راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خطر اسلامگرایان

برای جمهوریهای

مسلمان نشین

شوروی سابق

سایت حزب کمونیست روسیه

ميخاييل اُوودوف - ترجمه کيوان خسروی

 

 

در آغاز آوريل 2010 غرشی در آسمان روشن «قرقيزستان» بصورت «قيام»، پدیدار شد و ساختمان ارگان های دولتی به تصرف قیام کنندگان در آمد. پس از فروپاشی اتحاد شوروی و جمهوری های اقماری آن مانند قرقیزستان، این قیامی دوباره علیه آن فروپاشی بود.

15 سال از آن قیام و شورش در کشور 6 میلیونی قرقیزستان که 80 در صد آن مسلمان هستند و 20 درصد مسیحی می گذرد. زبان روسی در کنار زبان قرقیزی همچنان زبان رسمی است و پس از فرونشستن گرد و غبار آن قیام و شورش، بتدریج پیوند با روسیه بار دیگر برقرار شد.

قرقيزستان تا پیش از این قیام کشوری صنعتی – کشاورزی بشمار ميرفت. پس از فروپاشی شوروی، اين جمهوری تبديل به کشوری کشاورزی شد. در دوران شوروی منطقه قرقيزستان محل استخراج طلا، سرمه، تنگستن، قلع و اورانيوم بود.

قيام اقشار وسيع مردم فقير در قرقيزستان برای روسیه کمتر از امریکا غافلگیر کننده بود. و حالا یکبار دیگر خطر به قرقیزستان نزدیک شده است. خطر اسلامگرائی افراطی از نوع داعش و القاعده.

درقرقيزستان 31 هزار موسسه کشاورزی، حدود 700 کئوپراتيو توليدی و حدود 150 مجتمع کشاورزی (کلخوز) وجود دارد. شمار کارگران روستائی بر خرده بورژوازی روستا برتری دارد و اسلامگرایان افراطی روی همین بخش آخر حساب باز کرده اند.

درفصل کار تا يک ميليون کارگر قرقيزی مانند کارگران تاجیکستان برای کار به روسيه مي روند.

در قرقيزستان از حرکت انقلابی نشانی نیست اما از نفوذ اسلامگرایان افراطی برای تحریک مردم علیه حکومت مرکزی، بویژه در میان تهیدستان نشانه های بسیاری وجود دارد. دامنه نگرانی حتی به چین نیز کشیده شده است. کشوری که از دو ناحیه شرق و جنوب شرقی با قرقیزستان همسایه است.

قرقيزستان به کجا ميرود؟

این سئوال روز در مسکو و در خود قرقیزستان و همچنین همسایه های این کشور مانند تاجیکستان و ازبکستان و چین است. دولت کنونی پس از چند بار دست به دست شدن قدرت ناموفق نیست و وضع زندگی مردم به نسبت سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی بهتر شده اما بیم از جنگ داخلی همه را بویژه مسکو را نگران کرده است. تدابیر و تحرکات جدید نظامی در قرقیزستان آغاز شده که ابتکار آن در اختیار ارتش روسیه است. چند پایگاه جدید نظامی و کنترل مساجد و مراکز تجمع اسلامگرایان و مقابله با افراطی ها، خود نشان دهنده خطری است که هم همسایه ها و هم مسکو متوجه آن شده اند. بویژه که رسیدن از افغانستان به تاجیکستان وقرقیزستان چندان دشوار نیست، گرچه دولت تاجیکستان هم تدابیری برای کنترل مرزهایش با افغانستان اتخاذ کرده است.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 538 راه توده - 8 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت