 220 میلیارد دلار رسید.

مبادلات اقتصادی روسیه با ایالات متحده آمریکا نیز که به حدود 45 میلیارد دلار در سال می رسید سقوط کرد. روسیه رفت به سمت خودکفائی در زمینه تولید مواد غذائی و بی نیازی از واردات این مواد و بعید به نظر می رسد که با پایان تحریم ها نیز مبادلات اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا و امریکا دیگر به سطح قبل از تحریم ها باز گردد، زیرا نیازمندی های روسیه برای واردات بسیار کاهش یافته است.

توطئه دیگر امریکا برای تحت فشار گذاشتن روسیه، زمینه سازی برای سقوط قیمت نفت بود، که در این توطئه ایران و ونزوئلا نیز هدف بودند.

امریکا توانست با همکاری شرکت های نفتی جهانی و کشورهای تولید کننده نفت مانند عربستان سعودی و به یغما بردن نفت لیبی و قاچاق نفت سوریه، قیمت نفت را به پایین‌ ترین سطح، تا زیر 30 دلار در هر بشکه برساند.

در ادامه همین توطئه نفتی، عربستان سعودی سهمیه تولید خود در اوپک را از پنج میلیون بشکه در روز، در همکاری با ایالات متحده، به سیزده میلیون بشکه در روز رساند.  آمریکا نیز با استفاده از منابع ذخیره ای و تولید داخلی خود موفق شد نبض قیمت بازارجهانی نفت را مدیریت کرده و علاوه بر تحریم های اقتصادی علیه روسیه، از طریق پایین آوردن قیمت نفت ضربه دیگری به این کشور وارد کند.

روسیه برای مقابله با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر تمرکز و روی آوری به تولیدات داخلی خود، توانست با دیگر کشورها از جمله جمهوری خلق چین، ایران، هندوستان و برخی از دیگر کشورها، قراردادهای بازرگانی صد ها میلیارد دلاری به امضا برساند.

اقدام مهم دیگر فدراسیون روسیه برای مقابله با محدودیت‌ها و تحریم های غرب، تلاش این کشور برای بالا بردن قیمت نفت بود. رایزنی های روسیه در ماه های اخیر با برخی کشورهای صادر کننده نفت اوپک جهت پایین آوردن تولیدات خود، راه گفتگو را از جمله با عربستان و قطر باز کرد.  در مذاکراتی که مقامات روسیه با سعودی ها انجام دادند، آن‌ها که بتدریج فشار اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت را خود نیز احساس کرده اند، قول همکاری با دیگر کشورهای صادر کننده نفت را دادند.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، روز شانزدهم فوریه، همایشی با برخی از وزیران نفت اوپک در پایتخت قطر" دوحه" برگزار شد. در این گردهمآیی که در آن  وزرای نفت عربستان، نیجریه، ونزوئلا، روسیه و قطر شرکت داشتند، شرکت کنندگان تصمیم گرفتند همراه روسیه جهت پایین آوردن سطح تولید نفت و در نتیجه بالا بردن قیمت آن تن به همکاری بدهند.

به نوشته روزنامه والاستریت ژورنال، در ماه گذشته – ژانویه - به طور میانگین کشور های اوپک روزانه 32.2 بشکه نفت تولید داشته‌ اند که عربستان با روزی 10.19 میلیون بشکه، قطر655 هزار، نیجریه 1.869 و ونزوئلا با 2.324 میلیون بشکه در صدر کشورهای تولید کننده نفت قرار داشته اند.

 

(اطلاعات این مقاله از سایت "ریا نووستی" برگرفته شده است)

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 540 راه توده - 22 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت