راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

واژه "انقلابی"

چرا این روزها

ورد زبان رهبر

 ج. اسلامی شده!

 

  

آقای خامنه ای این هفته در جمع نمایندگان مجلس خبرگان سخنرانی کرد. در این سخنرانی که آشکارا متاثر از شکست و ناامیدی نسبت به آینده آقای مجتبی و بیت رهبری بود، ایشان چندین بار اصطلاح "انقلابی" را به کار برد و بر ضرورت "حفظ خصوصیات انقلابی" تاکید کرد و گفت: مجلس خبرگان باید انقلابی بماند؛ باید انقلابی فکر کند و انقلابی عمل بکند.

بکارگیری اصطلاح "انقلابی" توسط آقای خامنه ای در دوران اخیر متاثر از مناظره تلویزیونی میرحسین موسوی است که در آن گفت: "من به عنوان یک "انقلابی" به وضع کنونی معترضم".

از آن دوران به بعد آقای خامنه ای هم به اصطلاح انقلابی علاقمند شد و آن را به واژگان خود افزود. ولی "انقلابی" آقای خامنه ای با آن انقلابی که موسوی می‌ گفت فرق دارد و در واقع معکوس آن است.

انقلابی در مفهوم مصطلح و عقل سلیم در طول تاریخ به مردمی گفته می شده که با دست خالی و در برابر خطرها به مقابله با حکومت ها رفته اند و رهبرانی که با تدبیر و آگاهی و با پذیرش همه تهدیدها و ناملایمات مردم را بسوی اهداف خود هدایت کرده اند. اما درک آقای خامنه ای از انقلابی درست عکس این است. ایشان در آغاز اصطلاح "انقلابی" را دربرابر "دیپلمات" عَلَم کرد و گفت: "من انقلابی هستم نه دیپلمات". خودش و هوادارانش از این جمله کم مغز بسیار خوششان آمد و توجه نکردند که دیپلمات و دیپلماسی می تواند انقلابی باشد یا غیرانقلابی یا حتی ضدانقلابی. دیپلماسی یعنی تدبیر و انقلابی بدون تدبیر، یا آنارشیست و ماجراجوست و یا شارلاتان و دروغگو و در هر حال مخرب و ویرانگر. مانند دیپلماسی حاج میرزا آقاسی که به خالی شدن خزانه و جدایی بخشی از ایران منجر شد یا "دیپلماسی تهاجمی" رهبر در دوران احمدی نژاد که سرانجام کار را به غارت صدها میلیارد دلار درآمد نفت و تحریم و ورشکستگی ایران کشاند. اینها نمونه هایی از دیپلماسی بدون تدبیر با محتوای ارتجاعی و ضد انقلابی است. از این نظر نقطه آغاز اصطلاح انقلابی مقابله آقای خامنه ای با دولت "تدبیر" روحانی و به ویژه جدا کردن حساب خود از مذاکرات اتمی بود.

ولی آقای خامنه ای در سخنان اخیر خود مفهوم انقلابی را گسترده تر کرده و محتوای وسیع تری بدان داده است. "انقلابی" که ایشان اکنون از آن سخن می گوید یعنی حکومتی که از دست مردم خود به تنگ آمده و رای و خواست آنان را نادیده می گیرد و آنان را سرکوب می کند. "انقلابی" یعنی کسی که تسلیم رای مردم، انتخاب مردم، قانون مورد خواست مردم، تسلیم نظمی که دست حکومت را علیه مردم می بندد، نیست. انقلابی از نظر وی یعنی بی کله، تحریک پذیر، کسی که احساساتش بر عقلش و بر تدبیرش غلبه دارد، کسی که چماق حکومت را بر سر مردم می کوبد و با تفنگ حکومت به مقابله با مردمی که آن حکومت را نمی خواهند می رود و در مقابل از خدمات حکومت بهره مند می شود.

بنابراین وقتی آقای خامنه ای خود را "انقلابی" معرفی می کند هدفش تنها دنباله روی از میرحسین موسوی یا رویارویی با جنبش اصلاحات و یا مقابله با حسن روحانی و دولت "تدبیر" یا تغییر دادن مفهوم واژه ها نیست؛ علاوه بر همه اینها وی در حال تهدید کردن مردم است. او واژه "انقلابی" را برای ارعاب مردم بکار می گیرد. افرادی که دور خود جمع کرده و نمایش هایی که می دهد- مانند نمایش اخیر فاطمیه- و جمعی امتیاز بگیر و بیکاره و فرصت طلب یا کم عقل و تحریک پذیر را بنام بسیجی جمع می کند تا مداح بدنام و هفت تیرکشی بنام حاج محمود کریمی روضه بخواند و آنان بر سر و روی خود بکوبند و جانم فدای رهبر بگویند، همه برای نشان دادن قدرت و ترساندن مردم است. می خواهد به مردم پیام بدهد که "انقلابی"ها همین ها هستند که من جمع کرده ام که حاضرند برایم هفت تیر بکشند و چماق بزنند.

راه مقابله با مفهوم "انقلابی" قلابی آقای خامنه ای فرار از این صفت و اصطلاح نیست، بکارگیری آن در مفهوم درست است. انقلابی یک عنوان پرافتخار است که آقای خامنه ای می خواهد آن را مانند همه مفاهیم دیگر به بیراهه بکشاند و به مشتی رهبران چسبیده به قدرت و ثروت و جوانان فرصت طلب و احساساتی و کم عقل در خدمت آنان اطلاق کند. این میلیون ها جوانی که در کشور کار می کنند و زحمت می کشند یا در جستجوی کار هستند یا درس می خوانند انقلابی نیستند، این معدودی که از بسیج پول می گیرند و با خدمت به حکومت بر سرکار و حرفه یا دانشگاه می روند انقلابی اند.

انقلابی بودن یعنی صرفنظر کردن از قدرت برای آرمان و اهداف شریف و پذیرش فشار و خطر و حبس و حصر و ممنوعیت ها و تسلیم نشدن به قدرت که هیچیک از آنها در بیت رهبری که فعلا کانون قدرت و ثروت و غارت است وجود ندارد. ضمن اینکه داشتن عقل و تدبیر و احساس مسئولیت در برابر سرنوشت کشور و مردم مغایر با انقلابی بودن نیست جزئی از آن و مهمترین جزء آن است. آقای خامنه ای و اطرافیان وی از هیچیک از این جهات واجد صفت "انقلابی" که به زور می خواهند خود را بدان منتسب کنند نیستند.

 

به تلگرام راه توده بپیوندید

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 545 راه توده - 27 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت