راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در انتظار هر آینده ای

قدرت تحلیل خود را قوی کنیم

 

 

محرمانه ترین و پنهان ترین اخبار مهم جمهوری اسلامی، همان نتایجی است که می توان از اخبار غیر پنهان و منتشر شده و سمت و سوی تبلیغاتی در جمهوری اسلامی گرفت. در حساس ترین مقاطع و در مهم ترین جهت گیری های آینده حاکمیت، اگر بر این مبنا حرکت کنیم، کمتر دچار نوسان شده و آمال و آرزوها و یا خوش بینی ها و بد بینی های ناشی از کشاکش های روازنه حاکمیت و حتی ادعاهای گمراه کننده آن نمی توانند ما را بدنبال خود بکشانند. این شیوه نگرشی است که ما در طول سالهای گذشته از آن بهره گرفته ایم و معتقدیم کمترین نوسان و اشتباه تحلیلی را از اوضاع ایران- در مقایسه با دیگران- داشته ایم.

این شیوه نگرش و تحلیل اوضاع سیاسی ایران، درعین حال ما را ملزم می سازد که اخبار را با دقت بخوانیم، آنها را دنبال کنیم و به جای واکنش‌های مقطعی و تلقی های تحقیر آمیز از سخنان و موضع گیری های سران حاکمیت و چهره های شناخته شده جمهوری اسلامی، به آنها بیاندیشیم.

ما با همین نگرش است که اعتقاد نداریم حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و یا عراق و یا تلاش برای استقلال در تولید سلاح و یا حتی فعالیت های اتمی به معنای وطن فروشی است و همه طرفداران و سکانداران این سیاست وطن فروش و یا نادانند. بلکه، آنها راه حلی را که برای دفاع از جمهوری اسلامی یافته اند همین سیاست است و بزرگترین هزینه و بودجه مملکت را نیز صرف آن کرده و در آینده نیز خواهند کرد. حتی به قیمت افزون شدن چند میلیون زیر خط فقر دیگر به جمع میلیون ها فقر زده ایران.

بنابراین، ما با یک سیاست و با یک استراتژی سر و کار داریم؛ که برای خود استدلال هائی نیز دارد. باید روی این سیاست ها متمرکز شویم، آنها را بازشناسیم، آن را منصفانه نقد کنیم و دلائل منطقی خود در مخالفت با آن را بازگوئیم و از آن مهم تر، این بحث و این سیاست و این نقد را به درون جامعه ببریم و مردم را هوشیار کنیم. این وظیفه همه منتقدان اوضاع حاکم، از هر گروه و سازمان و تشکل سیاسی و اجتماعی است. این همان بحثی است که از هم اکنون نیز در باره انتخابات آینده ریاست جمهوری (دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی و یا نقش مجلس خبرگان در جریان احتمالی انتخاب رهبر) داریم. این که خواهان نبودن سیستم ولایت فقیه هستیم نمی تواند و نباید مانع از آن شود که ما در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کنیم – چنان که شرکت کردیم- و یا نسبت به ترکیب نیروها در درون این مجلس بی تفاوت باشیم و سخنان و موضع گیری های رهبر جمهوری اسلامی را دنبال نکنیم و زیر ذربین نگذاریم.

این سیستم تحلیل سمت گیری های حکومتی به ما این امکان را میدهد که برای مثال دلیل مخالفت ها با دولت روحانی را بدانیم و تحلیل کنیم و یا انگیزه مخالفت با تفاهم اتمی و یا تمایل به تولید سلاح اتمی در جمهوری اسلامی را تفسیر کنیم و یا فلان سخنرانی فرماندهان سپاه را با دقت بخوانیم و روی آن نکاتی متمرکز شویم که هسته مرکزی فکر مدافعان سیاست نظامی- جنگی است. سخنان رهبر جمهوری اسلامی هنگام ادعای تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت را پیش از آنکه به تمسخر گرفته و از آن عبور کنیم، باید با دقت خواند و به عمق آن تفکری که پشت این ادعا خفته پی برد و سرانجام آن را حدس زد.

تنها در این صورت است که ما می توانیم مانورهائی را باز شناسیم که به استقبال انتخابات آینده ریاست جمهوری می رود. یعنی ابتدا بخوانیم، ببینیم، دنبال کنیم و تحلیل کنیم که سیاست مخالفان دولت بر چه اصول و مبنایی استوار است و سپس آن اصول و مبنا را زیر ذربین بگذاریم.

این یک روی مسئله است. روی دیگر اخبار و زمینه های بحران عمومی درکشور است که باید آن را هم با دقت دنبال کنیم و ببینیم نارضائی عمومی به سمت مقاومت ملی و توده ای مردم پیش می رود و یا هنوز جامعه در چنین شرایطی قرار ندارد. باقی ماندن و موفقیت دولت روحانی پاسخ به نیازهای جامعه هست یا نه؟ و از شکست و ناتوانی احتمالی دولت جناح راست و ارتجاعی حاکمیت سود می برد و یا مردم؟ بازگشت دوباره آنها به قدرت دولتی زمینه ساز شورش کور اجتماعی می شود و یا کار به جنگ داخلی می کشد؟ و در مجموع همه احزاب داخل و خارج حاکمیت و بخش های مهم جناح های حکومتی به سمت یک جبهه برای نجات کشور پیش می روند و اقلیت ماجراجو را در انزوا قرار میدهند و یا خیر؟

بحث اصلی بر سر تحلیل دقیق رویدادها و پرهیز از جانشین کردن آرزوهای خود به جای واقعیات است.

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 557 - 3 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت