راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه در دام

استراتژی امریکا

برای خاورمیانه

تدوین و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

نزدیک به پنج سال از سرازیر شدن نیروهای داعش به سمت سوریه می گذرد. این نیروها عمدتا از طریق کشورهای همسایه- خصوصا ترکیه- با پشتیبانی کشورهای غربی عضو ناتو وارد سوریه شدند.

با وجود عملیات تخریبی هولناک و ویرانگری که انجام دادند، حکومت این کشور توانست با تکیه به مردم خود، از سقوط بخش‌های مهم استراتژیک از آن جمله شهر دمشق (پایتخت) جلوگیری کند.

پس از ناکامی ارتش داعش در به دست گرفتن قدرت دولتی در سوریه، دو سال قبل آمریکا به بهانه «مبارزه» با داعش در سوریه، نیروی ائتلافی با بیست و هشت کشور همسو با خود را تشکیل داد. این ائتلاف عملاً راه را برای پیشروی داعش به دیگر مناطق سوریه و تسخیر برخی از مناطق نفت خیز عراق هموار کرد.

سال گذشته دولت سوریه با توجه به قرارداد دفاعی با دولت فدراسیون روسیه از این کشور درخواست کمک نظامی کرد. به دنبال این درخواست، روسیه بخش‌هایی از نیروی هوا- فضای ارتش خود را وارد کارزار جنگ با ارتش داعش کرد.

از نتایج مهم عملیات نظامی روسیه، بمباران پایگاه ها و مراکز تجمع نیروهای داعش و قطع تقریبی خطوط ارتباطی آن با کشورهای همسایه سوریه بود. به دنبال پوشش هوا- فضای روسیه، ارتش سوریه با نیرو های زمینی خود توانست بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی را از دست داعش در آورد.

متعاقب چنین دستآوردهایی، کشورهای حامی داعش (عربستان، ترکیه، قطر) و تایید ضمنی کشورهای غربی به بهانه مبارزه با« تروریسم» بدون درخواست رسمی از دولت سوریه خواهان فرستادن نیروهای نظامی خود به سوریه شده اند.

با پیشروی ارتش سوریه و سرکوب تروریست ها و با نقش با اهمیتی که روسیه در این ارتباط ایفاء کرده، اخیراً پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده است که در صدد ساختن پایگاه نظامی در منطقه کرُد نشین سوریه می باشد. در این رابطه «بلوگر ال مرید» در مجله «لایف ژورنال» می نویسد:

ساختن پایگاه نظامی آمریکا در منطقه کردنشین سوریه در قدم اول قراردادن هلیکوپترهای جنگی و پیاده کردن نیروهای ویژه نظامی این کشور است. جدا از اهداف نظامی، ایالات متحده آمریکا به دنبال چشم اندازهای طولانی مدت سیاسی است.

ایالات متحده آمریکا بر این باور بود که حکومت سوریه در حال از هم پاشیدگی می باشد و به جهانیان نیز اینگونه تبلیغ شده بود و بهمین دلیل حالا به فکر جای پایی در این کشور است. چنین نظری برای روسیه به دلایل مشخص غیر قابل قبول است، زیرا شرایط در کشور سوریه با گذشته تفاوت کرده و نیروهای نظامی درحال تثبیت موقعیت خود در مناطقی اند که از تصرف داعش خارج کرده اند.

روسیه خرسند است که با دعوت رسمی دولت سوریه نقش فعال نظامی در این کشور ایفاء کرده، در حالیکه دیگران به طور غیر قانونی و نادیده گرفتن حقوق مردم سوریه وارد سوریه شدند .

هدف استراتژیک آمریکایی، مستقر شدن در سرزمین های کرُد نشین است. امریکا می خواهد از این طریق همسایه مستقیم سوریه، ترکیه، عراق و ایران شود. ایالات متحده مکانی را برای ایجاد پایگاه نظامی خود انتحاب کرده که در آینده دردسر بزرگی برای کل خاور میانه  بوجود خواهد آورد  .

آمریکا با ساختن پایگاه نظامی در منطقه کرُد نشین قصد ندارد برای سرگرمی نظامیان خود را در این پایگاه مستقر کند. آمریکا با این هدف می خواهد در سوریه مستقر شود و هدفش از استقرار در مناطق کردنشین، حتی در مناطق کردنشین ترکیه نیز در خدمت استراتژی نوین این کشور در خاورمیانه است.

به همین دلیل اگر ترکیه به واقع در صدد یافتن راه حل اساسی برای حل مشکل کرُدهای این کشور است، پیش از آنکه امریکا مستقیما وارد مداخله شود باید در اولین فرصت تصمیم به حل مسئله از راه مصالحه با کرُدهای ترکیه بگیرد. خصوصا اینکه  حضور هلیکوپترهای آمریکایی در مناطق کردنشین سوریه و ترکیه کار را برای ارتش ترکیه در تقابل با کرُدهای این کشور دشوار می کند. برای تصمیم گیری فرصت کمی باقی است!

 

http://kprf.ru/international/capitalist/151002.html

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 538 راه توده - 8 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت