راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نشانه های

رفرم اجتماعی

در کشور چین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

از تابستان سال گذشته بعد از اولین نوسان در ارزش اوراق بهادار در بورس اقتصادی چین، مطبوعات بین‌المللی از خطر زرد سخن گفتند. ژاک اتالی یکی از متخصصین و تحلیلگران چین معتقد است " طبقه متوسط چین را نظم نوین اجتماعی این کشور تهدید میکند. بدتر از همه آنچه در چین میگذرد میتواند ادامه یابد و اگر ما (سرمایه داری) به سرعت عمل نکنیم و اقدمات دفاعی برای اقتصاد خود را در نظر نگیریم زیر چرخ دندنه این نظم نوین اجتماعی له خواهیم شد."

تحولات در چین قابل پیش‌بینی بود. رشد اقتصادی 10 در صد در سال نمیتوانست ادامه یابد و چرخش نوین روی ندهد. بویژه که چین در جستجوی نظم نوین اجتماعی بود. اکنون با کاهش پی در پی "یوان"  (واحد پول چین) که دولت این کشور خود مبتکر آنست وحشت اقتصادی جهان سرمایه داری را در بر گرفته است. چه اتفاقی افتاده است؟ آیا آنچه در اقتصاد چین در حال تحول است از کنترل دولت این کشور خارج است؟

دلالان بورس سرمایه های خود را در سهام های شکننده و قابل ریسک می فروشند. بطور مثال در عرض چند دقیقه سرمایه گذاران عمدتا کلان و دلالان بورس ــ نه خانواده ای که از سهام کوچکی در بورس برخوردارند ــ تمام سهام خود را در بازار بورس به فروش رساندند. این مسأله باعث وحشت در بازار بورس شد. این اتفاق  در حالی صورت گرفت که در نتیجه یک حباب سوداگرانه بورس هنوز اوراق بهادار رشد 150 در صدی را نشان میداد. بورس اوراق بهادار شانگهای 38 در صد از ماه ژوئن گذشته کاهش یافته است. گرچه هنوز بورس چین تب ندارد و این نشان میدهد که امور در کنترل دولت و در جهت طرح نوین اجتماعی است که حزب کمونیست این کشور در کنگره اخیر خود تصویب کرده و دولت چین موظف به اجرای آن شده است.

ارزش یوان در برابر دلار بی وقفه پائین می آید. آیا این به معنای قدرت دلار است و یا فشار به دلار از این طریق؟ باید بخاطر داشت آن وابستگی  بازار مالی جهانی به اقتصاد چین را که این نوع نوسانات می تواند فشار به بازار جهانی باشد. بویژه اقتصاد متزلزل اروپا.

 از اول ماه ژانویه 2016 چین مکانیزم (قطع جریان معاملات در بورس) را به اجرا گذارد. عزم دولت برقراری توازن میان بخش تولیدی که عمدتا صادرات گرا بود و نیاز های دولت و مردم است. این برنامه در جهت بالا بردن سطح زندگی مردم خود چین به اجرا گذاشته شده است.

مقامات دولتی چین از این پرهیز ندارند و می گویند که کاهش وابستگی به سرمایه  خارجی استراتژی جدید چین است. همچنان که پاسخ به تقاضای بازار داخلی بخش دیگر این استراتژی است.

"می شین یو" متخصص آکادمی بین‌المللی و همکاری‌های اقتصادی چین معتقد است "درآمد های ملی چین در اثر صادرات پر برکت افزایش یافت و حالا این روند معکوس می شود." برای جلو گیری از افزایش نرخ بیکاری در غیاب شبکه‌های امنیت وخدمات اجتماعی (سرویس های اجتماعی، حقوق بازنشستگی بهداشت آموزش و غیره ) که مردم   چین به اندازه کافی از این خدمات  برخوردار نیستند.

چین در مقابل یک وضعیت اضطراری قرار گرفته است. یعنی در عین ادامه آزادی مالی  در بازار بین المللی و آزادی سرمایه‌گذاری خارجی آغاز رفرم های اقتصادی در بخش  خدمات و امور داخلی و سرویس  اجتماعی. تقویت بازار داخلی در ادامه همین رفرم است.

چین اکنون به این نتیجه رسیده است که پیش از توجه به بازار داخلی برای سرمایه‌گذاری خارجی آغوش گشوده. اگر نرخ رشد اقتصادی چین در سطح 7 در صد در سال باقی بماند و رفرم های نوین هم اجرا شود، آنوقت چین نسبت به دیگر کشورهای جهان رشد چشمگیر داشته است.

دولت در پی افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان داخلی است. مواد غذائی 2.3 در صد و محصولات غیر غذائی 1 در صد افزایش یافته است و دولت در پی تقویت قدرت خرید مردم است .

 همه این تدابیر که طبق نقشه پیش برده می شود بخش هائی از سیزدهمین برنامه پنج ساله اقتصادی (2016ـ.2020) چین است که حزب کمونیست این کشور تصویب کرده است. در این  مصوبه حزبی یک استراتژی جامع برای مدیریت اقتصادی کشور پایه ریزی شده  است.

 

هونگ بین چی اقتصاد دان چینی معتقد است شهر سازی و نوسازی صنعتی، آزاد سازی مالی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی (سبز) اولویت اصلی دولت برای ثبات اقتصادی چین در آینده است.

 

.

 

   http://www.humanite.fr/la-chine-eternue-le-monde-cede-la-panique-595196

 

 

 

La Chine éternue, le monde cède à la panique

 

Les différentes phases de décrochage des Bourses chinoises et le ralentissement économique font redouter une contagion globale. Les libéraux accusent l’excès d’intervention étatique. Qu’en est-il réellement ?

 

humanite.fr

 

 

 

 

a

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 536 راه توده - 24 دیماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت