راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سابقه تلاش

اخوان المسلمین

برای بدست گرفتن

قدرت در سوریه

تدوین – عسگر داوودی

 

 اسلام، برگی است که در یک بازی شیطانی در منطقه خاورمیانه و بخشی از افریقا با آن بازی می کنند. این برگ را از زمان دولت عثمانی انگلستان کشف کرد و بعدها یکی از منظم ترین سازمان های مذهبی- سیاسی را با آن شکل بخشید. یعنی "اخوان المسلمین" در فلسطین و سپس مصر و ترکیه و سوریه و ... حتی ایران، اما نه با نام اخوان المسلمین، بلکه بنام "حجتیه" و سپس یک شاخه مسلحانه هم برای آن ساخت که شد "فدائیان اسلام" به رهبری طلبه ماجراجوئی بنام "مجتبی نواب صفوی".

اخوان المسلمین در منطقه خاورمیانه به اشکال مختلف و در زمان های متفاوت به صحنه آمده است. در دوران ناسیونالیسم ناصری در مصر، در دوران حکومت حافظ اسد در سوریه، در جریان جنگ دوم جهانی و...

بنابراین، چنین تصوری که اخوان المسلمین یک سازمان سیاسی- مذهبی است که قصدش رسیدن به قدرت از طریق صندوق های رای و پارلمان است، یک خطای جدی و ناشی از کم اطلاعی است. کشاکش میان دولت های منطقه خاورمیانه و اخوان المسلمین تاریخ مطول دارد و سادگی است اگر تصور شود که آنها در کنار القاعده، در کنار جبهه النصره و در کنار داعش و یا حزب جنبش در تونس نیستند و یا در جنگ قدرت کنونی در لیبی نقش ندارند.

از آنجا که اکنون بحث اصلی بر سر حکومت سوریه و نقش سازمان های اسلامی در این کشور است، بد نیست نگاهی گذرا بیاندازیم به نقش اخوان المسلمین در این کشور:

اخوان المسلمین با تشکیل واحدهای ویژه جوانانی را از قبل برای اقدامات مسلحانه، ترور سیاسی و شکار نیروهای پلیس سوریه آموزش داده بودند و خود را آماده سرنگونی دولت حافظ اسد و بدست گرفتن قدرت کرده بودند.

در سال 1980 که حافظ اسد در قدرت بود، اخوان المسلمین دست به اسلحه برد تا حکومت غیر مذهبی آن کشور را سرنگون کند و به جای آن حکومت اسلامی بر قرار کند. اما به چنین بختی دست نیافت و حافظ اسد آنها را سر جایشان نشاند.

در آغاز تظاهرات مردم در سوریه که جنبه مسالمت آمیز نیز داشت اخوان المسلمین فورا وارد میدان شد و روی موج نارضائی های مردم سوار شد. آنها بلافاصله با خارج از سوریه ارتباط برقرار کرده و در چارچوب سیاست خاورمیانه ای امریکا و انگلستان عمل کردند. بستن خیابان ها و راه ها و حمله به بانک ها را آنها آغاز کردند و به تظاهرات مسالمت آمیز مردم جنبه های ویرانگری دادند. به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر (دولت مرسی) آنها را بیش از پیش امیدوار کرد که قدرت را در سوریه دراختیار گرفته و از حمایت دولت مصر نیز بهره خواهند برد.

در همان ابتدای ناآرامی ها در سوریه مطبوعات چپ و بویژه حزب کمونیست سوریه اعلام کرد که اخوان المسلمین سرگرم جلب حمایت امریکا و فرانسه است و در مذاکراتی که با آنها دارد، یگانه آلترناتیو است! آنها با ترکیه و دولت اسلامگرای حزب عدالت و توسعه نیز ارتباط گرفتند. این که سیر حوادث چرا و چگونه منجر به جنگ داخلی و تصرف بخش هائی از کشور توسط داعش شد، خود مقوله ای جداگانه است اما این نباید باعث چنان غفلتی شود که اخوان المسلمین در سایه آن خود را پنهان کند.

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 561 - 7 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت