راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

63 میلیون

جنگ زده

در سطح جهان

آواره اند

یونگه ولت چاپ آلمان

ترجمه -  عسگر داوودی

 

 

65.3 میلیون انسان جنگ زده در سطح جهان سرگردانند که نیمی از آنها کودک می باشند. این آماری است که در تاریخ هیجدهم ماه یونی 2016 توسط «کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد» تهیه و منتشر شده است.

40.8 میلیون از مجموع آوارگان فعلی به دلیل جنگ داخلی از خانه و کاشانه خود کنده شده اند و  24.5 میلیون بقیه به دلایل مختلف از جمله تفاوت قومی، مذهبی و عقیدتی در خارج از محل سکونت خود و در کشور دیگری ساکن شده اند. از کل مجموع 65.3 میلیون آواره اعلام شده فقط 3.2 میلیون تن یعنی 4.9 درصد از کل فراریان در سطح جهان، توسط «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل» بعنوان پناهنده شناخته می شوند که مجازند در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، در آمریکا و یا در دیگر کشورهای پناهنده پذیر اجازه اقامت پناهندگی دریافت کنند.

68 درصد از در مجموع 100درصد پناهندگان که تاکنون توسط سازمان ملل آمارگیری شده اند، دارای درآمدی نازل و یا متوسط می باشند. این افراد معمولا در مناطق نزدیک به مناطق بحرانی زندگی می کنند. اگر تعداد فراریان فلسطینی را به مجموعه 68 درصدی مذکور اضافه کنیم، آنگاه تعداد پناهندگان دارای درآمد نازل و یا متوسط باید صد در صد اعلام شود. یعنی صد در صد مجموع فراریان جنگزده فعلی به اضافه فراریان فلسطینی دارای در آمدی نازل و در مواردی متوسط می باشند. از مجموع 10 کشور در سطح جهان که در حال حاضر مناطق بحرانی و جنگزده بشمار می آیند، 5 کشور آفریقائی با کمترین میزان درآمد سرانه، به ترتیب اتیوپی، کنیا، اوگاندا، کنگو، و چاد می باشند. ترکیه در مقطع فعلی، مطابق آمار سازمان ملل 2.5 میلیون پناهنده به عنوان بالاترین میزان پذیرش پناهندگان را دارد. (تعداد پناهندگان در ترکیه در تاریخ انتشار و ترجمه این مطلب در رسانه های مختلف حتی 3 میلیون تن نیز اعلام شده است.م)

در لبنان از هر هزار تن ساکن این کشور 183 تن پناهنده می باشند.

سوریه با  4.9 میلیون آواره جنگی و افغانستان با 2.7 میلیون و سومالی با 1.1 میلیون جنگزده و فراری به ترتیب مقام های اول تا سوم را دارا می باشند. در حال حاضر نیز موج فراریان از سه کشور مذکور ادامه دارد. کلمبیا با تعداد 6.9  میلیون و سوریه با تعداد 6.6 میلیون و عراق با 4.4 میلیون به ترتیب دارای بالاترین میزان آوارگان می باشند. مطابق آمار «کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل» 51 درصد از مجموع آوارگان و جنگزدگان کودکان می باشند و میزان فقر در بین 50 درصد این کودکان که اغلب در کشورهای جنوبی «صحرا» زندگی می کنند، «بشدت بالا» اعلام شده است. با توجه به ارزیابی سازمان ملل که اعلام شده است، اگر به وضعیت این کودکان ما بین سال های 2016 تا 2030 رسیدگی نشود تا سال 2030  هفتاد میلیون کودک از فقر و آوارگی خواهند مرد و در سال 2030 تعداد 167 میلیون کودک گرسنه و در «فقر شدید» وجود خواهد داشت.

در حال حاضر کشور های آنگولا، چاد و سومالی بالاترین تعداد مرگ و میر کودکان را مطابق آمار زیر دارامی باشند:

آنگولا 15.7 در صد،

چاد 13.9 درصد

سومالی 13.7 درصد.

نوزادان درکشور های مذکور معمولا به 5 سالگی نمی رسند و از شدت گرسنگی و بیماری می میرند.

«کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل» اعلام کرده که 124 میلیون کودک در سطح جهان از آموزش و پروش بی بهره هستند و 40 درصد از کودکان ساکن در مناطق مذکور که حتی مرحله دبستان را نیز طی کرده اند، به دلیل بی کیفتی و عدم امکانات کافی حتی قادر نیستند به درستی بنویسند و یا بخوانند. در حال حاضر به 8.5 میلیارد دلار برای فرستادن 75 میلیون کودک محروم از تحصیل به مدارس در مناطق بحرانی نیاز است.

----------------------

عکس مربوط به زنان و کودکان فراری از چنگ «تروریست های داعش» را در سال 2014 نشان می دهد.

https://www.jungewelt.de/2016/07-06/076.php

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 559 - 24 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت